Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykorzystanie proporcjonalności odwrotnej w zagadnieniach z fizyki
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje
Zakres podstawowy. Uczeń
posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje wielkości odwrotnie proporcjonalne w zagadnieniach z fizyki;
wykorzystuje własności proporcjonalności odwrotnej w fizyce;
buduje fizyczny model matematyczny w zadaniach z kontekstem realistycznym ;
wyznacza dziedzinę w stworzonym modelu matematycznym;
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
mapa myśli
rybi szkielet
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.
Uczniowie tworzą mapę myśli przypominając najważniejsze informacje dotyczące proporcjonalności odwrotnej, podają przykłady.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji Przeczytaj.
Uczniowie analizują przykłady metodą rybiego szkieletu, identyfikując problemy fizyczne, do których rozwiązania wykorzystać można proporcjonalność odwrotną. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Następnie uczniowie pracują indywidualnie - zapoznają się z animacją oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują zadania podobne na podstawie tych zawartych w sekcji Sprawdź się. Na początku następnej lekcji uczniowie wymieniają się zadaniami miedzy sobą i rozwiązują.
Materiały pomocnicze:
Proporcjonalność odwrotnaProporcjonalność odwrotna
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać w lekcji wielkości odwrotnie proporcjonalne.