Dla nauczyciela
Autor: Grażyna Kiełczykowska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Ostrosłup prawidłowy sześciokątny
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
X. Stereometria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
6) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii i poznanych twierdzeń;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
definiuje ostrosłup prawidłowy sześciokątny,
oblicza długość krawędzi ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego, pole podstawy i pole ścian bocznych,
oblicza miarę kąta płaskiego przy wierzchołku ostrosłupa.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
pogadanka,
analiza pomysłów.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
praca całego zespołu.
Środki dydaktyczne:
przykłady brył w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego,
komputery z dostępem do Internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel pyta uczniów, gdzie spotkali się z ostrosłupami prawidłowymi sześciokątnymi, czy widzieli bryły o takim kształcie w życiu codziennym.
Nauczyciel pokazuje przykładowe bryły. Wybrany uczeń podaje liczby wierzchołków, krawędzi i ścian ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy. Uczniowie w grupach zapoznają się z informacjami w sekcji Przeczytaj. Analizują przedstawione przykłady i notują pytania. Następnie przedstawiają pytania na forum klasy. Odpowiadają na nie uczniowie z innych grup. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapoznali się z treścią materiału w sekcji „Infografika”. Następnie na forum klasy wspólnie wyjaśniają ewentualne wątpliwości.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują ćwiczenia 1‑5 z sekcji Sprawdź się a następnie porównują swoje wyniki z koleżanką/kolegą,
Wybrani uczniowie rozwiązują ćwiczenia nr 6, 7 i 8.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Uczniowie podają wymiary dachu w kształcie ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego, w którym kąt płaski będzie miał miarę .
Materiały pomocnicze:
Ostrosłup i jego własnościOstrosłup i jego własności
Wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać infografikę np. przy omawianiu brył w kontekście realistycznym.
Uczeń może wykorzystać infografikę jako pracę domową.