Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dwie bryły na równi pochyłej

Trochę teorii

Obejrzyj film samouczek, w którym pokazano, że pomiar czasu staczania się dwóch różnych brył z tej samej równi pozwala porównać współczynniki opisujące ich momenty bezwładności.
Wykorzystaj następnie związki podane w filmie do analizy wyników eksperymentu, którego celem jest wyznaczenie takiego współczynnika dla nieco nietypowej bryły.

Zapoznaj się z filmem samouczkiem, w którym pokazano, że pomiar czasu staczania się dwóch różnych brył z tej samej równi pozwala porównać współczynniki opisujące ich momenty bezwładności.
Wykorzystaj następnie związki podane w filmie do analizy wyników eksperymentu, którego celem jest wyznaczenie takiego współczynnika dla nieco nietypowej bryły.

R1U3A9HcLNmXL
Zapoznaj się z audiodeskrypcją samouczka.
Polecenie 1

Wyprowadź równanie na przyspieszenie bryły staczającej się z równi o kącie nachylenia α, wykorzystane w samouczku.

a = g sin ( α ) 1 + k ;   gdzie  k   = I m R 2

Wspólna treść do poleceń 2‑4

Uczniowie technikum mechanicznego znaleźli łożysko walcowe i postanowili zmierzyć jego moment bezwładności z wykorzystaniem rozumowania przedstawionego w filmie samouczku. Poszukiwali współczynnika k, o którym mowa w samouczku, łączącego masę łożyska i jego zewnętrzny promień z jego momentem bezwładności:

I = k · M R 2

W tym celu użyli deski o długości rzędu dwóch metrów. Jeden z jej końców unieśli nieco; uzyskali w ten sposób równię pochyłą.  Przygotowali walec, który w doświadczeniu pełnił rolę bryły wzorcowej, o znanej wartości współczynnika k w = 1 2 .

Jedna osoba, na umówiony znak, jednocześnie wypuszczała obie bryły ze szczytu równi, inna osoba łapała bryły po tym, jak już stoczyły się z równi. Pozostali uczniowie, dysponujący stoperami, zostali podzieleni na dwie grupy: jedni mieli za zadanie zatrzymać swe stopery, gdy równię opuszczał walec, drudzy zatrzymywali swe stopery, gdy równię opuszczało łożysko. 
Analiza wyników uzyskanych w każdej z grup oraz ich  rozrzutu pozwoliła określić średnie czasy staczania każdej z brył, wraz z niepewnością standardową każdego z nich.
1. Dla łożyska uzyskano t = 2,62 s; u(t) = 0,16 s.  
2. Dla walca  uzyskano tIndeks dolny w = 2,44 s; u(tIndeks dolny w) = 0,11 s.

Zwróć uwagę, że względna niepewność tych wyników jest rzędu 5%-6%.

Polecenie 2

Porównanie czasów t oraz tIndeks dolny w pozwala porównać wartości kkIndeks dolny w, zgodnie z wyprowadzonym w samouczku związkiem:

1 + k 1 + k w = t 2 t w 2 = q

Symbolem q oznaczony jest iloraz kwadratów czasów staczania się poszczególnych brył. Wszyscy wykonujący pomiary wyraźnie słyszeli i widzieli, że walec opuszcza równię wcześniej, niż łożysko. Na tej podstawie mogli bez wątpienia stwierdzić, że q > 1, więc  k > kIndeks dolny w.

RzmcLXoHFNMqU
Gdyby osoba postronna zobaczyła tylko wartości obu czasów oraz ich niepewności pomiarowe, to stwierdziłaby: Możliwe odpowiedzi: 1. dokładnie to samo, co uczniowie: t>tw., 2. że czasy t oraz tw są jednakowe., 3. dokładnie to samo, co uczniowie: t<tw.
Polecenie 3

Oblicz wartość oraz niepewność pomiarową wielkości q, zdefiniowanej w poprzednim poleceniu.

Polecenie 4

Oblicz wartość oraz niepewność współczynnika k dla łożyska. 
Skomentuj pokrótce względną niepewność pomiarową ostatecznego wyniku.

Wspólna treść do poleceń 5‑8

Obejrzyj film, na którym przedstawiono staczanie się dwóch różnych brył z tej samej równi. Bryły wypuszczane są w tej samej chwili.
W pierwszym eksperymencie bez trudu zauważysz, że czasy staczania się tych brył są różne.
W drugim eksperymencie czasy staczania są zdecydowanie jednakowe.

RxGgfrw6jQxqS
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.
1
Polecenie 5

W pierwszym doświadczeniu krążki mają jednakowe masy i są zbudowane z drewna i stali. Nazwijmy pierwszym krążek z drewnem w środku, drugim zaś ten ze stalą w środku. Podaj powód, dla którego czasy ich staczania spełniają warunek tIndeks dolny 1 > tIndeks dolny 2.

uzupełnij treść
Polecenie 6

W drugim doświadczeniu czasy staczania krążków są jednakowe, choć masy krążków są różne.

R1YQTGVT9WhdP
Wskaż najbardziej trafny opis przyczyny tego faktu. Możliwe odpowiedzi: 1. Promienie krążków są jednakowe., 2. Rozkład materii w krążkach jest jednorodny., 3. Oba te warunki są spełnione jednocześnie., 4. Wystarczyłoby spełnienie któregokolwiek z tych warunków.
Dla zainteresowanych
1
Polecenie 7

Wykorzystaj miernik czasu, jakim jest odtwarzacz filmu i zmierz czasy tIndeks dolny 1tIndeks dolny 2 staczania się brył w pierwszym doświadczeniu. Określ niepewności standardowe u(tIndeks dolny 1 ) oraz u(tIndeks dolny 2) tych czasów.
Wyznacz wielkość q zdefiniowaną w poleceniu 2. i porównaj jej niepewność u(q) z uzyskaną w poleceniu 3.

uzupełnij treść
1
Polecenie 8

W poniższej wersji filmu ujawniono wskazania elektronicznego stopera mierzącego czasy staczania brył z równi. Wykonaj czynności z poprzedniego polecenia korzystając z tych pomiarów. 
Porównaj także, za pomocą opisanej techniki analizy filmu „klatka po klatce”, upływ czasu wskazywany przez elektroniczny stoper z tempem pokazywania każdej klatki.

RRF6SkftXLOTC
Zapoznaj się z audiodeskrypcją filmu.
uzupełnij treść