Janek wybierał się wraz ze swoim tatą z Łodzi do Warszawy. Postanowił sprawdzić na jednej z internetowych map (lokalizatorów), ile kilometrów dzieli te miasta. Janek będzie jechał z tatą samochodem i dlatego sprawdził odległość drogową. Na monitorze komputera zobaczył
Janek poprosił tatę o wytłumaczenie zapisów. Tata wytłumaczył mu, że zapis
to oznaczenia dróg, którymi będą jechać,
to odległość między Łodzią a Warszawą,
– tyle czasu może im zająć droga z Łodzi do Warszawy, jeśli nie będzie przeszkód na drodze.
Na tablicach przy autostradzie, sygnalizujących wjazd do miasta, obok nazwy miejscowości, znajdują się liczby oznaczające odległości od tablicy do centrum danej miejscowości. Gdy przy liczbie nie ma jednostek, to znaczy, że odległości są wyrażone w kilometrach. Janek zauważył jeszcze słupki stojące przy drodze z zapisanymi na nich liczbami. Poprosił tatę o wyjaśnienie, co oznaczają napisy na słupkach.
RWtGROcadcNtp1
R1m5ga2XDANta1
W życiu codziennym posługujemy się różnymi jednostkami długości. Duże odległości podajemy w kilometrach, na przykład odległości między miastami. Mniejsze w metrach, na przykład długość i szerokość szkolnego boiska.
Jeden kilometr to metrów.
Mierząc krótkie przedmioty lub odcinki, posługujemy się linijką.
RbgNnvwhgZ7AM1
Ciekawostka
Do określania wielkości różnych ekranów używamy też często angielskiej jednostki długości: cal.
Za pomocą cali określamy wielkość ekranu: telewizora, monitora, tabletu, notebooka, telefonu komórkowego.
Gdy mówimy, że telewizor ma cali, to znaczy, że długość przekątnej ekranu tego telewizora wynosi cali.
cal to około milimetrów.
cal
R1YLfiRteDR5j1
classicmobile
Ćwiczenie 1
R1NLmTRy3dKbX1
static
Ćwiczenie 1
W jakiej jednostce najwygodniej jest podać długości następujących przedmiotów? Wpisz w prostokąty skrócony zapis odpowiedniej jednostki długości.
wysokość latarni morskiej w Kołobrzegu
długość klasy szkolnej
długość granic Polski
wysokość róży
długość przekątnej ekranu telewizora
długość mrówki
wielkość koła samochodowego
długość nart dziecięcych
długość szpilki krawieckiej
długość blatu stołu
latarnia , klasa 10 m, granice Polski , róża , przekątna ekranu ”, mrówka , koło ’’ , narty , szpilka , blat stołu
Ważne!
Porównując długości lub odległości należy je zapisać używając jednakowej jednostki. Przykłady zamiany jednostek.
Wykonywanie obliczeń może ułatwić graf.
R1bdf7fABtWdV1
RpJxUThdxhRk31
Podobnie można zamieniać inne jednostki. Na przykład kilometry na centymetry, czy metry na milimetry.
classicmobile
Ćwiczenie 2
RjVdxJL0Ysjqj1
static
Ćwiczenie 2
R10Sx3ZHHtXYt1
Ważne!
Gdy długość zapisujemy z użyciem dwóch jednostek (mian), to mówimy, że długość podana jest za pomocą wyrażenia dwumianowanego. Na przykład . Możemy to wyrażenie zapisać za pomocą jednej jednostki, na przykład w centymetrach.
Rn95aFG9RHxFj1
Ważne!
Możemy zamienić wyrażenie jednomianowane na dwumianowane.
R2kBokqYpkx3B1
W kolejnych zadaniach wyraź długość za pomocą różnych jednostek.
classicmobile
Ćwiczenie 3
RT1v8Bgx3fYE21
static
Ćwiczenie 3
RmRQZGsXErOmo1
A
Ćwiczenie 4
RYLnrkfTeiiFn1
C
Ćwiczenie 5
R1aEFjfpnU1w31
B
Ćwiczenie 6
R1L4EiQu7LFHB1
B
Ćwiczenie 7
R1WPlCHNI98Gd1
R8M5fKfmSUL421
K
Ćwiczenie 8
Zmierz długość swojej stopy. Zapisz jaki numer obuwia nosisz. Skorzystaj z numeracji metrycznej, angielskiej i francuskiej.