Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z poniższym filmem, a następnie wykonaj kolejne polecenia i ćwiczenia.

R14UFjamMTxsM
Film opowiadający o budowie potęgi Prus.
Polecenie 2

Scharakteryzuj postać Fryderyka I jako władcy.

RAqIELqDBIKcf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 3

Opisz, jaką rolę odegrał Fryderyk II w ostatnich latach istnienia Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Czy w tym przypadku określenie „rozbójnik Europy” także się sprawdziło?

RAqIELqDBIKcf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
RL9jOSpxGZ6ID
Film opowiadający o budowie potęgi Prus.
Polecenie 4

Które określenie - despota oświecony czy filozof na tronie – Twoim zdaniem opisuje tego władcę najlepiej? Uzasadnij odpowiedź.

RAqIELqDBIKcf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
Polecenie 5

Wyjaśnij, w jaki sposób Fryderyk II dbał o swój wizerunek.

Rjil3VlxfdNFY
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 1

Wskaż podobieństwa i różnice między procesami budowania absolutyzmu we Francji i w Prusach.

RqMrkC9MCM6Xf
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 2

Omów rozwój terytorialny państwa brandenbursko‑pruskiego w latach 1525–1780.

R1DqCzc58JFxp
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
11
Ćwiczenie 3

Wyjaśnij, co to jest militaryzm. Dlaczego XVIII‑wieczne państwo i społeczeństwo pruskie uważa się za zmilitaryzowane?

R1DCxTkt5AND4
Twoja odpowiedź (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 4

Zapoznaj się z przytoczonym fragmentem tekstu źródłowego, a następnie wykonaj polecenie.

1

Najjaśniejszy Kurfirszt i wszyscy męskiej płci następcy jego od leńskiego [tj. lennego] poddaństwa, którym dotąd Królowi i Rzeczypospolitej Polskiej obowiązani byli, i od wszystkich tych powinności, które za tym idą, uwalniają się, nie przeto jednak oderwanie lenna na zawsze za tym idzie; ale gdy męskiej płci z wspomnianej linii prawej kurfirsztowskiej pochodzącej nie stanie, Najjaśniejszym Królom Rzeczypospolitej Polskiej swoje zupełne nad wspomnionym Księstwem zostanie się prawo, a przeto tym sposobem wspomnione księstwo od Rzeczypospolitej oderwane być nie może. Który to atoli warunek, przed ziszczeniem się takowego przypadku, prawu najwyższego panowania Najjaśniejszego Kurfirszta i jego potomstwa w niczym uwłóczyć nie ma.

A Cytat za: Wiek XVI–XVIII w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1990, s. 249.
RI66l6COfei3B
Zapoznaj się z przytoczonym wyżej fragmentem źródłowym, a następnie określ, jak we współczesnej nauce nazywa się ten dokument, kiedy został sporządzony, kim były podpisującego go strony i jakie były konsekwencje jego wejścia w życie. (Uzupełnij).
21
Ćwiczenie 5

Zapoznaj się z obrazami, a następnie wykonaj polecenie.

Ilustracja A

RnAJ92p2k9vW1
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja B

R1BRZpinFIzZs
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
R6eW11X0lPxH0
Przyjrzyj się zamieszczonym wyżej portretom europejskich władców epoki nowożytnej, a następnie wskaż, który z nich przedstawia monarchę oświeconego. Odpowiedź uzasadnij, odwołując się do swojej wiedzy na temat idei oświeceniowych. (Uzupełnij).
Ćwiczenie 5

Omów idee oświeceniowe.

RNlJS1bFQC2W9
(Uzupełnij).