Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Związek logarytmowania z potęgowaniem
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
oblicza wartości dokładne logarytmów, korzystając z definicji
wykorzystuje podstawowe własności logarytmów w przekształcaniu wyrażeń arytmetycznych
zapisuje potęgę za pomocą logarytmu
zapisuje logarytm za pomocą potęgi
ustala i realizuje strategię najszybszego rozwiązania problemu arytmetycznego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza w szklance wody
pytajnik
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie metodą „pytajnika” powtarzają wiadomości na temat logarytmów – uczniowie kolejno zadają pytania wybranym koleżankom bądź kolegom tak, aby uzyskać jak najwięcej wiadomości na temat logarytmów.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w małych grupach metodą „burza w szklance wody” – zaczątkiem burzy jest pytanie nauczyciela – co mają wspólnego logarytmy z potęgami. Uczniowie najpierw korzystając z definicji logarytmu próbują odpowiedzieć na to pytanie. Następnie analizują przykłady podane w sekcji „Przeczytaj” i „Animacji „.
Grupy dzielą się wnioskami i wspólnie zapisują poznane wzory.
Następnie uczniowie w grupach rozwiązują ćwiczenia interaktywne 1 – 3.
Faza podsumowująca:
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć, poznane wiadomości, ukształtowane umiejętności.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup i par.
Praca domowa:
Zadaniem uczniów jest rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych 4 – 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Definicja logarytmu. Własności logarytmuDefinicja logarytmu. Własności logarytmu
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać przy okazji wprowadzania tematyki dotyczącej funkcji logarytmicznej.