Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Rybak

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wielokąty na powierzchni kuli

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne;

3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • pogłębia wiadomości o wielokątach na płaszczyźnie;

  • bada własności wielokątów na sferze;

  • porównuje własności wielokątów na płaszczyźnie i na sferze;

  • odkrywa wielokąty, które istnieją na sferze, a nie istnieją na płaszczyźnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • strategia czynnościowego nauczania matematyki;

  • strategia porównawcza.

Metody i techniki nauczania:

  • metoda problemowa;

  • burza mózgów;

  • dyskusja;

  • eksperyment;

  • ćwiczenia.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputer z dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • kulki styropianowe, owoce kuliste, zakrętki do butelek, wykałaczki, igły lub szpilki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Wielokąty na powierzchni kuli”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”, przypominając wiadomości o wielokątach na płaszczyźnie.

  2. Uczniowie oglądają film z sekcji „Film edukacyjny”, na podstawie którego uczą się tworzyć wielokąty na powierzchni kuli i przygotowują przyrząd do mierzenia kątów na sferze.

  3. Następnie wykonują polecenia z tej sekcji, wykonując eksperymenty i odkrywając nową dla siebie wiedzę dotyczącą trójkątów i czworokątów sferycznych i odkrywając dwukąt na sferze. Dyskutują o swoich odkryciach.

  4. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (z wyjątkiem Ćwiczenia 9), a następnie w dyskusji podsumowują swoje wyniki.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co było w lekcji trudne? Co było w lekcji interesujące? Odnosi się do elementów wskazanych jako trudne.

  2. Uczniowie krótko podsumowują swoje osiągnięcia, rozwijając zdanie: Na dzisiejszych zajęciach najważniejsze dla mnie było...

Praca domowa:

Uczniowie wykonują Ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Najważniejsza w tej lekcji jest praca własna uczniów z różnymi (w tym manualnymi) pomocami dydaktycznymi), formułowanie przez nich wniosków i argumentowanie poprawności tych wniosków – zgodnie ze strategią czynnościowego nauczania matematyki. Rola nauczyciela ogranicza się do inspirowania uczniów do prowadzenia pracy badawczej i odkrywania wiedzy oraz wspierania w momentach dla uczniów trudnych. Największą wartością tej lekcji będzie samodzielne odkrycie przez uczniów nowej wiedzy.

  • film edukacyjny można wykorzystać jako przykład w każdej sytuacji, gdy chcemy zachęcić uczniów do przygotowywania nietypowych pomocy dydaktycznych, które będą im służyły jako narzędzia ich pracy badawczej.