Dla nauczyciela
Autor: Bożena Koprowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Rodzaje ostrosłupów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria. Zakres podstawowy. Uczeń:
6) Oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń.
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy. Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje w grupie ostrosłupów te, które są ostrosłupami prostymi oraz te, które są prawidłowe;
korzysta z warunków równoważnych tego, że ostrosłup jest prosty;
przeprowadza proste rozumowanie pomagające ustalić strategię rozwiązania zadania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
formułowanie wniosków w oparciu o modele brył, aplety geogebry przedstawiające ostrosłupy w rzucie;
dyskusja;
burza mózgów.
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel przypomina z uczniami podstawowe elementy ostrosłupa i nazewnictwo związane z ostrosłupami typu: czworościan, ostrosłup o krawędzi bocznej prostopadłej do płaszczyzny podstawy
Faza realizacyjna:
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od omówienia definicji i warunków równoważnych dla ostrosłupa prostego. Za pomocą apletu pierwszego, stosując technikę rozmowy kierowanej, nauczyciel podkreśla, jak rozpoznać i jak pracować z ostrosłupami prostymi.
Nauczyciel poleca uczniom zapisanie w zeszycie tekstu przykładu drugiego z części „Przeczytaj”. Uczniowie łączą się w grupach 3‑osobowych i pracują nad opracowaniem czytelnego szkicu bryły w rzucie. Wybrany uczeń prezentuje swój rysunek, argumentując, dlaczego ukazał ostrosłup z takiej perspektywy. Uczniowie wyróżniają na tym szkicu elementy ostrosłupa występujące w tekście zadania.
Metodą burzy mózgów uczniowie ustalają strategię rozwiązania zadania i zapisują ją w zeszytach. Następnie w grupach 3‑osobowych rozwiązują przykład zgodnie z opracowaną procedurą.
Nauczyciel zapoznaje uczniów z trzecim przykładem z części „Przeczytaj”. Tym razem uczniowie w grupach opracowują samodzielnie sposób naszkicowania bryły, strategię rozwiązania i wykonują polecenie. Nauczyciel sprawdza wyniki i za pomocą apletu pokazuje uczniom, jak w przestrzeni wygląda ta bryła.
Uczniowie przypominają ze szkoły podstawowej, które ostrosłupy nazywamy prawidłowymi. Wspólnie korzystając z jego własności rozwiązują przykład 6 z części „Przeczytaj”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel w dyskusji z uczniami ustala, czym różnią się ostrosłupy proste od prawidłowych.
Nauczyciel losuje test sprawdzający z multimedium bazowego i na podsumowanie lekcji uczniowie wspólnie rozwiązują zadania.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom powrót do części multimedialnej lekcji. Prosi o rozwiązanie samodzielnie wylosowanego testu samosprawdzającego i określenie swojego poziomu opanowania wiedzy z tej lekcji. Wyjaśnia, gdzie szukać informacji, jeżeli pewne pytania z testu będą dla ucznia kłopotliwe
Materiały pomocnicze:
OstrosłupyOstrosłupy
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Wskazówki metodyczne:
Jeżeli jest taka możliwość, można przeprowadzić lekcję w pracowni komputerowej tak, by każdy uczeń przy swoim stanowisku mógł rozwiązać test sprawdzający. Nauczyciel wyjaśnia wątpliwości i pod koniec lekcji ocenia samodzielną pracę uczniów.