Dla nauczyciela
Autor: Paweł Kwiatkowski, Witold Sadowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Stosunek pól figur podobnych
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych
12) przeprowadza dowody geometryczne.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
układa odpowiednie proporcje, aby wyznaczyć skalę podobieństwa figur podobnych,
stosuje twierdzenie o stosunku pól trójkątów podobnych do rozwiązywania zadań.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
lekcja odwrócona
burza mózgów
metoda stolików eksperckich
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer; lekcję tę można przeprowadzić, mając do dyspozycji jeden komputer z rzutnikiem multimedialnym
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z informacjami i przykładami 1 - 4 zawartymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają informacje o podobieństwie trójkątów.
Faza realizacyjna:
Uczniowie najpierw samodzielnie rozwiązują zadania z Galerii zdjęć interaktywnych, a następnie porównują odpowiedzi z przedstawionymi w galerii.
Nauczyciel dzieli klasę na 5 grup. Każda z grup zapoznaje się z 2 (wskazanymi przez nauczyciela) sposobami rozwiązania zadania z Polecenia 5. Grupy pracują metodą stolików eksperckich, pod kierunkiem ekspertów, wcześniej wyznaczonych przez nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, wyjaśnia wątpliwości.
Uczniowie zmieniają grupy tak, by w każdej nowej grupie znalazł się uczeń z każdej grupy poprzedniej. Uczniowie omawiają wspólnie wszystkie sposoby rozwiązania zadania z Przykładu 5.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie najważniejszych elementów, jakie były omawiane w trakcie lekcji. Ze zwróceniem uwagi na sposób osiągania celów lekcji.
Nauczyciel ocenia pracę grup i ekspertów.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca, aby uczniowie wykonali w domu ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane w czasie zajęć.
Materiały pomocnicze:
Cechy podobieństwa trójkątówCechy podobieństwa trójkątów
Pola figur podobnychPola figur podobnych
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać galerię zdjęć interaktywnych w trakcie realizacji tematu „Pola figur podobnych”.