Film samouczek
Czy w jednym układzie planetarnym prędkości polowe różnych planet mogą być jednakowe?
Zapoznaj się z fragmentem lekcji o prawach Keplera i z wypowiedziami dwojga uczniów oraz rozstrzygnięciem nauczyciela.
Przytaczając brzmienie II i III praw Keplera, uczeń użył zbliżonej składni:
II praw Keplera: „Dla wszystkich planet w ich obiegu wokół Słońca stały jest moment pędu, czyli stała jest prędkość polowa”.
III prawo Keplera: „Dla wszystkich planet w ich obiegu wokół Słońca stały jest stosunek trzeciej potęgi promienia obiegu (dokładniej: trzeciej potęgi długości wielkiej półosi orbity) do kwadratu okresu obiegu”.
Wskaż niejednoznaczność, jaka może wyniknąć z takiego sformułowania każdego z praw. Zaproponuj takie ujęcie każdego z nich, by uniknąć wskazanej niejednoznaczności.
Koleżanka ucznia (z poprzedniego polecenia) chciała wykazać, że wbrew informacji zawartej w odpowiedzi możliwe jest, by prędkości polowe dwóch planet obiegających Słońce po różnych orbitach kołowych były jednakowe. Naszkicowała rysunek, na którym pokazane są te orbity (promienie i okresy obiegu tych planet wynoszą, odpowiednio, rIndeks dolny 11 i TIndeks dolny 11 oraz rIndeks dolny 22 i TIndeks dolny 22) ...
... i przedstawiła następujące rozumowanie:
Wiemy, że pod wpływem siły grawitacji Słońca każda z planet porusza się ze stałą prędkością polową. Nie ma więc znaczenia, czy obliczymy chwilową czy średnią prędkość polową – są one sobie równe.
Prędkość polowa to stosunek zakreślonego przez promień wodzący pola powierzchni do czasu, w jakim zostało ono zakreślone. Przyjmijmy więc, że czas ten, to okres obiegu planety wokół Słońca T. Zakreślona w tym czasie powierzchnia to pole koła ograniczonego orbitą, równe pi·rIndeks górny 22, gdzie r to promień kołowej orbity. Prędkość polowa każdej z planet wyraża się więc jako
Porównajmy wyrażenia na prędkości polowe każdej z planet i zadajmy pytanie, czy może zachodzić równość:
Tak, może. Niezależnie od relacji pomiędzy promieniami orbit rIndeks dolny 11 > rIndeks dolny 22, można tak dobrać okresy obiegu, by spełniały podobną nierówność: TIndeks dolny 11 > TIndeks dolny 22. Wtedy okaże się, że prędkości polowe planet mogą być jednakowe.
Nieco zwiększając lub zmniejszając jedną z dobranych w punkcie 4. wartości można także spowodować, że prędkość polowa jednej z planet będzie nieco mniejsza lub nieco większa od drugiej.
Wciel się w rolę ich nauczyciela i wskaż punkt, w którym rozumowanie koleżanki jest niewłaściwe. Podaj prawidłową jego wersję i doprowadź do końca rozpoczęte rozumowanie. Porównaj swoje myśli z odpowiedzią wzorcową.
Koleżanka i kolega (z poprzednich dwóch poleceń) przyjęli podaną przez nauczyciela argumentację. Zwrócili jednak uwagę, że dotyczy ona orbit kołowych. Jak zaś jest z orbitami eliptycznymi? Czy prędkości polowe planet krążących po różnych elipsach wokół Słońca muszą być różne?
Obejrzyj film samouczek, które przedstawia analizę tego problemu.