Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
1
Ćwiczenie 1

Czy na sferze można zbudować trójkąt o dwóch kątach prostych? A o trzech kątach prostych? Uzasadnij swoją odpowiedź, podając przykłady takich trójkątów lub wykazując, że nie można ich zbudować.

RMwQT5AID8M2V1
Ćwiczenie 2
Już wiemy z poprzednio wykonanych doświadczeń, że na sferze nie można skonstruować kwadratu, ale można skonstruować czworokąt foremny. Zastanów się nad możliwością skonstruowania na sferze innych znanych Ci czworokątów i uzupełnij poniższy tekst: Prostokąt 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste być skonstruowany na sferze, ponieważ 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste, a 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste.
Romb 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste być skonstruowany na sferze, ponieważ 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste, a 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste.
Trapez 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste być skonstruowany na sferze, ponieważ 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste, a 1. nie może, 2. nie może, 3. może, 4. posiada dwie pary boków równoległych, 5. posiada jedną parę boków równoległych, 6. może, 7. może, 8. posiada wszystkie boki równe, 9. na sferze nie istnieje równoległość, 10. posiada dwie pary boków równoległych, 11. nie może, 12. na sferze nie istnieje równoległość, 13. na sferze nie istnieje równoległość, 14. ma wszystkie kąty proste.
RlDzT4zOpz9nz1
Ćwiczenie 3
Łączenie par. Wykonaj odpowiednie doświadczenia i przyporządkuj każdemu z poniższych zdań wartość Prawda lub Fałsz:. Można skonstruować czworokąt sferyczny, który ma dokładnie trzy kąty proste.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie można skonstruować czworokąta sferycznego, który ma dokładnie dwa kąty proste, a pozostałe dwa kąty są przystające.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Nie można skonstruować czworokąta sferycznego, który ma cztery kąty o mierze 120° każdy?. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
R14m7FTBzoFuF2
Ćwiczenie 4
Zbadaj, jaka jest suma kątów wewnętrznych w sferycznym czworokącie foremnym i wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi: Możliwe odpowiedzi: 1. nie jest stała, 2. jest większa od 360°, 3. jest mniejsza od 360°, 4. zawiera się w przedziale (360°, 720°)
2
Ćwiczenie 5

Narysuj na sferze dwa okręgi wielkie. Ile rozłącznych dwukątów powstało? Ustal, czy któreś z utworzonych dwukątów są przystające. Czy możesz narysować takie dwa okręgi wielkie, aby wszystkie powstałe dwukąty były przystające?

Rysujemy na sferze dwa okręgi wielkie. Ile rozłącznych dwukątów powstało? Ustal, czy któreś z utworzonych dwukątów mogą być przystające. Jak sądzisz, czy można narysować takie dwa okręgi wielkie, aby wszystkie powstałe dwukąty były przystające?

2
Ćwiczenie 6

Wielokąt jest wielokątem foremnym, jeśli wszystkie jego boki mają tę samą długość i wszystkie jego kąty mają tę samą miarę. Czy dwukąt sferyczny jest wielokątem foremnym? Uzasadnij swój wniosek.

3
Ćwiczenie 7

Zbadaj na płaszczyźnie i na sferze następujące zagadnienie: Czy trójkąt i czworokąt mogą mieć taką samą sumę kątów wewnętrznych? Swoją odpowiedź uzasadnij.

Na płaszczyźnie i na sferze narysowano trójkąt i czworokąt. Czy mogą one mieć taką samą sumę kątów wewnętrznych? Swoją odpowiedź uzasadnij.

RNI7qZQO5zK9i3
Ćwiczenie 8
Zbadaj na płaszczyźnie i na sferze następujące zagadnienie: Dany jest wielokąt foremny, którego każdy kąt ma miarę 120°. Jaki to może być wielokąt?
Przeciągnij w odpowiednie miejsca nazwy odpowiednich wielokątów, pogrupuj je.

Wielokąt foremny, którego każdy kąt ma miarę 120°: Na płaszczyźnie Możliwe odpowiedzi: 1. kwadrat na płaszczyźnie, 2. ośmiokąt foremny sferyczny, 3. pięciokąt foremny sferyczny, 4. sześciokąt foremny na płaszczyźnie, 5. trójkąt równoboczny na płaszczyźnie, 6. trójkąt równoboczny sferyczny, 7. sześciokąt foremny sferyczny, 8. ośmiokąt foremny na płaszczyźnie, 9. sześciokąt foremny sferyczny, 10. pięciokąt foremny na płaszczyźnie, 11. czworokąt foremny sferyczny, 12. dwukąt Na sferze Możliwe odpowiedzi: 1. kwadrat na płaszczyźnie, 2. ośmiokąt foremny sferyczny, 3. pięciokąt foremny sferyczny, 4. sześciokąt foremny na płaszczyźnie, 5. trójkąt równoboczny na płaszczyźnie, 6. trójkąt równoboczny sferyczny, 7. sześciokąt foremny sferyczny, 8. ośmiokąt foremny na płaszczyźnie, 9. sześciokąt foremny sferyczny, 10. pięciokąt foremny na płaszczyźnie, 11. czworokąt foremny sferyczny, 12. dwukąt Nie istnieje Możliwe odpowiedzi: 1. kwadrat na płaszczyźnie, 2. ośmiokąt foremny sferyczny, 3. pięciokąt foremny sferyczny, 4. sześciokąt foremny na płaszczyźnie, 5. trójkąt równoboczny na płaszczyźnie, 6. trójkąt równoboczny sferyczny, 7. sześciokąt foremny sferyczny, 8. ośmiokąt foremny na płaszczyźnie, 9. sześciokąt foremny sferyczny, 10. pięciokąt foremny na płaszczyźnie, 11. czworokąt foremny sferyczny, 12. dwukąt
3
Ćwiczenie 9

(dla osób o zamiłowaniach artystycznych)

Mówimy, że możliwe jest pokrycie powierzchni daną figurą, jeśli figura i jej kopie pokrywają całą powierzchnię nie pokrywając się wzajemnie w żadnym fragmencie i nie pozostawiając obszarów pustych. Takie pokrycie nazywane jest mozaiką. Jeśli figura jest wielokątem foremnym, mozaikę nazywamy regularną. Wykorzystaj swoją wiedzę o wielokątach, aby znaleźć regularne mozaiki na sferze.