Dla nauczyciela
Autor: Karolina Nowak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Równania związane z proporcjonalnością odwrotną
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
II. Wyrażenia algebraiczne.
Zakres podstawowy. Uczeń:
5) znajduje pierwiastki całkowite wielomianu o współczynnikach całkowitych;
6) dzieli wielomian jednej zmiennej przez dwumian postaci .
III. Równania i nierówności.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) rozwiązuje równania wielomianowe postaci dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej lub takich, które dają się doprowadzić do postaci iloczynowej metodą wyłączania wspólnego czynnika przed nawias lub metodą grupowania;
7) rozwiązuje równania wymierne postaci , gdzie wielomiany i są zapisane w postaci iloczynowej.
IV. Układy równań.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto rozwiązuje układy równań kwadratowych .
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
3) dowodzi monotoniczności funkcji zadanej wzorem, jak w przykładzie: wykaż, że funkcja jest monotoniczna w przedziale .
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozwiązuje równanie kwadratowe, wielomianowe, wymierne
przekształca wyrażenia wymierne
identyfikuje wielkości odwrotnie proporcjonalne
stosuje własności funkcji
przekształca wzory i wykorzystuje własności funkcji homograficznych
dokonuje analizy informacji i wyciąga wnioski, weryfikuje wyniki działań
argumentuje i uzasadnia swoje działania
integruje wiadomości i umiejętności z różnych działów matematyki
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa
dyskusja
obserwacja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w parach/małych grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treściami zapisanymi w sekcji „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel określa cele lekcji i kryteria sukcesu w języku ucznia.
Nauczyciel inicjuje rozmowę z uczniami na temat rozwiązywania równań różnych typów. Wspólnie z uczniami przypomina sposoby postępowania i techniki użyteczne w omawianych sytuacjach.
Nauczyciel zadaje pytania kontrolne dotyczące przykładów z sekcji „Przeczytaj”, aby uzyskać informację o stopniu zrozumienia przez uczniów opisanych przykładów. Jeśli uczniowie nie poruszą tego tematu wskazane byłby omówienie innego sposobu, niż wskazany w przykładzie 2 w sekcji „Przeczytaj”, rozkładu wielomianu stopnia trzeciego na czynniki liniowe.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z załączoną infografiką i na jej podstawie realizują Polecenie 2. Jeśli zachodzi taka konieczność, nauczyciel może zaproponować inne analogiczne przykłady, aby nabrać przekonania o zrozumieniu przez uczniów zaprezentowanego algorytmu postępowania.
Uczniowie tworzą 3 – 4 osobowe zespoły (najlepiej 8 zespołów, jeśli więc klasa jest mało liczna, to tworzą pary), których zadaniem jest wspólne omówienie i wyjaśnienie sobie nawzajem po jednym ćwiczeniu 5 – 8, wskazanym przez nauczyciela, spośród zamieszczonych w sekcji „Sprawdź się”. Nad każdym z czterech ćwiczeń pracują dwa zespoły.
Każde dwa zespoły pracujące nad jednakowym ćwiczeniem łączą się w większą grupę i w tym gronie porównują rezultaty, ustalają poprawność zastosowanych rozwiązań, wyjaśniają wątpliwości. W razie konieczności proszą o rozstrzygnięcie nauczyciela.
Nauczyciel kontroluje pracę zespołów, koryguje błędy i wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Zespoły delegują po jednym przedstawicielu, który przedstawia rozwiązanie uzgodnione w grupie, na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie zgłaszają ewentualne pytania w nawiązaniu do ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się” i wspólnie z nauczycielem je rozstrzygają.
Nauczyciel inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego się uczniowie nauczyli? Jaką wcześniejszą wiedzę i umiejętności wykorzystali na lekcji? Co było dla nich (lub nadal jest) trudne bądź niezrozumiałe?
Jeśli nauczyciel widzi taką potrzebę może zastosować na podsumowanie sygnalizację świetlną: uczniowie indywidualnie przypisują poszczególnym umiejętnościom określonym w kryteriach sukcesu kolory: zielony – wszystko zrozumiałe, żółty – zrozumiałe częściowo i czerwony – niezrozumiałe.
Praca domowa:
Zadaniem dla wszystkich uczniów jest wykonanie ćwiczeń 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność odwrotnaProporcjonalność odwrotna
Wielkości odwrotnie proporcjonalneWielkości odwrotnie proporcjonalne
Wskazówki metodyczne:
Szczególną uwagę warto zwrócić na zadanie zamieszczone w Przykładzie 2 w sekcji „Przeczytaj” i pokazać uczniom nietypowy sposób rozkładu wielomianu stopnia trzeciego na czynniki liniowe.
Warto także w tym samym przykładzie pokazać uczniom różnicę w geometrycznym położeniu dwóch punktów wspólnych paraboli i hiperboli w konfrontacji z zapisem algebraicznym równania, którego pierwiastki stanowią odcięte tych punktów (znaczenie pierwiastka podwójnego).
Prezentację multimedialną nauczyciel może wykorzystać jako uzupełnienie tematu „Monotoniczność funkcji”.