Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Własności funkcji fx=ax dla a<0.

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • szkicuje wykres funkcji fx=ax dla a<0;

  • określa własności funkcji fx=ax dla a<0.

  • dowodzi różnowartościowości funkcji fx=ax dla a<0.

  • dowodzi monotoniczności funkcji fx=ax dla a<0.

  • dowodzi nieparzystości funkcji fx=ax dla a<0.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny,

  • burza mózgów,

  • pokaz multimedialny,

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego

  • praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • e‑podręcznik,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z modułem Wprowadzenie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w infografice. Szkicują wykres funkcji fx=ax dla wybranego przez siebie a<0. Następnie opisują własności funkcji.

  2. Uczniowie wymieniają wypisane własności i wyciągają wniosek, że każda funkcja tej postaci ma identyczne własności.

  3. Następnie nauczyciel omawia z uczniami przykłady umieszczone w sekcji Przeczytaj.

  4. Następnie uczniowie pracują indywidualnie - wykonują ćwiczenia 6‑8 w sekcji Sprawdź się.

Faza podsumowująca:

  1. wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela,

  2. uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień

  3. nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 1‑5 zawarte w module Sprawdź się.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Infografikę można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości o funkcji homograficznej.