Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Dziuba

Przedmiot: Matematyka

Temat: Trapez i jego własności

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • formułuje warunek równoważny charakteryzujący trapez,

  • wykorzystuje trapez do pokazania nierówności średnich,

  • stosuje własności trapezu do rozwiązywania zadań geometrycznych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

  • konektywizm

Metody pracy:

  • pogadanka,

  • sztafeta zadaniowa.

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel wraz z uczniami w formie pogadanki przypomina definicję trapezu oraz poznane w szkole podstawowej wzory na obliczanie pola i obwodu trapezu.

  • Nauczyciel formułuje temat i kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prezentuje przykłady z sekcji Przeczytaj, tłumaczy na co zwracać uwagę w zadaniach dotyczących własności trapezu oraz pokazuje sposoby na wyznaczanie długości odcinków zwracając uwagę na wykorzystanie ilustracji.

  • Nauczyciel przedstawia twierdzenie o dwusiecznych kątów w trapezie. Uczniowie wykonują polecenie 2.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑8 grup 4 osobowych. Każda z grup wykonuje ćwiczenie 1 z Sekcji Sprawdź się.

  • Grupy prezentują nauczycielowi wykonane zadanie i jeśli zadanie jest wykonane prawidłowo, wykonują kolejne – jest to tzw. Sztafeta zadaniowa.

  • Metodą świateł grupy sygnalizują nauczycielowi poziom zrozumienia danego zadania. Nauczyciel wspiera grupy, które mają problem z rozwiązaniem zadania.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel wraz z uczniami dokonują podsumowania sztafety. Wyłaniają zwycięzcę.

  • Nauczyciel udziela każdej z grup informację zwrotną, zwracając szczególną uwagę na mocne strony i wskazując nad czym należy jeszcze popracować.

Praca domowa:

  • Dokończyć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Analiza prezentacji multimedialnej i wykonanie poleceń z nią związanych może być pracą domową.