Każda strona e‑materiału ma na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
R1NJZse8MpQKH
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
RH863EzcyVQXj
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
R1V0VsRxH5qrI
W prawej górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do powiększenia lub pomniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
RL5vcXMUxOUGC
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być odczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
We wprowadzeniuD16KjvviXwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
Mapa interaktywnaD9Gwq6G8vMapa interaktywna to multimedium, którego działanie oparte jest na połączeniu elementów graficznych z przypisanymi im w formie elektronicznej informacjami na temat danego elementu mapy. Pozwala zapoznać się z poszczególnymi warstwami mapy zawierającymi dodatkowe elementy, np. opisy, ale także ilustracje czy nagrania.
Mapa interaktywna Główne szlaki konne wytyczone przez PTTK umożliwia użytkownikowi zapoznanie się z przykładami wytyczonych przez Komisję Górskiej Turystyki Jeździeckiej PTTK szlaków konnych.
R1DLXyP8EMrTg1
Z boku mapy znajduje się interaktywna legenda. Kiedy użytkownik kliknie na konkretny punkt interaktywnej legendy, zostanie on powiększony i wyróżniony na mapie, a w panelu bocznym pojawią się dodatkowe informacje dotyczące danego szlaku wraz z jego przebiegiem i najważniejszymi miejscowościami. Użytkownik ma możliwość również odsłuchania plików dźwiękowych dołączonych do każdego opisu.
RKEy3U93X1lHh
Aby powrócić do planszy głównej, należy kliknąć w strzałkę znajdującą się u góry po lewej stronie na panelu bocznym.
R8u5MUYbEnjtf
Mapę interaktywną można powiększyć, klikając w nią. Po powiększeniu można ją również przesuwać i oglądać bardziej wyraźne jej fragmenty. Użytkownik ma także możliwość oznaczania wybranego miejsca na mapie – służy do tego ikonka z symbolem pinezki (umieszczona w prawym dolnym rogu mapy).
RnCuyAlV2VKMy
Po kliknięciu w ikonkę z symbolem pinezki wyświetli się ekran umożliwiający użytkownikowi oznaczenie wybranego miejsca na mapie specjalnymi znacznikami. Użytkownik może opuścić ekran, klikając przycisk „Anuluj”.
R1JLiUoissPsL
R1Zd6eY8WFXZg
Omawiane multimedium zawiera też bardziej szczegółową mapę interaktywną dostosowaną do konkretnej trasy (o nazwie Bieszczadzki trakt). Wystarczy zjechać suwakiem w dół planszy głównej. Wspomniana mapa jest przykładem prezentowania szlaków konnych na ogólnodostępnych mapach turystycznych opracowywanych zarówno przez profesjonalne wydawnictwa, jak i gminy czy organizacje turystyczne.
Mapę Bieszczadzki trakt możemy powiększyć, klikając w nią. Pozostałe funkcjonalności są takie same jak opisane powyżej, przy mapie głównych szlaków konnych.
R1Y3JCBZzN6si1
Dodatkowym elementem omawianego multimedium jest e‑book. Aby do niego przejść, należy kliknąć w ikonkę przedstawioną poniżej.
RetKaxRORMjUN
Po kliknięciu na ikonę e‑booka na ekranie wyświetli się spis treści z podrozdziałami. Spis treści e‑booka można również otworzyć, klikając na poniższą ikonę w lewym górnym rogu ekranu:
Rkk2uUMsLcS0I
Po wyborze interesującego nas zagadnienia należy na niego kliknąć, aby zostać przekierowanym do wybranego rozdziału.
R9W8c8aOZYooq
Gra wcielanie się w rolę
Gra wcielanie się w rolę Moje gospodarstwoDOOWnNe3pGra wcielanie się w rolę Moje gospodarstwo pozwala użytkownikowi wcielić się w postać właściciela gospodarstwa rolnego lub agroturystycznego, które specjalizuje się w turystyce i rekreacji konnej.
W celu rozpoczęcia gry należy włączyć tryb pełnoekranowy.
RWsZR8gLimu2L
Użytkownik, który po raz pierwszy przystępuje do gry, będzie mógł to zrobić, wybierając przycisk „Rozpocznij nową grę”. Jeżeli natomiast zapoznał się z multimedium wcześniej (nie ukończył gry albo chce wybrać inny scenariusz), będzie mógł przejść dalej, wybierając przycisk „Kontynuuj grę”.
RHs8q7RksbquD
Po wybraniu nowej gry użytkownik przenoszony jest na planszę, na której może zdecydować się na jeden ze scenariuszy gry oraz swoją misję. Po wybraniu misji można rozpocząć właściwą część gry.
Opis gry dostępny jest również do odsłuchania:
R1X5zkyGlqUfu
Aby włączyć nagranie lektora, należy kliknąć przycisk play.
RSUHi0X9ecPqO
Aby zatrzymać nagranie lektora, należy kliknąć przycisk stop.
R1bZ18CCoxLfl
Informacja o czasie trwania danego nagrania znajduje się w pasku nagrania.
RXRgXN9O8vZQi
Do regulowania głośności odtwarzacza służy specjalny przycisk oznaczony poniższą ikoną:
R15hYiE4UVLpO
Jeśli gracz przejdzie daną grę i ma zamiar zagrać kolejną z ról, zrobi to poprzez naciśnięcie przycisku „Zapisz wynik”. Pojawi się plansza umożliwiająca wybór nowej roli (np. instruktora jazdy konnej). Po naciśnięciu środkowego przycisku „Rozpocznij” użytkownik będzie kontynuował grę w nowej roli.
Szczegółowa instrukcja opisująca sposób korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.
R1ZKIAt0SBndr
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Poniżej górnej belki znajduje się przycisk „Polecenie”, po kliknięciu na niego pojawia się opis kolejnych kroków do wykonania. Aby zamknąć polecenie i wrócić do programu, należy kliknąć krzyżyk w prawym górnym rogu okna z poleceniem.
W menu po lewej stronie znajdują się przyciski z bibliotekami zawierającymi elementy umożliwiające pracę nad konkretnym aspektem prowadzenia turystyki i rekreacji konnej (np. pożywienie i ścielenie, koszty eksploatacyjne). Użytkownik w dowolnej kolejności może wybrać jeden z nich. Po kliknięciu na któryś z przycisków może wybierać (zaznaczać) na ekranie głównym odpowiednie elementy, dopasowując je do zadania określonego w poleceniu.
Na dolnym pasku ekranu znajdują się ikony umożliwiające zapoznanie się z działaniem programu („Instrukcja programu ćwiczeniowego”) oraz zapisanie postępów pracy i pobranie pliku („Pobierz listę kroków”). W programie ćwiczeniowym znajduje się również ikona bazy wiedzy. Po najechaniu myszką na ikonę pokazują się podpowiedzi dotyczące funkcjonalności danej ikony.
R1SVj8JkIAoex
W omawianym dolnym pasku ekranu znajdują się także ikony, które umożliwiają: zapisanie całej swojej pracy („Zapisz efekty pracy”), wykonanie zrzutu ekranu („Zrzut ekranu”) oraz ponowne wykonanie ćwiczenia („Spróbuj ponownie”). Po wykonaniu zadania i kliknięciu przycisku „Sprawdź”, niezależnie od uzyskanego wyniku, pojawi się informacja zwrotna.
W przypadku korzystania wyłącznie z klawiatury należy użyć poniższych klawiszy:
Tab – poruszanie się do przodu po elementach,
Shift + Tab – poruszanie się do tyłu po elementach,
spacja – podnoszenie i upuszczanie elementów,
Escape – anulowanie przeciągania,
strzałki – przenoszenie elementów do sąsiadujących stref upuszczania.
Szczegółowa instrukcja wyjaśniająca sposób korzystania z programu ćwiczeniowego znajduje się bezpośrednio przy tym materiale.
Interaktywne materiały sprawdzająceDIxCvP84jInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
RMepVpOM9y2T11
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
RNOEY503SYVb91
Rozwiązanie zadania wymaga kliknięcia wybranej opcji, przeciągnięcia odpowiednich elementów lub wpisania odpowiedzi. Polecenie zawsze określa czynność, jaką należy wykonać. Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi w informacji zwrotnej będzie zawarty tytuł multimedium, na podstawie którego można uzupełnić wiedzę, aby poprawnie rozwiązać zadanie. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki, jego kliknięcie czyści odpowiedzi. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie poprawnego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: kolor zielony oznacza zadanie łatwe, żółty – zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony – zadanie trudne.
SłownikD1gUAdtCrSłownik ma strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie, oraz do Polskiego Słownika Archiwalnego.
W górnej części słownika znajdują się instrukcja korzystania ze słownika oraz pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć dane pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
Przewodnik dla nauczycielaDZ6eBC7iiPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na pięć części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu przez użytkownika na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment. Użytkownik może za pomocą interaktywnych linków wrócić do spisu treści.
Pierwsza część przedstawia cele i efekty kształcenia, szczegółowo wylicza kwalifikacje, do których rozwijania e‑materiał został przeznaczony. Druga część omawia strukturę e‑materiału, wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta część to wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach i poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego sięD1Cxo3TVuPrzewodnik dla uczącego się składa się z pięciu części. Każda z nich jest wyróżniona w interaktywnym spisie treści. Po kliknięciu przez użytkownika na dany podrozdział przewodnika wyświetli się jego odpowiedni fragment. Użytkownik może za pomocą interaktywnych linków wrócić do spisu treści.
Pierwsza część przedstawia cele uczącego się, druga zaś charakteryzuje strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Hiperłącza i graficzny spis treści pozwalają na przejście do danej składowej e‑materiału. Trzecia część prezentuje powiązania między elementami e‑materiału. Czwarta zawiera informacje o tym, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Ostatnia część przewodnika to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografiaDuGe7ZMP3Netografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
2. Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się elementów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do internetu. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowalniać ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zaleca się sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej, przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px