Dla nauczyciela
Autor: Anna Rybak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wielokąty na powierzchni kuli
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne;
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
pogłębia wiadomości o wielokątach na płaszczyźnie;
bada własności wielokątów na sferze;
porównuje własności wielokątów na płaszczyźnie i na sferze;
odkrywa wielokąty, które istnieją na sferze, a nie istnieją na płaszczyźnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
strategia czynnościowego nauczania matematyki;
strategia porównawcza.
Metody i techniki nauczania:
metoda problemowa;
burza mózgów;
dyskusja;
eksperyment;
ćwiczenia.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
kulki styropianowe, owoce kuliste, zakrętki do butelek, wykałaczki, igły lub szpilki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przedstawia uczniom temat – „Wielokąty na powierzchni kuli”, wskazuje cele zajęć oraz ustala z nimi kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z materiałem z sekcji „Przeczytaj”, przypominając wiadomości o wielokątach na płaszczyźnie.
Uczniowie oglądają film z sekcji „Film edukacyjny”, na podstawie którego uczą się tworzyć wielokąty na powierzchni kuli i przygotowują przyrząd do mierzenia kątów na sferze.
Następnie wykonują polecenia z tej sekcji, wykonując eksperymenty i odkrywając nową dla siebie wiedzę dotyczącą trójkątów i czworokątów sferycznych i odkrywając dwukąt na sferze. Dyskutują o swoich odkryciach.
Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenia z sekcji Sprawdź się (z wyjątkiem Ćwiczenia 9), a następnie w dyskusji podsumowują swoje wyniki.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel zadaje uczniom pytania: Co było w lekcji trudne? Co było w lekcji interesujące? Odnosi się do elementów wskazanych jako trudne.
Uczniowie krótko podsumowują swoje osiągnięcia, rozwijając zdanie: Na dzisiejszych zajęciach najważniejsze dla mnie było...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Ćwiczenie 9 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wielokąty, ich własności i rodzajeWielokąty, ich własności i rodzaje
Wielokąty foremneWielokąty foremne
Rodzaje czworokątów i ich własnościRodzaje czworokątów i ich własności
Wskazówki metodyczne:
Najważniejsza w tej lekcji jest praca własna uczniów z różnymi (w tym manualnymi) pomocami dydaktycznymi), formułowanie przez nich wniosków i argumentowanie poprawności tych wniosków – zgodnie ze strategią czynnościowego nauczania matematyki. Rola nauczyciela ogranicza się do inspirowania uczniów do prowadzenia pracy badawczej i odkrywania wiedzy oraz wspierania w momentach dla uczniów trudnych. Największą wartością tej lekcji będzie samodzielne odkrycie przez uczniów nowej wiedzy.
film edukacyjny można wykorzystać jako przykład w każdej sytuacji, gdy chcemy zachęcić uczniów do przygotowywania nietypowych pomocy dydaktycznych, które będą im służyły jako narzędzia ich pracy badawczej.