Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres i własności funkcji fx=ax

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych (zakres podstawowy);

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje wykres funkcji fx=ax

  • rysuje wykres funkcji fx=ax na podstawie wykresu funkcji fx=ax ;

  • odczytuje z wykresu własności funkcji fx=ax

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny,

  • burza mózgów,

  • pokaz multimedialny,

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.

  3. Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji f(x)=ax.

  4. Uczniowie przypominają jak powstaje wykres funkcji y=fx jeśli znamy wykres funkcji y=fx.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w module Przeczytaj pkt. 1. oraz analizują przykłady 1 - 3.

  2. Następnie nauczyciel prosi uczniów o podanie, na co należy zwrócić uwagę przy szkicowaniu wykresów funkcji. W razie potrzeby nauczyciel dopowiada kroki, które są niezbędne.

  3. Uczniowie wykonują w zeszytach przyład 2 - rysują wykres i opisują własności funkcji.

  4. W przykładzie 4. uczniowie przypominają sposób zamiany funkcji homograficznej na postać kanoniczną, następnie wykonują zadanie w zeszycie. Samodzielnie opisują własności funkcji.

  5. Następnie uczniowie pracują indywidualnie - zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

  • wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela,

  • uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień,

  • nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia zawarte w module Sprawdź się. Zadanie 9 - dla chętnych - po zapoznaniu się przykładem 5. w sekcji Przeczytaj.

Zainteresowani uczniowie zapoznają się z ostatnią częścią modułu Przeczytaj - Dla zainteresowanych.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących przekształcania wykresów funkcji