Dla nauczyciela
Autor: Paweł Dziuba
Przedmiot: Matematyka
Temat: Kąty w trójkącie
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria. Zakres podstawowy. Uczeń:
rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
udawadnia twierdzenia o sumie kątów w trójkącie,
wyznacza sumę miar katów wewnętrznych i zewnętrznych w wielokącie,
wyznacza miary kątów w pewnej grupie, charakterystycznych trójkątów,
stosuje poznane fakty i twierdzenia do rozwiązywania zadań geometrycznych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
konektywizm
Metody i techniki nauczania:
metoda tekstu przewodniego
metoda myszy i kota
dyskusja
Formy pracy:
praca indywidualna
praca w grupach
praca całego zespołu
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
e‑podręcznik,
arkusze papieru, pisaki
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wprowadza uczniów w temat lekcji: Kąty w trójkącie.
Następnie uczniowie tworzą mapy myśli zawierającą klasyfikację trójkątów.
Nauczyciel podaje cele lekcji, a uczniowie proponują kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w parach zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj”, a następnie z przykładami przedstawionymi w prezentacji multimedialnej.
Następnie metodą kot i mysz rozwiązują ćwiczenia interaktywne w sekcji „Sprawdź się”. Mysz stara się jak najlepiej rozwiązać zadania, a kot sprawdza ich poprawność. Po dwóch nieudanych próbach kot „łapie mysz”, która odpada z gry. Aby gra toczyła się dalej - role uczniów odwracają się i mysz staje się kotem - procedura się powtarza.
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem ćwiczeń z sekcji „Sprawdź się”.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zadanie dla kolegi/koleżanki. Uczniowie dobierają się w pary i opracowują zadania analogiczne do ćwiczeń 1 i 2 z sekcji „Sprawdź się”. Następnie przesyłają je do siebie mailem, rozwiązują i na następnej lekcji porównują wyniki.
Materiały pomocnicze:
Trójkąty i ich własnościTrójkąty i ich własności
Własności i rodzaje trójkątówWłasności i rodzaje trójkątów
Wskazówki metodyczne:
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy na temat „Kąty w trójkącie”.