Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Grażyna Kiełczykowska

Przedmiot: Matematyka

Temat: Ostrosłup prawidłowy sześciokątny

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

X. Stereometria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;

6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • definiuje ostrosłup prawidłowy sześciokątny,

  • oblicza długość krawędzi ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego, pole podstawy i pole ścian bocznych,

  • oblicza miarę kąta płaskiego przy wierzchołku ostrosłupa.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • pogadanka,

  • analiza pomysłów.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • praca całego zespołu.

Środki dydaktyczne:

  • przykłady brył w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,

  • komputery z dostępem do Internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • arkusze papieru, pisaki.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel pyta uczniów, gdzie spotkali się z ostrosłupami prawidłowymi sześciokątnymi, czy widzieli bryły o takim kształcie w życiu codziennym.

  • Nauczyciel pokazuje przykładowe bryły. Wybrany uczeń podaje liczby wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego.

Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji Przeczytaj. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z treścią materiału w sekcji „Infografika”. Następnie na forum klasy wspólnie wyjaśniają ewentualne wątpliwości.

  • Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑5 z sekcji Sprawdź się a następnie porównują swoje wyniki z koleżanką/kolegą,

  • Wybrani uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 6, 7 i 8.

Faza podsumowująca:

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.

Praca domowa:

Uczniowie podają wymiary dachu w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego, w którym kąt płaski będzie miał miarę 54°.

Materiały pomocnicze:

Ostrosłup i jego własnościDxeuZnYIsOstrosłup i jego własności

Wskazówki metodyczne:

  • Nauczyciel może wykorzystać infografikę np. przy omawianiu brył w kontekście realistycznym.

  • Uczeń może wykorzystać infografikę jako pracę domową.