Dla nauczyciela
Autor: Adam Jackowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wariacje bez powtórzeń i z powtórzeniami - porównanie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje różnice pomiędzy dwoma rodzajami wariacji,
rozróżnia sytuację, w jakich należy stosować wariację z powtórzeniami, a w jakich wariację bez powtórzeń,
wykorzystuje wzory na liczbę wszystkich możliwych wariacji w zadaniach.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja,
burza mózgów,
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem medium bazowego i ćwiczeń interaktywnych.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna
Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Grupa pierwsza analizuje materiał dotyczący wariacji z powtórzeniami. Druga grupa analizuje materiał dotyczący wariacji bez powtórzeń. Grupy posiłkują się odpowiadającymi zakresowi materiału animacjami.
Następnie z każdej grup wybierani są dwaj eksperci, którzy referują zagadnienie na forum klasy, wyjaśniają wątpliwości członkom grupy przeciwnej, odpowiadają na pytania.
Eksperci prezentują przykłady 8, 9 oraz 10 zwracając uwagę na różnice pomiędzy wariacjami. Nauczyciel uzupełnia w razie potrzeby wyjaśnienia ekspertów.
Uczniowie w parach przy wsparciu ekspertów rozwiązują ćwiczenia 3‑7 w sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy, które pojawiły się podczas rozwiazywania ćwiczeń interaktywnych.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, w tym pracę ekspertów.
Praca domowa:
Uczniowie rozwiązują ćwiczenia 1, 2, 8, 9 w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać animacje na lekcjach poświęconych wariacjom.