Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem edukacyjnym, a następnie rozwiąż postawione w nim problemy.

R19UUM2XoCxYf
Film nawiązujący do treści lekcji dotyczącej wielokątów na powierzchni kuli.
Polecenie 2

Zaznacz na powierzchni swojej kuli trzy punkty tak, aby nie leżały one na tym samym okręgu wielkim oraz aby żadne dwa z nich nie były punktami biegunowymi dla jakiegoś okręgu wielkiego. Połącz je odcinkami sferycznymi, czyli łukami zawartymi w sferycznych prostych.

Czy otrzymana figura jest wielokątem?
Dlaczego tak lub dlaczego nie?
Ile ma boków?
Jak możesz nazwać tę figurę uwzględniając liczbę boków?

Uzasadnij użycie wybranej przez Ciebie nazwy.

Wskaż wnętrze i zewnętrze figury. Co powiesz o tych obszarach?

Polecenie 3

A co powiesz o takim połączeniu trzech punktów na powierzchni kuli?

RAJJ837b30xsM
  1. Uzyskaj taką figurę posługując się swoją kulą, zapoznaj się z nią ze wszystkich stron i odpowiedz na pytanie: Czy otrzymana figura jest trójkątem? Dlaczego tak lub dlaczego nie? Wskaż wnętrze tego wielokąta, a także jego kąty wewnętrzne.

  2. Zastanów się: czy to możliwe, aby te same trzy wierzchołki wyznaczały dwa różne trójkąty sferyczne? A czy jest to możliwe na płaszczyźnie?

Zapamiętaj:
Aby uniknąć niejednoznaczności w obliczeniach (np. przy wyznaczaniu sumy miar kątów wewnętrznych trójkąta sferycznego), rozwiązując problemy, rozważamy zawsze tzw. trójkąty Eulera, czyli takie, w których miary kątów są nie większe niż 180°.

Polecenie 4
  1. Zbuduj na sferze trzy trójkąty: niech pierwszy będzie zawarty w drugim, a drugi w trzecim.

  1. Przy pomocy swojego „kątomierza” oszacuj miary kątów wewnętrznych wszystkich trójkątów i oblicz sumy tych miar dla każdego z trójkątów. Porównaj wyniki obliczeń.

  1. Spróbuj wyjaśnić, dlaczego masz takie właśnie wyniki swojego doświadczenia.

  1. Jak myślisz, jaka jest najmniejsza suma miar kątów wewnętrznych trójkąta sferycznego? Jaka największa? Uzasadnij swoje stwierdzenia.

Zbudujmy na sferze trzy trójkąty: niech pierwszy będzie zawarty w drugim, a drugi w trzecim. Im większy trójkąt, tym większą miarę mają jego kąty wewnętrzne. Spróbuj wyjaśnić, dlaczego tak się dzieje. Jak myślisz, jaka jest najmniejsza suma miar kątów wewnętrznych trójkąta sferycznego? Jaka największa? Uzasadnij swoje stwierdzenia.

Zapamiętaj odkrytą przez siebie wiedzę:

  1. suma miar kątów wewnętrznych w trójkącie sferycznym nie jest stała,

  2. suma miar kątów wewnętrznych w trójkącie sferycznym jest większa od 180°.

Polecenie 5

Zbuduj na swojej sferze czworokąt, który posiada wszystkie własności, jakie posiada kwadrat na płaszczyźnie. Pamiętaj, że wierzchołki czworokąta powinny być połączone łukami, które są krótszymi fragmentami okręgów wielkich. Opisz swój sposób konstrukcji.

Czy przeciwległe boki skonstruowanego czworokąta są równoległe? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Zmierz kąty skonstruowanego czworokąta. Czy wszystkie kąty są proste? Czy mogą być proste? Odpowiedź uzasadnij.

Zbudujmy na sferze czworokąt, który posiada wszystkie własności, jakie posiada kwadrat na płaszczyźnie. Jego wierzchołki są połączone łukami, które są krótszymi fragmentami okręgów wielkich. Opisz swój sposób konstrukcji.

Czy przeciwległe boki skonstruowanego czworokąta są równoległe? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Czy wszystkie kąty czworokąta będą proste? Czy mogą być proste? Odpowiedź uzasadnij.

Zapamiętaj odkrytą przez siebie wiedzę:
Na sferze nie można skonstruować kwadratu, ale można skonstruować czworokąt foremny o wszystkich bokach równych i wszystkich kątach równych, ale nie prostych.

Polecenie 6

Zmierz przekątne skonstruowanego czworokąta i kąty, pod jakimi przekątne przecinają się. Na jakie części dzieli każdą z przekątnych punkt ich przecięcia?

Zastanów się, pod jakimi kątami przecinają się przekątne skonstruowanego czworokąta? Na jakie części dzieli każdą z przekątnych punkt ich przecięcia?

Polecenie 7

Skonstruuj na kartce papieru dwie półproste o wspólnym początku. Czy te dwie półproste “spotkają się” w jakimś innym punkcie, jeśli będziesz przedłużać je w nieskończoność?

Dwie półproste o wspólnym początku dzielą płaszczyznę na dwie części. Opisz “kształty” i “rozmiary” tych części.

Można powiedzieć językiem potocznym, że wielokąt to “zamknięta” figura, a jej bokami są odcinki. Wyjaśnij, czy możliwe jest skonstruowanie na płaszczyźnie wielokąta o dwóch bokach.

Skonstruujmy na kartce papieru dwie półproste o wspólnym początku. Czy te dwie półproste “spotkają się” w jakimś innym punkcie, jeśli przedłużymy je w nieskończoność?

Dwie półproste o wspólnym początku dzielą płaszczyznę na dwie części. Opisz “kształty” i “rozmiary” tych części.

Można powiedzieć językiem potocznym, że wielokąt to “zamknięta” figura, a jej bokami są odcinki. Wyjaśnij, czy możliwe jest skonstruowanie na płaszczyźnie wielokąta o dwóch bokach.

Polecenie 8

Zaznacz na sferze punkt i skonstruuj zaczynające się w tym punkcie dowolne łuki dwóch różnych okręgów wielkich. Przedłuż skonstruowane łuki. Czy “spotkają się” one ponownie w jakimś punkcie?

Dwa łuki o wspólnym początku dzielą sferę na dwie części. Opisz “kształty” i “rozmiary” tych części. Czy któraś z części, na które skonstruowane łuki podzieliły sferę, jest wielokątem? Jeśli tak, to jak można nazwać ten wielokąt?

Zaznaczmy na sferze punkt i skonstruujmy zaczynające się w tym punkcie dowolne łuki dwóch różnych okręgów wielkich. Przedłużmy skonstruowane łuki. Czy “spotkają się” one ponownie w jakimś punkcie?

Dwa łuki o wspólnym początku dzielą sferę na dwie części. Opisz “kształty” i “rozmiary” tych części. Czy któraś z części, na które skonstruowane łuki podzieliły sferę, jest wielokątem? Jeśli tak, to jak można nazwać ten wielokąt?

Polecenie 9

Zmierz kąty dwukąta i opisz ich własności. Zmierz boki dwukąta i opisz ich własności.

Jak sądzisz, jakie będą miary kątów i boków dwukąta? Jakie mogą być ich własności?

Zapamiętaj odkrytą przez siebie wiedzę:
Na sferze istnieją figury geometryczne, które nie istnieją na płaszczyźnie. Jedną z takich figur jest dwukąt.