Polecenie 1

Zapoznaj się z filmem i wykonaj kolejne polecenia.

R19kn2NhXJB9J
Film opowiadający o początkach najstarszych cywilizacji.
Polecenie 2

Wyobraź sobie, że jesteś archeologiem i odkryłeś zabytek, o którym mówi dr hab. Andrzej Wypustek. Przygotuj opis znaleziska, podkreślając jego znaczenie dla badań nad cywilizacją starożytnych Chin.

R1XaZVG9tkgkU
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Wyjaśnij, co o cywilizacji starożytnych Chin mówi zabytek, o którym jest mowa w filmie.

Ru6rh5pDRmXBD
(Uzupełnij).
2
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższymi tekstami oraz ilustracjami, a następnie na ich podstawie dokończ zdania.

Tekst A

Fragment „Geografii” autorstwa Strabona, starożytnego greckiego geografa i historyka

[Rzeka] wylewa w początku lata, a poczyna wzbierać na wiosnę, kiedy topnieją śniegi w Armenii, tak że z konieczności pola przemieniłyby się w jeziora, a następnie w bagnisko, gdyby się nie odprowadziło rowami i kanałami nadmiaru wody [...]. Stąd powstały kanały. Wymagają zaś wielkiej pracy. Ziemia bowiem jest głęboka, miękka i ustępliwa, tak że prąd z łatwością ją unosi i ogałaca równiny, muł zaś wypełnia kanały i zapycha ich ujścia. W ten sposób nadmiar wód, zalewając równiny nad morzem, tworzy tam jeziora, moczary i sitowia, z których wyrabia się różne przedmioty plecione.

2 Źródło: Fragment „Geografii” autorstwa Strabona, starożytnego greckiego geografa i historyka, [w:] Historia w źródłach nie tylko pisanych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze I, Toruń 2004, s. 10–11.

Tekst B

Fragment „Dziejów” autorstwa starożytnego historyka Herodota

Owi [ludzie] przynieśli Hellenom różne umiejętności, a zwłaszcza nieznane im przedtem, jak mi się zdaje, pismo. Przybysze mieli początkowo te same litery [...], lecz z biegiem czasu wraz z językiem zmieniali kształt liter. Dokoła nich przeważnie mieszkali w tym czasie helleńscy Jonowie. Ci nauczyli się od [nich] liter, nieco je przekształcili i zaczęli używać.

3 Źródło: Fragment „Dziejów” autorstwa starożytnego historyka Herodota, [w:] Historia w źródłach nie tylko pisanych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze I, Toruń 2004, s. 27–28.

Tekst C

Fragment pieśni XVI autorstwa Konfucjusza

Konfucjusz powiedział:
Trzy są rodzaje przyjaźni pożytecznej
i trzy przyjaźni szkodliwej:
Przyjaźń z prawymi [czy]
Przyjaźń ze szczerymi,
Przyjaźń z tymi, którzy wiele słyszeli,
Przynosi pożytek.
Przyjaźń z fałszywie uległymi,
Przyjaźń z pochlebcami,
Przynosi szkodę.

4 Źródło: Fragment pieśni XVI autorstwa Konfucjusza, [w:] Historia w źródłach nie tylko pisanych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze I, Toruń 2004, s. 18.

Tekst D

Fragment „Dziejów” starożytnego greckiego historyka Herodota

Po dostarczeniu im zwłok, pokazują tym, co je dostawili, drewniane wzory trupów, zupełnie naturalnie pomalowane [...]. Po oczyszczeniu jamy brzusznej i przepłukaniu jej winem palmowym [...] wycierają roztartymi wonnościami. Wreszcie napełniają brzuch czystą roztartą mirrą, cynamonem i innymi wonnościami - prócz kadzidła ofiarnego - i znowu go zaszywają. Uporawszy się z tym, wkładają zwłoki do [ługu sodowego] i trzymają w ukryciu przez dni siedemdziesiąt [...]. Kiedy upłynie siedemdziesiąt dni myją trupa, owijają całe jego ciało [...] opaskami, smarują je gumą, którą [...] zazwyczaj posługują się zamiast kleju. Następnie krewni otrzymują zwłoki z powrotem i każą sporządzić drewnianą trumnę w kształcie człowieka, w której zamykają zwłoki.

5 Źródło: Fragment „Dziejów” starożytnego greckiego historyka Herodota, [w:] Historia w źródłach nie tylko pisanych dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Starożytność i średniowiecze I, Toruń 2004, s. 21.

Ilustracja 1

RD87UU6PphPaV
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ilustracja 2

R1TKrpKvUlg8P
Źródło: BabelStone, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ilustracja 3

R16TIoM8fxuPM
Źródło: Olaf Tausch, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Ilustracja 4

R1BGZGf8crppW
Źródło: A☮ineko, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 1.0.
R6JpHBS9Hp6N8
Cywilizacja, o której mowa w tekście A, posługiwała się pismem przedstawionym na ilustracji oznaczonej numerem Tu uzupełnij. Cywilizacja, o której mowa w tekście B, posługiwała się pismem przedstawionym na ilustracji oznaczonej numerem Tu uzupełnij. Cywilizacja, o której mowa w tekście C, posługiwała się pismem przedstawionym na ilustracji oznaczonej numerem Tu uzupełnij. Cywilizacja, o której mowa w tekście D, posługiwała się pismem przedstawionym na ilustracji oznaczonej numerem Tu uzupełnij.
Ćwiczenie 1
R1eeaVbhRb0k4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
1
Ćwiczenie 2

Uzupełnij tabelę na podstawie mapy. Przypisz wymienionym osiągnięciom litery oznaczające rzeki, nad którymi powstały związane z tymi odkryciami cywilizacje.

R1Ln5j4HkEPLA
Źródło: Contentplus.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RUwYMXVm16NUJ
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Ćwiczenie 2
RWPQBn3RD5pkT
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.