Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres i własności funkcji
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych (zakres podstawowy);
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykres funkcji
rysuje wykres funkcji na podstawie wykresu funkcji ;
odczytuje z wykresu własności funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny,
burza mózgów,
pokaz multimedialny,
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.
Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji .
Uczniowie przypominają jak powstaje wykres funkcji jeśli znamy wykres funkcji .
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w module Przeczytaj pkt. 1. oraz analizują przykłady 1 - 3.
Następnie nauczyciel prosi uczniów o podanie, na co należy zwrócić uwagę przy szkicowaniu wykresów funkcji. W razie potrzeby nauczyciel dopowiada kroki, które są niezbędne.
Uczniowie wykonują w zeszytach przyład 2 - rysują wykres i opisują własności funkcji.
W przykładzie 4. uczniowie przypominają sposób zamiany funkcji homograficznej na postać kanoniczną, następnie wykonują zadanie w zeszycie. Samodzielnie opisują własności funkcji.
Następnie uczniowie pracują indywidualnie - zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Faza podsumowująca:
wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela,
uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień,
nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia zawarte w module Sprawdź się. Zadanie 9 - dla chętnych - po zapoznaniu się przykładem 5. w sekcji Przeczytaj.
Zainteresowani uczniowie zapoznają się z ostatnią częścią modułu Przeczytaj - Dla zainteresowanych.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących przekształcania wykresów funkcji