Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Gabriela Pendyk

Przedmiot: Matematyka

Temat: Wykres funkcji wymiernej

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

V. Funkcje.

Zakres podstawowy. Uczeń:

12) na podstawie wykresu funkcji y=fx szkicuje wykresy funkcji y=fx-a, y=fx+b, y=-fx, y=f-x;

13) posługuje się funkcją fx=ax, w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wyznacza dziedzinę funkcji wymiernej;

  • przekształca wzór funkcji wymiernej do prostszej postaci;

  • rysuje wykres funkcji wymiernej w przypadku, gdy jest to prosta, parabola lub hiperbola oraz uwzględnia dziedzinę funkcji na wykresie;

  • rysuje wykres funkcji fx=ax;

  • rysuje wykres funkcji gx=ax-p+q na podstawie wykresu funkcji fx=ax.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • wykład informacyjny;

  • burza mózgów;

  • pokaz multimedialny;

  • rozwiązywanie zadań pod kontrolą nauczyciela.

Formy pracy:

  • praca całego zespołu klasowego;

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z dostępem do Internetu;

  • projektor multimedialny;

  • e–podręcznik;

  • tablica interaktywna/tablica, pisaki/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie zapoznają się z sekcją „Wprowadzenie”.

  2. Nauczyciel podaje temat i cele zajęć.

  3. Uczniowie przypominają najważniejsze informacje dotyczące funkcji wymiernej.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z treściami zawartymi w sekcji „Przeczytaj” oraz wykonują w zeszycie przykład 1.

  2. Następnie nauczyciel omawia przykład 2. Uczniowie rysują w zeszycie wykres z przykładu 2 oraz opisują własności funkcji. W razie potrzeby nauczyciel wyjaśnia niejasności.

  3. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z przykładem 3, 4 i 5. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

  4. Następnie uczniowie pracują indywidualnie – zapoznają się z apletem oraz wykonują wskazane polecenia. W razie pytań nauczyciel wyjaśnia niejasności.

  5. Następnie uczniowie wykonują ćwiczenia 1 – 4 z sekcji „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

  1. Wybrani uczniowie prezentują rozwiązania ćwiczeń interaktywnych wskazanych przez nauczyciela.

  2. Uczniowie określają, co było dla nich trudne lub niezrozumiałe, a nauczyciel udziela wyjaśnień.

  3. Nauczyciel omawia przebieg zajęć, ocenia aktywność uczniów.

Praca domowa:

  • Uczniowie mają za zadanie wykonać ćwiczenia 5 – 8 zawarte w sekcji „Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

  • Aplet można wykorzystać jako powtórzenie i utrwalenie wiadomości o funkcji wymiernej.