Doktryna

RN4qaNhCyQQga
Nagranie filmowe lekcji pod tytułem Faszyzm.

Faszyzm pretendował do bycia czymś więcej, niż doktryną czy programem politycznym. Wśród przedstawicieli tego nurtu odnajdujemy nazwiska takie, jak Giovanni Gentile (filozof), Sergio Panunzio (teoretyk narodowego syndykalizmu), Alfredo Rocco (prawnik), Guido Bortolotto (socjolog polityki), Gioacchino Volpo (historyk) czy Giuseppe Bottai (ekonomista). Aspiracją tych myślicieli było stworzenie całościowego systemu światopoglądowego, który byłby uzasadniony filozoficznie, ekonomicznie, socjologicznie, historycznie oraz wyrażony w systemie prawnym.

R4tJ2jTUdCtQB
Nagranie filmowe lekcji: Na polach i w okopach.
RBAKceuAqiNO9
Prezentacja.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
RfXRfZ8gdtUZW
Nagranie filmowe lekcji Pasqualino Balilla.
Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie, jakie są podstawowe założenia doktryny faszyzmu?

R1O0yXG3xIOmh
(Uzupełnij).
1
Polecenie 2

Stwórz mapę myśli wokół pojęcia faszyzm, która pomoże ci uporządkować dotychczasową wiedzę i przemyślenia. Zapisuj hasła, poglądy, przykłady zachowań, tytuły książek i filmów, imiona bohaterów, postaci historycznych, świata polityki, kultury.

Pod koniec lekcji wykonaj to zadanie jeszcze raz.

RhFyn3NVccKgV1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: FASZYZM
    • Elementy należące do kategorii FASZYZM
    • Nazwa kategorii: książki i filmy
      • Elementy należące do kategorii książki i filmy
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii książki i filmy
    • Nazwa kategorii: hasła
      • Elementy należące do kategorii hasła
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii hasła
    • Nazwa kategorii: poglądy
      • Elementy należące do kategorii poglądy
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii poglądy
    • Nazwa kategorii: postacie
      • Elementy należące do kategorii postacie
      • Nazwa kategorii:
      • Nazwa kategorii:
      • Koniec elementów należących do kategorii postacie
      Koniec elementów należących do kategorii FASZYZM
RQD1DtvrarI6v
(Uzupełnij).
Polecenie 3

Zastanów się: jakie kontrowersje dotyczą zakresu używania pojęcia „faszyzm”? Wnioski zapisz w formie notatki.

R1A2a2swQ3sjp
(Uzupełnij).
1
Polecenie 4

Porównaj główne aspekty ideowo‑programowe faszyzmu i nazizmu.

R1WYaIoPDouId
Podobieństwa Możliwe odpowiedzi: 1. Przejęcie władzy w sposób demokratyczny., 2. Wykorzystanie kryzysu państwa do przejęcia władzy., 3. Dążenie do porozumienia z kościołem katolickim., 4. Nacjonalizm – przekonanie o nadrzędnym interesie własnego narodu nad innymi., 5. Geneza powstania ruchu: niezadowolenie ze skutków I wojny światowej, duża liczba weteranów wojny bez zajęcia, kryzys gospodarczy., 6. Eksponowanie kwestii rasizmu., 7. Promowanie koncepcji korporacjonizmu., 8. Krytyka demokracji parlamentarnej, liberalizmu i komunizmu. Aspekty dotyczące tylko faszyzmu Możliwe odpowiedzi: 1. Przejęcie władzy w sposób demokratyczny., 2. Wykorzystanie kryzysu państwa do przejęcia władzy., 3. Dążenie do porozumienia z kościołem katolickim., 4. Nacjonalizm – przekonanie o nadrzędnym interesie własnego narodu nad innymi., 5. Geneza powstania ruchu: niezadowolenie ze skutków I wojny światowej, duża liczba weteranów wojny bez zajęcia, kryzys gospodarczy., 6. Eksponowanie kwestii rasizmu., 7. Promowanie koncepcji korporacjonizmu., 8. Krytyka demokracji parlamentarnej, liberalizmu i komunizmu. Aspekty dotyczące tylko nazizmu Możliwe odpowiedzi: 1. Przejęcie władzy w sposób demokratyczny., 2. Wykorzystanie kryzysu państwa do przejęcia władzy., 3. Dążenie do porozumienia z kościołem katolickim., 4. Nacjonalizm – przekonanie o nadrzędnym interesie własnego narodu nad innymi., 5. Geneza powstania ruchu: niezadowolenie ze skutków I wojny światowej, duża liczba weteranów wojny bez zajęcia, kryzys gospodarczy., 6. Eksponowanie kwestii rasizmu., 7. Promowanie koncepcji korporacjonizmu., 8. Krytyka demokracji parlamentarnej, liberalizmu i komunizmu.
Polecenie 5

Zastanów się i opisz sytuację z historii, literatury lub życia codziennego, której bohaterowie mieliby do czynienia z poglądami faszystowskimi.

R1VRy5KdgJboP
(Uzupełnij).
Polecenie 6

Na podstawie opisanej sytuacji i własnych obserwacji zanotuj cechy charakterystyczne dla współczesnych postaw faszystowskich.

RExR7XqLDEhLD
(Uzupełnij).