Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Przesunięcie wykresu funkcji względem osi
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy.
Uczeń:
na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , .
Uczeń posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rysuje wykres funkcji
rysuje wykres funkcji na podstawie wykresu funkcji ;
na podstawie wykresu funkcji podaje wektor przesunięcia wykresu odpowiedniej funkcji;
na podstawie własności funkcji podaje wektor przesunięcia wykresu odpowiedniej funkcji;
odczytuje z wykresu własności funkcji
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
odwrócona klasa,
praca z tekstem
Formy pracy:
praca w parach;
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu dla uczniów,
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji:
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z modułem „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wiadomości, które powinni zdobyć, zapoznając się z modułem „Przeczytaj”; np. jakie są własności funkcji, której wykres otrzymujemy w wyniku przesunięcia danej hiperboli wzdłuż osi .
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z symulacją interaktywną. Nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na związek pomiędzy wektorem przesunięcia a wzorem funkcji. Uczniowie mają za zadanie sformułować wniosek. Następnie uczniowie wykonują polecenia zawarte w sekcji „Symulacja interaktywna”.
Uczniowie wspólnie omawiają rozwiązania zadań.
Następnie w grupach 4‑osobowych rozwiązują ćwiczenia 1‑8 z modułu „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.
Materiały pomocnicze:
Wykresy funkcji Wykresy funkcji
Przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych
Wskazówki metodyczne:
Symulację interaktywną można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej przekształceń funkcji homograficznej.