Dla nauczyciela
Autor: Paweł Dziuba
Przedmiot: Matematyka
Temat: Trapez i jego własności
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
formułuje warunek równoważny charakteryzujący trapez,
wykorzystuje trapez do pokazania nierówności średnich,
stosuje własności trapezu do rozwiązywania zadań geometrycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody pracy:
pogadanka,
sztafeta zadaniowa.
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wraz z uczniami w formie pogadanki przypomina definicję trapezu oraz poznane w szkole podstawowej wzory na obliczanie pola i obwodu trapezu.
Nauczyciel formułuje temat i kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prezentuje przykłady z sekcji Przeczytaj, tłumaczy na co zwracać uwagę w zadaniach dotyczących własności trapezu oraz pokazuje sposoby na wyznaczanie długości odcinków zwracając uwagę na wykorzystanie ilustracji.
Nauczyciel przedstawia twierdzenie o dwusiecznych kątów w trapezie. Uczniowie wykonują polecenie 2.
Nauczyciel dzieli uczniów na 6‑8 grup 4 osobowych. Każda z grup wykonuje ćwiczenie 1 z Sekcji Sprawdź się.
Grupy prezentują nauczycielowi wykonane zadanie i jeśli zadanie jest wykonane prawidłowo, wykonują kolejne – jest to tzw. Sztafeta zadaniowa.
Metodą świateł grupy sygnalizują nauczycielowi poziom zrozumienia danego zadania. Nauczyciel wspiera grupy, które mają problem z rozwiązaniem zadania.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wraz z uczniami dokonują podsumowania sztafety. Wyłaniają zwycięzcę.
Nauczyciel udziela każdej z grup informację zwrotną, zwracając szczególną uwagę na mocne strony i wskazując nad czym należy jeszcze popracować.
Praca domowa:
Dokończyć ćwiczenia z sekcji Sprawdź się.
Materiały pomocnicze:
Trapez i jego rodzajeTrapez i jego rodzaje
Wskazówki metodyczne:
Analiza prezentacji multimedialnej i wykonanie poleceń z nią związanych może być pracą domową.