Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Przesunięcie wykresu funkcji fx=ax względem osi Y

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy.

Uczeń:

  1. na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x.

  2. Uczeń posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje wykres funkcji fx=ax

  • rysuje wykres funkcji gx=ax+q na podstawie wykresu funkcji fx=ax;

  • na podstawie wykresu funkcji gx=ax+q podaje wektor przesunięcia wykresu odpowiedniej funkcji;

  • na podstawie własności funkcji gx=ax+q podaje wektor przesunięcia wykresu odpowiedniej funkcji;

  • odczytuje z wykresu własności funkcji gx=ax+q

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa,

  • praca z tekstem

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu dla uczniów,

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji:

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z modułem „Wprowadzenie” oraz „Przeczytaj”.

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  2. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące wiadomości, które powinni zdobyć, zapoznając się z modułem „Przeczytaj”; np.  jakie są własności funkcji, której wykres otrzymujemy w wyniku przesunięcia danej hiperboli  wzdłuż osi Y.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie pracują w parach. Każda z par zapoznaje się z symulacją interaktywną. Nauczyciel prosi o zwrócenie uwagi na związek pomiędzy wektorem przesunięcia a wzorem funkcji. Uczniowie mają za zadanie sformułować wniosek. Następnie uczniowie wykonują polecenia zawarte w sekcji „Symulacja interaktywna”.

  2. Uczniowie wspólnie omawiają rozwiązania zadań.

  3. Następnie w grupach 4‑osobowych rozwiązują ćwiczenia 1‑8 z modułu „Sprawdź się”. Rozwiązania przedstawiają wspólnie podczas rozmowy z całą klasą. Nauczyciel komentuje rozwiązania, pozostali uczniowie zgłaszają ewentualne uwagi.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Symulację interaktywną można wykorzystać podczas lekcji dotyczącej przekształceń funkcji homograficznej.