Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Zastosowanie wykresu funkcji homograficznej do rozwiązywania równań
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
13. Uczeń posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
Zakres rozszerzony. Uczeń spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1. na podstawie wykresu funkcji rysuje wykres funkcji ;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
określa liczbę rozwiązań równania zawierającego wyrażenie wymierne w zależności od parametru;
wykorzystuje wykresy funkcji homograficznej do określania liczby rozwiązań równania zawierającego wyrażenie wymierne;
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów,
pokaz multimedialny,
Formy pracy:
praca w grupach
praca indywidualna
praca z całą klasą
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do internetu,
projektor multimedialny,
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z sekcjąWprowadzenie.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie, metodą burzy mózgów, przypominają najważniejsze informacje dotyczące rysowania i przekształcania wykresów funkcji homograficznej.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Każda grupa ma zapoznać się z jednym przykładem z sekcji „Przeczytaj”, a następnie przedstawić przykład pozostałym uczniom.
Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom w wyjaśnianiu zagadnienia.
Nauczyciel wyświetla animację. Po jej obejrzeniu uczniowie fowmułują kolejne etapy rozwiązywania równań z zastosowaniem wykresów funkcji homograficznych.
Uczniowie indywidualnie wykonują wskazane polecenia oraz rozwiązują ćw. 1 - 4 w sekcji Sprawdź się. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5‑8.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Animację można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości dotyczących rozwiązywania równań z parametrem, a także jako pozszerzenie wiadomości podczas realizacji tematów dotyczących równań liniowych i kwadratowych z parametrem