Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykorzystanie proporcjonalności odwrotnej w zagadnieniach z fizyki

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje

Zakres podstawowy. Uczeń

  1. posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne w zagadnieniach z fizyki;

  • wykorzystuje własności proporcjonalności odwrotnej w fizyce;

  • buduje fizyczny model matematyczny w zadaniach z kontekstem realistycznym ;

  • wyznacza dziedzinę w stworzonym modelu matematycznym;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • mapa myśli

  • rybi szkielet

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.

  2. Uczniowie tworzą mapę myśli przypominając  najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej, podają przykłady.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji Przeczytaj.

  2. Uczniowie analizują przykłady metodą rybiego szkieletu, identyfikując problemy fizyczne, do których rozwiązania wykorzystać można proporcjonalność odwrotną. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności.

  3. Następnie uczniowie pracują indywidualnie - zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie przygotowują zadania podobne na podstawie tych zawartych w sekcji Sprawdź się. Na początku następnej lekcji uczniowie wymieniają się zadaniami miedzy sobą i rozwiązują.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Animację można wykorzystać w lekcji wielkości odwrotnie proporcjonalne.