Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres i własności funkcji fx=ax

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

13) Uczeń posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:

1) na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rysuje wykres funkcji fx=ax

  • rysuje wykres funkcji fx=ax na podstawie wykresu funkcji fx=ax ;

  • odczytuje z wykresu własności funkcji fx=ax

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny,

  • burza mózgów,

  • pokaz multimedialny,

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji fx=ax.

  4. Uczniowie przypominają jak powstaje wykres funkcji y=fx jeśli znamy wykres funkcji y=fx.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w module Przeczytaj pkt. 1. oraz wykonują w zeszycie przykład 1.

  2. Następnie nauczyciel omawia pkt. 2. oraz przykład 2. i 3. Uczniowie rysują w zeszycie wykres z przykładu 3. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności (np. przypomina przesunięcie wykresu funkcji o wektor).

  3. W przykładzie 4. uczniowie przypominają sposób zamiany funkcji homograficznej na postać kanoniczną, następnie wykonują zadanie w zeszycie.

  4. Następnie uczniowie pracują indywidualnie - zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela,

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia zawarte w module Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących przekształcania wykresów funkcji.