Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Justyna Cybulska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przybliżone wartości logarytmów

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.

Uczeń:

9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wykonuje przybliżone obliczenia na logarytmach

  • udowadnia niewymierność logarytmu

  • odczytuje przybliżone wartości logarytmów, korzystając ze skali logarytmicznej

  • wybiera najkorzystaniejszy sposób obliczeń, prowadzacy do jak najmniejszego błędu

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • karta kołowa

  • drzewo umiejętności

Formy pracy:

  • praca w parach

  • praca w grupach

  • praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer

  • kartony, mazaki

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przypomina wiadomości na temat logarytmów.

  2. Następnie nauczyciel poleca kilku uczniom (np. siedzącym w tym samym rzędzie) obliczenie wartości dokładnej zapisanych przez niego logarytmów.

  3. Dyskusja – czy zawsze wartość logarytmu jest liczbą wymierną.

  4. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie w grupach pracują metodą karty kołowej. Otrzymane od nauczyciela kartony każda grupa dzieli na 4 części. Każda część ma być poświęcona jednemu ze sposobów wyznaczania wartości przybliżonych logarytmów.

  2. Uczniowie poszukują materiałów do wypełnienia poszczególnych części, zapoznając się z treściami zapisanymi w sekcji „Przeczytaj” i z animacją.

  3. Po wypełnieniu kart, przedstawiciele poszczególnych grup prezentują opracowane plansze i przemyślenia.

  4. Uczniowie wspólnie typują najdogodniejszy sposób pozyskiwania wartości przybliżonych logarytmów.

Faza podsumowująca:

  1. Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.

  2. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

  3. W ramach oceny koleżeńskiej, uczniowie na drzewie umiejętności, pracując          w parach, zaznaczają stopień opanowanych umiejętności  koleżanki/kolegi        w zakresie wykonywania obliczeń wartości dokładnych i przybliżonych logarytmów.

Praca domowa:

Zadaniem uczniów jest rozwiązanie w domu ćwiczeń interaktywnych.

Materiały pomocnicze:

Definicja logarytmu. Własności logarytmuDaVXIAIkmDefinicja logarytmu. Własności logarytmu

Wskazówki metodyczne:

Animację można wykorzystać jako samouczek przed mini–kartkówką.