Obejrzyj film samouczek, w którym pokazano, że pomiar czasu staczania się dwóch różnych brył z tej samej równi pozwala porównać współczynniki opisujące ich momenty bezwładności. Wykorzystaj następnie związki podane w filmie do analizy wyników eksperymentu, którego celem jest wyznaczenie takiego współczynnika dla nieco nietypowej bryły.
Zapoznaj się z filmem samouczkiem, w którym pokazano, że pomiar czasu staczania się dwóch różnych brył z tej samej równi pozwala porównać współczynniki opisujące ich momenty bezwładności. Wykorzystaj następnie związki podane w filmie do analizy wyników eksperymentu, którego celem jest wyznaczenie takiego współczynnika dla nieco nietypowej bryły.
R1U3A9HcLNmXL
Polecenie 1
Wyprowadź równanie na przyspieszenie bryły staczającej się z równi o kącie nachylenia , wykorzystane w samouczku.
Wykorzystaj układ równań podany w samouczku.
(1)
(2)
(3)
Wyeliminuj prędkość kątową walca z równań (1) oraz (2). Następnie wyrażenie na siłę tarcia wstaw do równania (3).
Po wstawieniu wyrażenia na z równania (2), równanie (1) przyjmuje postać:
Wyrażenie to wstawiamy do równania (3) i wyznaczamy przyspieszenie liniowe:
Wspólna treść do poleceń 2‑4
Uczniowie technikum mechanicznego znaleźli łożysko walcowe i postanowili zmierzyć jego moment bezwładności z wykorzystaniem rozumowania przedstawionego w filmie samouczku. Poszukiwali współczynnika k, o którym mowa w samouczku, łączącego masę łożyska i jego zewnętrzny promień z jego momentem bezwładności:
W tym celu użyli deski o długości rzędu dwóch metrów. Jeden z jej końców unieśli nieco; uzyskali w ten sposób równię pochyłą. Przygotowali walec, który w doświadczeniu pełnił rolę bryły wzorcowej, o znanej wartości współczynnika .
Jedna osoba, na umówiony znak, jednocześnie wypuszczała obie bryły ze szczytu równi, inna osoba łapała bryły po tym, jak już stoczyły się z równi. Pozostali uczniowie, dysponujący stoperami, zostali podzieleni na dwie grupy: jedni mieli za zadanie zatrzymać swe stopery, gdy równię opuszczał walec, drudzy zatrzymywali swe stopery, gdy równię opuszczało łożysko. Analiza wyników uzyskanych w każdej z grup oraz ich rozrzutu pozwoliła określić średnie czasy staczania każdej z brył, wraz z niepewnością standardową każdego z nich. 1. Dla łożyska uzyskano t = 2,62 s; u(t) = 0,16 s. 2. Dla walca uzyskano tIndeks dolny ww = 2,44 s; u(tIndeks dolny ww) = 0,11 s.
Zwróć uwagę, że względna niepewność tych wyników jest rzędu 5%-6%.
Polecenie 2
Porównanie czasów t oraz tIndeks dolny ww pozwala porównać wartości k i kIndeks dolny ww, zgodnie z wyprowadzonym w samouczku związkiem:
Symbolem q oznaczony jest iloraz kwadratów czasów staczania się poszczególnych brył. Wszyscy wykonujący pomiary wyraźnie słyszeli i widzieli, że walec opuszcza równię wcześniej, niż łożysko. Na tej podstawie mogli bez wątpienia stwierdzić, że q > 1, więc k > kIndeks dolny ww.
RzmcLXoHFNMqU
Czasy t i tIndeks dolny wwsą wynikami pomiarów i są obarczone niepewnością. By stwierdzić, który z tych czasów jest dłuższy, należy porównać rząd wielkości ich różnicy (tutaj są to dziesiąte części sekundy) z rzędem wielkości niepewności ich pomiaru - także dziesiąte części sekundy. Taki wynik porównania nie pozwala jednoznacznie rozstrzygnąć problemu, nawet gdy średnie wartości spełniają warunek t > tIndeks dolny ww. Obliczenia wykraczające poza zakres szkoły średniej pozwoliłyby określić prawdopodobieństwo poszczególnych zdarzeń:
.
.
.
Polecenie 3
Oblicz wartość oraz niepewność pomiarową wielkości q, zdefiniowanej w poprzednim poleceniu.
Iloraz q jest wielkością mierzoną pośrednio, wyrażoną przez czasy t i tIndeks dolny ww, mierzone bezpośrednio. Przypomnij sobie e‑materiał „Niepewność wielkości mierzonej pośrednio” i zastosuj opisane tam postępowanie.
1. Oblicz bezwymiarową wielkość q i pozostaw niejaki nadmiar cyfr - zaokrąglisz wynik po wyznaczeniu niepewności u(q).
2. Niepewność u(q) jest pierwiastkiem sumy kwadratów udziałów uIndeks dolny tt(q) oraz uIndeks dolny twtw(q) związanych z niepewnościami pomiaru czasów: u(t) oraz u(tIndeks dolny ww). Zacznij od określenia tych udziałów.
2.1 Udział związany z u(t).
2.2 Udział związany z u(tIndeks dolny ww).
3. Teraz obliczu(q). Wynik zaokrąglij do dwóch cyfr znaczących.
Tak więc q = 1,15 (0,18). Względna niepewność q to około 16%.
Polecenie 4
Oblicz wartość oraz niepewność współczynnika k dla łożyska. Skomentuj pokrótce względną niepewność pomiarową ostatecznego wyniku.
Wyprowadź wyrażenie wiążące k z kIndeks dolny ww oraz q. Wykorzystaj w tym celu równanie analizowane w poleceniu 2.
Rozwiąż względem k równanie analizowane w poleceniu 2. i wstaw znane wartości do uzyskanego rozwiązania.
Związek pomiędzy k oraz q ma postać funkcji liniowej. Tak więc niepewność u(k) jest proporcjonalna do u(q).
Ostatecznie więc współczynnik łączący moment bezwładności łożyska z jego masą i zewnętrznym promieniem w równaniu ma wartość .
Komentarz Względna niepewność uzyskanego wyniku jest rzędu niecałych 40%. To może być podstawą do uznania, że wynik jest mało precyzyjny. Przyczyną jest nie tylko względna niepewność czasów, mierzonych bezpośrednio. Tę można próbować zmniejszyć, stosując przyrządy pomiarowe bardziej precyzyjne niż stopery - na przykład fotokomórki.
Poważny wkład do wartości względnej niepewności pomiarowej wynika z samej metody pomiaru oraz związanej z nią matematycznej postaci zależności, z której korzystamy dla wyznaczenia wartości k.
DLA ZAINTERESOWANYCH Wykonaj odpowiednie obliczenia i przekonaj się, że wielkość k' = (1 + k) jest wyznaczona z tą samą niepewnością bezwzględną, co wielkość k, ale ze znacznie mniejszą niepewnością względną. Ponieważ jednak k < 1, to odjęcie jedności od k' zauważalnie zwiększa niepewność względną k, w porównaniu z k'.
Wspólna treść do poleceń 5‑8
Obejrzyj film, na którym przedstawiono staczanie się dwóch różnych brył z tej samej równi. Bryły wypuszczane są w tej samej chwili. W pierwszym eksperymencie bez trudu zauważysz, że czasy staczania się tych brył są różne. W drugim eksperymencie czasy staczania są zdecydowanie jednakowe.
RxGgfrw6jQxqS
1
Polecenie 5
W pierwszym doświadczeniu krążki mają jednakowe masy i są zbudowane z drewna i stali. Nazwijmy pierwszym krążek z drewnem w środku, drugim zaś ten ze stalą w środku. Podaj powód, dla którego czasy ich staczania spełniają warunek tIndeks dolny 11 > tIndeks dolny 22.
Oba krążki mają symetrię obrotową, zatem zgodnie z założeniem w samouczku, ich momenty bezwładności można wyrazić jako
Czy współczynnik k jest taki sam dla obu klocków?
Rozkład materii w obu krążkach ma symetrię obrotową, ale nie jest jednorodny. W pierwszym krążku materia bardziej masywna (o większej gęstości) jest ułożona dalej od osi obrotu, w drugim zaś leży bliżej osi. To właśnie powoduje, że współczynniki kIndeks dolny 11 oraz kIndeks dolny 22, o których mowa jest w podpowiedzi, nie są jednakowe, lecz spełniają związek kIndeks dolny 22 > kIndeks dolny 11. Zgodnie zaś z wyrażeniem wyprowadzonym w samouczku, które dla potrzeb tego polecenia przybiera postać
taki związek pomiędzy współczynnikami k uzasadnia stwierdzoną różnicę pomiędzy czasami staczania.
Polecenie 6
W drugim doświadczeniu czasy staczania krążków są jednakowe, choć masy krążków są różne.
R1YQTGVT9WhdP
Dla zainteresowanych
1
Polecenie 7
Wykorzystaj miernik czasu, jakim jest odtwarzacz filmu i zmierz czasy tIndeks dolny 11 i tIndeks dolny 22 staczania się brył w pierwszym doświadczeniu. Określ niepewności standardowe u(tIndeks dolny 11 ) oraz u(tIndeks dolny 22) tych czasów. Wyznacz wielkość q zdefiniowaną w poleceniu 2. i porównaj jej niepewność u(q) z uzyskaną w poleceniu 3.
Możesz sobie wyobrazić, że odtwarzacz dzieli film na pojedyncze zdjęcia (nazwijmy je klatkami filmu). Są one wyświetlane w określonym tempie, na przykład, 24 klatki na sekundę. Wykonaj następujące czynności. 1. Ustaw tempo odtwarzania filmu na „po klatce”. 2. Wyszukaj klatkę, przy której zmienia się licznik czasu filmu. Przewijaj film po klatce aż licznik czasu zmieni się o kolejną sekundę. W trakcie przewijania zliczaj klatki. W ten sposób dowiesz się, że odstęp czasu pomiędzy klatkami jest równy, na przykład, 1/24 sekundy. Odstęp ten możesz interpretować jako niepewność graniczną pomiaru czasu. 3. Ustaw film na klatce, przy której następuje puszczenie w ruch obu krążków. Zanotuj czas odpowiadający tej klatce. 4. Przewiń film do klatki, w której drugi krążek osiągnie położenie, które uznajesz za końcowe. Zanotuj czas odpowiadający tej klatce. 5. Przewiń film do klatki, w której pierwszy krążek osiągnie to samo położenie końcowe. Zanotuj czas odpowiadający tej klatce. 6. Odpowiednie różnice zanotowanych czasów to czasy staczania się brył tIndeks dolny 22 i tIndeks dolny 11.
Typowe tempa wyświetlania filmów to co najmniej kilkanaście klatek na sekundę. Tak więc niepewności pomiaru czasów będą rzędu jednej dziesiątej sekundy lub mniej, podczas gdy same czasy są rzędu 3‑4 sekund. Można zatem oczekiwać, że względne niepewności pomiaru czasów są rzędu 3% lub mniej. To z kolei pozwala przypuszczać, że iloraz kwadratów tych czasów q będzie dany z niepewnością względną mniejszą, niż uzyskana w poleceniu 3.
1
Polecenie 8
W poniższej wersji filmu ujawniono wskazania elektronicznego stopera mierzącego czasy staczania brył z równi. Wykonaj czynności z poprzedniego polecenia korzystając z tych pomiarów. Porównaj także, za pomocą opisanej techniki analizy filmu „klatka po klatce”, upływ czasu wskazywany przez elektroniczny stoper z tempem pokazywania każdej klatki.