Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Zastosowanie wykresu funkcji homograficznej do rozwiązywania równań

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:
13. Uczeń posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;

Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1. na podstawie wykresu funkcji y=fx rysuje wykres funkcji y=fx;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • określa liczbę rozwiązań równania zawierającego wyrażenie wymierne w zależności od parametru;

  • wykorzystuje wykresy funkcji homograficznej do określania liczby rozwiązań równania zawierającego wyrażenie wymierne;

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów,

  • pokaz multimedialny,

Formy pracy:

  • praca w grupach

  • praca indywidualna

  • praca z całą klasą

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do internetu,

  • projektor multimedialny,

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcjąWprowadzenie.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają najważniejsze informacje dotyczące rysowania i przekształcania wykresów funkcji homograficznej.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.

  2. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.

  3. Nauczyciel wyświetla animację. Po jej obejrzeniu uczniowie fowmułują kolejne etapy rozwiązywania równań z zastosowaniem wykresów funkcji homograficznych.

  4. Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane polecenia oraz rozwiązują ćw. 1 - 4 w sekcji Sprawdź się. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5‑8.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących rozwiązywania równań z parametrem,  a także jako pozszerzenie wiadomości podczas realizacji tematów dotyczących równań liniowych i kwadratowych z parametrem