Dla nauczyciela
Autor: Paweł Dziuba
Przedmiot: Matematyka
Temat: Własności pola
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
VIII. Planimetria.
Zakres podstawowy. Uczeń:
11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
kompetencje cyfrowe
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń:
stosuje własności pola do rozwiązywania zadań na dowodzenie,
wyznacza równości pól dwóch różnych figur,
stosuje wzór Picka do obliczania pola wielokąta prostego, którego wierzchołki są punktami kratowymi na płaszczyźnie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja
mapa myśl
Formy pracy:
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Uczniowie sporządzają mapę myśli przypominającą wzory na pola wielokątów znane ze szkoły podstawowej.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wraz z nauczycielem analizują i omawiają rozwiązane przykłady z sekcji Przeczytaj.
Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie analizują uniwersalny wzór na pole wielokąta foremnego. Uczniowie w parach rozwiązują polecenie nr 2. Wybrana para prezentuje swoje rozwiązanie. Nauczyciel, w razie potrzeby, uzupełnia informacje. Dyskusja - gdzie jeszcze można wykorzystać poznany wzór na pole wielokąta foremnego,
Następnie uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne (1,3,4,6,7,8)
Faza podsumowująca:
Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem zadań.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują w w domu ćwiczenie 2 i 5.
Materiały pomocnicze:
Pole wielokątaPole wielokąta
Obliczanie pól wielokątówObliczanie pól wielokątów
Wskazówki metodyczne:
Na podstawie prezentacji multimedialnej uczniowie mogą przygotować infografikę o polach wielokątów foremnych.
Prezentacja multimedialna może być wykorzystana na zajęciach poświęconych obliczaniu pól wielokątów foremnych.