Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Pendyk
Przedmiot: Matematyka
Temat: Wykres funkcji wymiernej
Grupa docelowa:
III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
V. Funkcje.
Zakres podstawowy. Uczeń:
12) na podstawie wykresu funkcji szkicuje wykresy funkcji , , , ;
13) posługuje się funkcją , w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyznacza dziedzinę funkcji wymiernej;
przekształca wzór funkcji wymiernej do prostszej postaci;
rysuje wykres funkcji wymiernej w przypadku, gdy jest to prosta, parabola lub hiperbola oraz uwzględnia dziedzinę funkcji na wykresie;
rysuje wykres funkcji ;
rysuje wykres funkcji na podstawie wykresu funkcji .
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
wykład informacyjny;
burza mózgów;
pokaz multimedialny;
rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.
Formy pracy:
praca całego zespołu klasowego;
praca indywidualna.
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu;
projektor multimedialny;
e–podręcznik;
tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.
Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji wymiernej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj” oraz wykonują w zeszycie przykład 1.
Następnie nauczyciel omawia przykład 2. Uczniowie rysują w zeszycie wykres z przykładu 2 oraz opisują własności funkcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z przykładem 3, 4 i 5. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z apletem oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.
Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.
Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.
Praca domowa:
Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5 – 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Przesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnychPrzesunięcia wykresu funkcji wzdłuż osi układu współrzędnych
Wykres funkcji Wykres funkcji
Wskazówki metodyczne:
Aplet można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości o funkcji wymiernej.