Dla nauczyciela
Autor: Adam Jackowski
Przedmiot: Matematyka
Temat: Działania na wielomianach - powtórzenie wiadomości
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne:
I. Sprawność rachunkowa. Wykonywanie obliczeń na liczbach rzeczywistych, także przy użyciu kalkulatora, stosowanie praw działań matematycznych przy przekształcaniu wyrażeń algebraicznych oraz wykorzystywanie tych umiejętności przy rozwiązywaniu problemów w kontekstach rzeczywistych i teoretycznych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe:
II. Wyrażenia algebraiczne. Zakres podstawowy. Uczeń:
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych,
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
rozpoznaje wielomian, określia stopień wielomianu,
wyznacza sumę, różnicę, iloczyn lub iloraz dwóch wielomianów,
określa stopień wielomianu powstałego po wykonaniu odpowiedniego działania.
Strategie nauczania:
konstruktywizm
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów
rosnące plakaty
zadania z kubka
stoliki eksperckie
Formy pracy:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputery z dostępem do Internetu w takiej liczbie, żeby każda para uczniów miała do dyspozycji komputer
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi wybranych uczniów (uczniowie ci będą pełnili rolę ekspertów na lekcji) o zapoznanie się w domu z materiałem z sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Uczniowie pracują w grupach metodą rosnących plakatów. Najpierw za pomocą burzy mózgów przypominają sobie wszystko, co wiedzą na temat wielomianów (jednomian, stopień wielomianu, działania na wielomianach), a następnie przedstawiają graficznie uzyskane wiadomości. Powstały plakat uzupełnią w końcowej części zajęć o nowo uzyskane informacje. W ten sposób plakat „rozrośnie się”.
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć, uczniowie ustalają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Uczniowie pracują w 3 grupach. Zapoznają się z działaniami na wielomianach. Przechodzą do trzech stolików eksperckich.
Stoliki:
pierwszy: Dodawanie i odejmowanie wielomianów.
drugi: Mnożenie wielomianów.
trzeci: Dzielenie wielomianów.
Przy każdym stoliku siedzi ekspert – uczeń, który wcześniej zapoznał się z rozwiązaniami zadań z grupy, którą określa nazwa stolika (są to zadania z bloku Przeczytaj). Kartki z zadaniami schowane są w kubku. Wskazany przez eksperta uczeń losuje zadanie z kubka i próbuje je rozwiązać, objaśniając przy tym na głos wykonywane czynności. Pozostali członkowie grupy mogą mu podsuwać pomysły na rozwiązanie. Jeśli w określonym czasie grupa nie upora się z zadaniem, może poprosić o pomoc eksperta.
Uczniowie zapoznają się Prezentacją multimedialną. Analizują w grupach dzielenie wielomianów z zastosowanie schematu Hornera.
Ostatnim elementem wspólnej pracy jest wzbogacenie rosnących plakatów o wiadomości zdobyte w czasie zajęć.
Uczniowie w parach wykonują ćwiczenia interaktywne.
Faza podsumowująca:
Liderzy omawiają pracę swoich grup, wskazują na trudności, prezentują wykonane plakaty.
Wskazany przez nauczyciela uczeń przedstawia krótko najważniejsze elementy zajęć i zdobyte wiadomości.
Nauczyciel ocenia pracę uczniów – wskazuje na mocne i słabe strony.
Praca domowa:
Nauczyciel poleca uczniom wykonać te ćwiczenia interaktywne, które nie zostały wykonane podczas lekcji oraz plecenia w sekcji „Prezentacja multimedialna”.
Materiały pomocnicze:
Stopień wielomianuStopień wielomianu
Suma i różnica wielomianówSuma i różnica wielomianów
Iloczyn wielomianówIloczyn wielomianów
Podzielność wielomianówPodzielność wielomianów
Wskazówki metodyczne:
Prezentację można zastosować na lekcji poświęconej dzieleniu wielomianów.