Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Poezja i banalne zło
. Tadeusz Różewicz Nożyk profesora
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne. Uczeń:
przeanalizuje trzecią część poematu Nożyk profesora Tadeusza Różewicza, zatytułowaną Cienie;
pozna cechy charakterystycznego wiersza Różewiczowskiego;
zinterpretuje konteksty zawarte w poemacie Różewicza.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Poezja i banalne zło. Tadeusz Różewicz Nożyk profesora”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami w sekcjach „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i prosi uczniów, by na podstawie wiadomości zdobytych przed lekcją zaproponowali cel zajęć oraz kryteria sukcesu.
Chętne osoby omawiają informacje, z którymi zapoznały się przed lekcją. W ten sposób wprowadzamy uczniów w świat poezji Tadeusza Różewicza.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium. Nauczyciel poleca, aby wybrany uczeń przeczytał polecenia 1 i 2 z sekcji „Film”. Następnie prosi uczniów, aby podzielili się na grupy i opracowali odpowiedzi do poleceń. Po ustalonym wcześniej czasie przedstawiciel wskazanej (lub zgłaszającej się na ochotnika) grupy prezentuje propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie ustosunkowują się do niej. Nauczyciel w razie potrzeby uzupełnia ją, udzielając także uczniom informacji zwrotnej.
Dyskusja. Uczniowie odliczają do dwóch, dzieląc się na dwie grupy. Nauczyciel informuje, że będą dyskutować i wykorzystają do tego metodę akwarium. Nauczyciel wyjaśnia zasady dyskusji oraz określa jej czas.
Pierwsza drużyna siada w kręgu i prowadzi rozmowę na temat: Jakie konteksty zawarte są w poemacie Różewicza? Druga grupa obserwuje i zapisuje swoje spostrzeżenia dotyczące doboru i skuteczności argumentów, przestrzegania zasad i ogólnego przebiegu rozmowy.
Po upływie wyznaczonego czasu następuje zamiana ról. Na zakończenie wybrane osoby przedstawiają na forum klasy swoje spostrzeżenia.Nauczyciel głośno odtwarza audiobook. Uczniowie w parach:
- wyjaśniają, w jaki sposób fakt, że relacja z obozu jest zapośredniczona, wpływa na jej przedstawienie w utworze,
- omawiają, z czego wynika zestawienie relacji z obozu koncentracyjnego z rozmową o śniadaniu.
Indywidualnie natomiast wykonują ćwiczenia 1 i 2 z tej sekcji.
Uczniowie słuchają nagrania i uzupełniają mapę myśli ilustrującą cechy odbiorcy i poematu w Nożyku profesora swoimi przykładami.
Praca domowa:
W jaki sposób sztuka jest odpowiedzialna za odbiorcę? Na podstawie informacji z lekcji stwórz notatkę dotyczącą tego, jak poeta dba o historię, wspomnienia i doświadczenia człowieka.
Materiały pomocnicze:
Aleksandra Ubertowska, Przepisywanie zagłady: Shoah o późnych poematach Tadeusza Różewicza, „Pamiętnik Literacki: czasopismo kwartalne poświęcone historii i krytyce literatury polskiej” 2004, nr 95/2.
Marcin Jaworski, Przeszłość, przyjaźń. Dwie glosy do poematu „Nożyk profesora” Tadeusza Różewicza, „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka” 2013, nr 22 (42).
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Film” do podsumowania lekcji.