Informacje ogólne
Profil nauczyciela uczniów głuchych i słabosłyszących
Ogólne informacje
Zawód nauczyciela to profesja, w której są niezbędne wysokie umiejętności merytoryczne, metodyczne, jak i osobiste. Z jednej strony zapewniają one, że osoba nauczycielska będzie uczyła na wysokim, profesjonalnym poziomie, a z drugiej są punktem wyjścia do jej rozwoju osobistego i zawodowego.
Wśród kompetencji, które powinien posiadać nauczyciel/powinna posiadać nauczycielka, wymienia się m.in. wiedzę przedmiotową, umiejętności dydaktyczno‑metodyczne, wychowawcze, planowania procesu kształcenia, budowania programów nauczania, umiejętności i wiedzę dotyczące oceniania pracy ucznia i pracy własnej, umiejętności pracy w grupie, organizacyjne i inne. Zawód ten jest bardzo wymagający, opiera się na posiadaniu różnorodnych umiejętności, a jednocześnie zakłada, że dana osoba ma cechy osobowości ważne w pracy w szkole, takie jak: otwartość, łatwość dostosowywania się do sytuacji, umiejętności językowe i wysoką kulturę języka, innowacyjność, uważność, refleksyjność i zdolność do autorefleksji, wysoką etykę pracy, poczucie moralności, odpowiedzialność, skuteczność, kreatywność, nastawienie na samorozwój i chęć niesienia pomocy.
W opracowaniach wskazuje się, że zdobywane i kształtowane kompetencje surdopedagogów/surdopedagożek muszą uwzględniać specyficzne potrzeby i możliwości uczniów/uczennic głuchych i słabosłyszących. Do listy wcześniej wymienionych kompetencji dochodzi wiedza specjalistyczna z surdopedagogiki i logopedii, umiejętności diagnozy i wsparcia dziecka głuchego i słabosłyszącego, a także rozwinięte umiejętności komunikacyjne w języku migowym oraz wiedza na temat kultury i zagadnień tożsamości społecznej użytkowników języka migowego). Lista tych wymagań z pewnością może zostać wydłużona o wiele umiejętności związanych z rozwojem współczesnych technologii.