Dla nauczyciela
Autor: Małgorzata Kantor–Szczęśniak
Przedmiot: Matematyka
Temat: Sześcian wpisany w kulę
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) oblicza objętość i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka, kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje prostopadłościan wpisany w kulę i potrafi naszkicować przekrój osiowy tej sytuacji
bada zależność między promieniem kuli opisanej na prostopadłościanie a przekątną bryły
stosuje wzory na pola powierzchni i objętość kuli oraz prostopadłościanu
przeprowadza rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
analiza pomysłów
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do Internetu
zasoby multimedialne zawarte w e–materiale
projektor multimedialny/ tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat: „Prostopadłościan wpisany w kulę” i cele zajęć.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel razem z uczniami analizuje polecenia z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na 6 grup. Każda grupa otrzymuje do rozwiązania jedno ćwiczenie z pośród ćwiczeń 1 – 6 w części „Sprawdź się”.
Wyznaczony przez nauczyciela uczeń omawia rozwiązanie zadania na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia ewentualne problemy związane z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Na koniec zajęć nauczyciel prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Po dzisiejszej lekcji powinienem/powinnam zapamiętać, że...”.
Praca domowa:
Uczniowie dobierają się w pary i rozwiązują ćwiczenia 7 i 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
ProstopadłościanProstopadłościan
Kula i sferaKula i sfera
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może poprosić o uczniów o przeanalizowanie zależności objętości kuli od wymiarów prostopadłościanu na podstawie symulacji interaktywnej.