E-materiały do kształcenia zawodowego

Podstawy produkcji rybackiej

RYB.01. Wykonywanie prac rybackich w akwakulturze oraz rybackie użytkowanie wód śródlądowych
– rybak śródlądowy 62220, technik rybactwa śródlądowego 314208

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Wprowadzenie

Przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego materiału poprzez kliknięcie na ikonę.

R1GsqmB5hkoPo
Przykładowy wygląd spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą: atlas interaktywny, galeria zdjęć, infografika, gra edukacyjna.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

31
Atlas interaktywny

Atlas interaktywnyD198bJ9XBAtlas interaktywny ukazuje szczegółową anatomię i fizjologię ciała ryb wraz z opisami poszczególnych elementów ciała.

Każdy układ narządów jest zaprezentowany jako osobna galeria. U góry znajduje się jego nazwa.

R10Rfc7QFWMUr
Przykładowy wygląd głównej planszy atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wszystkie opisy są pogrupowane w zakładki oznaczone strzałkami. Numeracja wskazuje, ile stron znajduje się w danym układzie.

R1CrlfTBdPCFp
Wygląd zakładki rozwijającej opis
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na nazwę oznaczoną strzałką wyświetli się opis oraz nagranie audio, a także pojawią się oznaczenia na rysunku. Nagranie włącza się za pomocą ikony trójkąta i można je w dowolnej chwili zatrzymać. Nagrania audio są tożsame z prezentowanymi opisami.

RfCEXlmkmayih
Wygląd planszy atlasu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W dolnym prawym rogu obrazka znajduje się ikona w kształcie odwróconej łzy z plusem w środku.

Ikona ta umożliwia dodanie znacznika na grafice w dowolnym miejscu. Możliwy jest wybór rodzaju znacznika oraz dodanie do niego podpisu. Funkcja ta może pełnić rolę notatek. Umiejscowienie znacznika przez użytkownika zapisuje się.

R1DC2SuchFRqK
Panel edycji znaczników
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym dolnym rogu grafik atlasu znajduje się poniższa ikona:

RbSEKcdFGvMkS
Ikona trybu pełnoekranowego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Umożliwia ona włączenie trybu pełnoekranowego.

Aby przejść do kolejnego zagadnienia w danym układzie, należy kliknąć znajdującą się po prawej stronie strzałkę. Gdy chce się wrócić do poprzedniego opisu i obrazka, należy kliknąć strzałkę skierowaną w lewo.

RIhe8wjsnu7MG
Strzałka pozwalająca przejść do kolejnego zagadnienia
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Pod każdym elementem atlasu znajduje się powrót do spisu treści:

RHc358RyRPs02
Przycisk powrotu do spisu treści
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Kliknięcie na ten napis pozwala przenieść się na górę strony, gdzie znajduje się spis treści.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

32
Galeria zdjęć

Galeria zdjęćDRSCgfjlgGaleria zdjęć przedstawia wybrane gatunki ryb oraz innych organizmów wodnych, a także informacje na temat każdego z nich. Galeria składa się z dwóch zbiorów zdjęć. Pierwszy dotyczy wybranych gatunków ryb, a drugi innych organizmów wodnych.

R1dJDD1gNLGFW
Przykładowy wygląd galerii zdjęć
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Galerię można przeglądać poprzez kliknięcie na kółko z numerem znajdujące się w dolnym prawym rogu każdego zdjęcia. Wyświetli się opis organizmu wraz ze zdjęciem, na które można kliknąć. Wyświetli się wtedy ono w trybie pełnoekranowym. W górnej części opisów znajdują się odtwarzacze audio. Pozwalają one na odsłuchanie informacji o danym gatunku. Nagranie jest tożsame z tekstem.

RgZqMZacGd06x
Widok wyświetlonego opisu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

33
Infografika

InfografikaDZVnHbSpuInfografika to multimedium dotyczące trofii jeziora. Przedstawia przekrój jeziora z uwzględnieniem strefowości oraz roślinności wodnej, ryb, organizmów bezkręgowych w poszczególnych typach troficznych jezior. W multimedium znajdują się cztery plansze z infografikami. Pierwsza dotyczy strefowości jeziora, a trzy pozostałe typów jezior (jeziora oligotroficzne, mezotroficzne i eutroficzne).

Infografika zawiera znaczniki oznaczone cyframi.

R9Eu88QHiDlqS
Przykładowy wygląd infografiki
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu znacznika wyświetlą się nagrania audio oraz opisy do danych pojęć.  Nagrania audio są tożsame z prezentowanymi opisami.

R3SwL3rs1WIoS
Wyświetlanie opisów umieszczonych pod znacznikami na infografice
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W górnym lewym rogu grafiki znajduje się poniższy znacznik:

R1D30RnnjBFLE
Ikona ukrywająca widok znaczników
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Umożliwia ona ukrycie punktów ze znacznikami lub ich wyświetlenie, gdy są wyłączone.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

34
Gra edukacyjna

Gra edukacyjnaDzb1podzHGra edukacyjna „Idziemy na ryby” wspiera zdobywanie wiedzy z zakresu rozpoznawania organizmów wodnych, znajomości ich biologii, anatomii, fizjologii, ekologii i systematyki. Przedstawia również czynniki środowiskowe będące zagrożeniem dla organizmów wodnych oraz właściwości wody jako środowiska życia ryb i innych organizmów wodnych.

Poniżej przedstawiony został ekran startowy gry. Zawiera on instrukcję, czytaną przez lektora, oraz przycisk start. Klikając na niego, gracz przechodzi do ekranu wyboru postaci.

R1Son4xEyQba0
Ekran startowy gry
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ekran wyboru postaci posiada dwie opcje. Aby wybrać postać, należy kliknąć w jedną z dwóch grafik.

RtQq7IFTdQmpF
Ekran wyboru postaci w grze edukacyjnej
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku wybrania postaci ryby pojawi się ekran z wyborem środowiska. Jedną opcją jest ryba żyjąca w wodach słodkich, a drugą w wodach słonych.

R10O06NAd5UUs
Ekran wyboru środowiska w przypadku postaci ryby.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu środowiska pojawi się ekran z wyborem konkretnej ryby.

R1VIMdTzC7rSj
Ekran wyboru postaci ryby
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wybraniu postaci ryby wyświetli się ekran gry. Należy kliknąć myszką na pokarm danej ryby.

R1PUvjV1Ilqjk
Ekran gry w przypadku postaci ryby
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ryba podpłynie wtedy do pokarmu i wyświetli się pytanie. Niektóre z pytań posiadają grafiki przy odpowiedziach. Należy kliknąć na jedną z odpowiedzi. W prawym górnym rogu znajduje się punktacja. Punkt przyznawany jest za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi na dane pytanie. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domu. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego gry.

R1OcSaFjvcSHp
Ekran gry z widocznym pytaniem i odpowiedziami do wyboru
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W przypadku, gdy zostanie wybrana postać wędkarza, wyświetli się ekran z wyborem łowiska.

RJNuCTxknVIwN
Ekran wyboru łowiska w przypadku postaci wędkarza
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po wyborze łowiska wyświetli się ekran gry. Aby zapoczątkować możliwość łowienia ryb, należy kliknąć na zanętę. Dopiero po tym można zacząć łowić ryby. Odbywa się to poprzez przeciąganie haczyka do ryby.

R1941P7Pb6pRp
Ekran gry w przypadku postaci wędkarza
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ryba złapie się na haczyk, wyświetli się pytanie. Należy kliknąć na jedną z odpowiedzi. W prawym górnym rogu znajduje się punktacja. Punkt przyznawany jest za zaznaczenie poprawnej odpowiedzi na dane pytanie. W dolnym lewym rogu znajduje się ikona domu. Umożliwia ona powrót do ekranu startowego gry.

RBQqPyjLNvC6L
Ekran gry z widocznym pytaniem i odpowiedziami do wyboru
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy zaznaczona odpowiedź będzie poprawna, zaznaczy się ona na zielono, a gdy niepoprawna – na planszy z grafikami pojawi się komunikat z wyjaśnieniem, dlaczego odpowiedź jest błędna.

Jeśli graczowi uda się zdobyć osiem lub więcej punktów, to wyświetli się ekran z gratulacjami.

RzuKIqMBNTO8A
Ekran końcowy gry edukacyjnej po osiągnięciu celu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy liczba poprawnych odpowiedzi wyniesie poniżej ośmiu, pojawi się plansza z liczbą punktów oraz informacją o nieosiągnięciu celu.

RheqRiDXa9RkB
Ekran końcowy gry edukacyjnej po nieosiągnięciu celu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniżej znajduje się przycisk „sprawdź odpowiedzi”. Po kliknięciu na niego na ekranie pojawi się informacja, w których materiałach multimedialnych można uzupełnić wiedzę oraz jak brzmią prawidłowe odpowiedzi na pytania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD4BOivsvDInteraktywne materiały sprawdzające zawierają pytania w formie testowej, dzięki którym uczeń może sprawdzić stan swojej wiedzy. Pytania zawierają polecenia, z których wynika, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi (np. zaznaczyć, wpisać, dopasować). Po udzieleniu odpowiedzi wyświetla się informacja, czy była ona prawidłowa, czy nieprawidłowa.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce:

R1SD1FYP3ekJY
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat, zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1YIIVj6WPAPX
Widok przykładowego zadania
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma w informacji zwrotnej wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego możne uzupełnić wiedzę. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. Po prawej stronie polecenia, w górnym prawym rogu zadania, znajduje się kolorowa ikonka. Jej kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty – średni, czerwony – trudny.

R1UuLyHNsC2p9
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Niektóre zadania mają formę testu. Są to pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Panel testu różni się od panelu zwykłego zadania. Zawiera on tytuł testu, liczbę pytań, czas, w którym należy rozwiązać test, oraz ostatni wynik. Przycisk „Uruchom” rozpoczyna test.

RLX2szrE8EhEf
Wygląd panelu testu
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Panel pytania testowego składa się z numeru pytania, licznika czasu, który odmierza pozostały czas, oraz ostatniego uzyskanego wyniku. Poniżej znajduje się pytanie z odpowiedziami do wyboru. Po zaznaczeniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. W zależności od poprawności odpowiedzi wyświetli on pozytywną lub negatywną informację zwrotną. Żeby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „Dalej”.

R1KC5OoimsRlJ
Wygląd przykładowego zadania w panelu testowym
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Słownik pojęć dla e‑mateirału

Słownik pojęćDnJk3WbNXSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka pojęć. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. Pod każdą definicją znajdują się linki do materiałów multimedialnych, w których zostało użyte dane pojęcie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDGbHnf2wVPrzewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

7

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD37G3AsvqPrzewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Na górze przewodnika znajduje się spis treści, który umożliwia przejście do konkretnego fragmentu tekstu. W strukturze e‑materiału opisywane multimedia posiadają aktywne linki. Klikając na nie, można przejść do strony z danym multimedium.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

8

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaD8H8Pw5wjNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

9

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

10

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑materiale należy się upewnić, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolny Internet może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy strona zawiera rozbudowane multimedium. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet są otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści