Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Paweł Dziuba

Przedmiot: Matematyka

Temat: Własności pola

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

VIII. Planimetria.

Zakres podstawowy. Uczeń:

11) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • stosuje własności pola do rozwiązywania zadań na dowodzenie,

  • wyznacza równości pól  dwóch różnych figur,

  • stosuje  wzór Picka do obliczania pola  wielokąta prostego, którego wierzchołki są punktami kratowymi na płaszczyźnie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja

  • mapa myśl

Formy pracy:

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  • Nauczyciel podaje temat i cele zajęć oraz wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.

  • Uczniowie sporządzają mapę myśli przypominającą  wzory na pola wielokątów znane ze szkoły podstawowej.

Faza realizacyjna:

  • Uczniowie wraz z nauczycielem analizują i omawiają rozwiązane przykłady z sekcji Przeczytaj.

  • Nauczyciel wyświetla zawartość sekcji „Prezentacja multimedialna”. Uczniowie  analizują uniwersalny wzór na pole wielokąta foremnego. Uczniowie w parach rozwiązują polecenie nr 2. Wybrana para prezentuje swoje rozwiązanie. Nauczyciel, w razie potrzeby, uzupełnia informacje. Dyskusja - gdzie jeszcze można wykorzystać poznany wzór na pole wielokąta foremnego, 

  • Następnie uczniowie wykonują w parach ćwiczenia interaktywne (1,3,4,6,7,8)

Faza podsumowująca:

  • Omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem zadań.

  • Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, ocenia pracę grup.

Praca domowa:

  • Uczniowie wykonują w w domu ćwiczenie 2 i 5.

Materiały pomocnicze:

Wskazówki metodyczne:

Na podstawie prezentacji multimedialnej uczniowie mogą przygotować infografikę o polach wielokątów foremnych.

Prezentacja multimedialna może być wykorzystana na zajęciach poświęconych obliczaniu pól wielokątów foremnych.