Dla nauczyciela
Autor: Justyna Cybulska
Przedmiot: Matematyka
Temat: Logarytm iloczynu
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony, klasa I lub II
Podstawa programowa:
I. Liczby rzeczywiste. Zakres podstawowy.
Uczeń:
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
udowadnia wzór na logarytm iloczynu
stosuje wzór na logarytm iloczynu przekształcając wyrażenia arytmetyczne
zapisuje sumę logarytmów w postaci logarytmu jednomianu
określa historyczne znaczenie i przydatność wzoru na możliwość zamiany iloczynu na sumę
łączy umiejętności z kilku działów matematyki, ustalając strategię rozwiązania zadania logarytmicznego
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
technika 1 – 2
technika kruszenia
technika obiegu kart
Formy pracy:
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każdy uczeń miał do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie, korzystając z techniki 1 – 2 (jedno pytanie, odpowiada 2 uczniów – pierwszy wypowiada podpowiedź, drugi daje odpowiedź), odpowiadają na pytania nauczyciela przypominające wiadomości o logarytmach.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie w grupach pracują techniką kruszenia. Znając cele zajęć, ustalają co należy zrobić, aby cele zostały osiągnięte. Zastanawiają się też w jaki sposób można uniknąć powstawania problemów w czasie rozwiązywania zadań.
Gdy już uczniowie ustalą plan działań, przystępują do przeanalizowania treści zawartych w sekcji „Przeczytaj” i „Animacja „.
Teraz każda grupa przygotowuje jedno zadanie analogiczne do zawartych w przeczytanym materiale. Ułożone zadania grupy przekazują sobie nawzajem tak, aby każda z grup rozwiązała wszystkie zadania.
Zadania rozwiązywane są techniką obiegu kart. Czyli uczniowie danej grupy dopisują kolejne kroki rozwiązań.
Faza podsumowująca:
Podsumowaniem zajęć powinna być dyskusja, w wyniku której przedstawiciele grup omówią ustalone sposoby osiągania celów, ewentualne modyfikacje planu i osiągnięte efekty.
Końcowy element to refleksje nauczyciela na temat pracy uczniów i ocena prac grup.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie rozwiązanie ćwiczeń interaktywnych.
Materiały pomocnicze:
Działania na logarytmach. PrzykładyDziałania na logarytmach. Przykłady
Wskazówki metodyczne:
Animacja jest dobrym materiałem do krótkiego powtórzenia materiału na początku lekcji poświęconej logarytmowi ilorazu.