Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przybliżone wartości logarytmów
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
wykonuje przybliżone obliczenia na logarytmach
udowadnia niewymierność logarytmu
odczytuje przybliżone wartości logarytmów, korzystając ze skali logarytmicznej
wybiera najkorzystaniejszy sposób obliczeń, prowadzacy do jak najmniejszego błędu
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
karta kołowa
drzewo umiejętności
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
kartony, mazaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przypomina wiadomości na temat logarytmów.
Następnie nauczyciel poleca kilku uczniom (np. siedzącym w tym samym rzędzie) obliczenie wartości dokładnej zapisanych przez niego logarytmów.
Dyskusja – czy zawsze wartość logarytmu jest liczbą wymierną.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach pracują metodą karty kołowej. Otrzymane od nauczyciela kartony każda grupa dzieli na 4 części. Każda część ma być poświęcona jednemu ze sposobów wyznaczania wartości przybliżonych logarytmów.
Uczniowie poszukują materiałów do wypełnienia poszczególnych części, zapoznając się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i z animacją.
Po wypełnieniu kart, przedstawiciele poszczególnych grup prezentują opracowane plansze i przemyślenia.
Uczniowie wspólnie typują najdogodniejszy sposób pozyskiwania wartości przybliżonych logarytmów.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
W ramach oceny koleżeńskiej, uczniowie na drzewie umiejętności, pracując w parach, zaznaczają stopień opanowanych umiejętności koleżanki/kolegi w zakresie wykonywania obliczeń wartości dokładnych i przybliżonych logarytmów.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie w domu ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Definicja logarytmu. Własności logarytmuDefinicja logarytmu. Własności logarytmu
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako samouczek przed mini–kartkówką.