Podejmowanie działalności handlowej
HAN.02 Prowadzenie działań handlowych – technik handlowiec 522305
Instrukcja użytkowania
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialne: dokumentacja interaktywna, gra „wcielanie się w rolę” przedsiębiorcy handlowegoMateriały multimedialne: dokumentacja interaktywna, gra „wcielanie się w rolę” przedsiębiorcy handlowego
Obudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografiaObudowa dydaktyczna: interaktywne materiały sprawdzające, słownik pojęć dla e‑materiału, przewodnik dla nauczyciela, przewodnik dla uczącego się, netografia i bibliografia
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałówProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału.
![Przykład przycisku służącego do przejścia na poprzednią stronę e‑materiału. Napis: "Poprzednia strona. Słownik pojęć dla e‑materiału".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R2N6TThvmIOFW/1695761156/2J8tnHIPW1lHloS9or57PagjCpLJ4YjR.png)
Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
![Przykład przycisku służącego do przejścia do następnej strony. Napis: "Następna strona. Interaktywne materiały sprawdzające".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RRAZv7HTQIrxR/1695761157/2ScMuvQBwao6qc3b59AQ7aVwVm8ITt2F.png)
Pod każdym materiałem multimedialnym znajduje się przycisk z powiązanymi ćwiczeniami/powiązanym ćwiczeniem. Aby przejść do takiego ćwiczenia, należy kliknąć dymek z nazwą kategorii i rodzajem ćwiczenia. Otworzy się wtedy osobna karta w przeglądarce z ćwiczeniem lub ćwiczeniami.
![Widok przykładowego przycisku powiązanych ćwiczeń. Widoczne trzy ramki. W każdej zapisana jest nazwa kategorii oraz rodzaj ćwiczeń do rozwiązania. W pierwszej ramce tekst: "Dwa. Podmioty naliczające, grupuj elementy". W drugiej ramce tekst: "Sześć. Podatek VAT, grupuj elementy, połącz w pary, uzupełnij tekst". W trzeciej ramce tekst: "Pięć. Podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), uzupełnij tekst".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R10723ogJ0i8K/1670969478/PXfL7lgp4lYokuzSBmpkMYxZBlvlIGdg.png)
W prawej, górnej części ekranu znajduje się pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia wielkości czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia/włączenia trybu wysokiego kontrastu w trzech wariantach: czarno‑białym, żółto‑czarnym i czarno‑żółtym. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.
![Pasek menu, w którym zebrane są przyciski dostosowujące e‑materiał do odbiorców ze specjalnymi potrzebami. Dwa pierwsze przyciski z literą A i strzałką w górę lub w dół służą odpowiednio do zwiększenia lub zmniejszenia rozmiaru czcionki. Cztery przyciski z literą A wpisaną w kwadraty służą do wyłączenia lub włączenia trybu wysokiego kontrastu. Ikona człowieka przełącza e‑materiał do trybu dostępności.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RO1R0NCfz4qih/1695761158/1k4vwX2uq4ld9tEfVogGk8CVkqvAEZcz.png)
W trybie dostępności wszystkie elementy graficzne zastępowane są opisami alternatywnymi, które mogą być sczytywane przez generator mowy. Również ćwiczenia wykorzystujące grafiki, zastępowane są ćwiczeniami alternatywnymi.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e‑materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
![Spis treści składa się z kafelków. Kafelki posiadają obrazki symbolizujące typ multimedium. Pod obrazkiem znajduje się tytuł multimedium oraz nazwa typu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1JznjYVFQ6Nt/1672138352/oPCZmDP5ep26zmIEQxENqFnBuEsw8ATh.png)
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Materiały multimedialne
Dokumentacja interaktywna
Żeby wyświetlić dokumentację interaktywnądokumentację interaktywną, należy kliknąć białe pole z napisem „Rozpocznij”.
![Strona główna dokumentacji składa się z tytułu, który brzmi "dokumenty" oraz przycisków rozpocznij i szczegóły. Pod spodem znajduje się spis treści zagadnień zawartych w dokumentacji.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1Xo2TEeA62Ye/1672138352/QxRSYIyBKzRDgvPn0MeGOOmd0MY62a9i.png)
Po kliknięciu pojawi się następujący widok.
![Grafika przedstawia wyświetlony tekst dokumentacji. Posiada on treść o różnej wielkości fontów. Po lewej stronie strony znajduje się menu, w którym znajduje się spis treści dokumentacji. W górnym prawym rogu znajduje się lupka umożliwiająca wyszukiwanie zagadnień oraz procentowy pasek postępu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RT46vRRFQ2hFw/1672138352/15LQBaOHQkmwgFpzTLHGEyDMxieLQMfk.png)
Dokumentacja interaktywna składa się 25 dokumentów. Z lewej strony znajduje się spis treści, dzięki któremu możemy przejść do interesującego nas zagadnienia. Spis treści pokazuje także postęp ukończenia danego dokumentu.
W skład dokumentacji wchodzą opisy oraz wzory dokumentów i dokumenty do wypełnienia.
![Grafika przedstawia przyciski funkcyjne, które mają formę prostokątnych ramek. Kolejno od góry to: drukuj, podpowiedź i lektor.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R16M7YImaeHE0/1672138353/1D9gbEbrxrMz21emkABo0XmV15lsG4FE.png)
Przycisk „Drukuj” pozwala na wydrukowanie bieżącego widoku dokumentu.
Klikając na przycisk „Podpowiedź” pozwala na uzyskaniu informacji o prawidłowym sposobie wypełnienia dokumentu.
Wybierając guzik „Lektor” zostaje odtworzona dźwiękowa wersja podpowiedzi.
![Przycisk sprawdzający poprawność wypełnienia dokumentu w dokumentacji interaktywnej.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rtpt9XxX7evNL/1672138353/qcLFjiWQWKg1C1aPlUo4kY00966xIs0v.png)
Po wypełnieniu dokumentu można sprawdzić jego poprawność, a w także uzyskać wskazówki dotyczącego jego wypełniania.
Gra „wcielanie się w rolę” przedsiębiorcy handlowego
Ekran startowy grygry został przedstawiony poniżej.
![Grafika przedstawia ekran startowy gry wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego. W górnej części znajduje się grafika przedstawiające schematyczne, wpisane w koło okno z czterema strzałkami zwróconymi na zewnątrz.Poniżej tekst: Witaj w grze edukacyjnej Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego. Gra wymaga trybu pełnoekranowego. Aby do niego przejść, kliknij przycisk poniżej.Pod informacją prostokątna ramka z napisem: włącz tryb pełnoekranowy.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1UJz3lsIkjFf/1672138330/1zmAbtR9Tz59twdRviWFJ2oryfmKEQJn.png)
Przycisk „włącz tryb pełnoekranowy” uruchamia grę w widoku pełnoekranowym. Pojawia się wtedy ekran z tytułem i opisem gry. Na ekranie znajdują się dwa przyciski:
kontynuuj grę - po wybraniu tej opcji można kontynuować wcześniej rozpoczętą grę;
rozpocznij nową grę - po wybraniu tej opcji rozpoczyna się nowa gra.
Na tym ekranie znajdują się także przyciski funkcyjne:
pomoc - kliknięcie tej ikony otworzy okno z sekcją „pytania i odpowiedzi”, w której znajdują się opisy najważniejszych pojęć użytych w grze;
zamknij grę - kliknięcie tej ikony zamyka grę.
![Grafika przedstawia ekran z tytułem i opisem gry. W prawym, górnym rogu znajdują się dwie ikony. Pierwsza ma formę znaku zapytania wpisanego w koło i opisana jest jako pomoc. Druga to symbol okręgu z pionową kreską w górnej części. Opisana jest jako zamknij grę. Poniżej tekst: Witaj ponownie w grze Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego. Pod tekstem dwa przyciski: kontynuuj grę oraz rozpocznij nową grę. W prawej części ekranu grafika przedstawiająca dwie postaci - dziewczynę i chłopaka.W dolnej części ekranu fragment opisu gry: “Witamy Cię w grze polegającej na wcielaniu się w rolę przedsiębiorcy handlowego! Jeśli chcesz sprawdzić swoje umiejętności z zakresu prowadzenia działań handlowych, to jesteś w idealnym miejscu. Dokonaj potrzebnych analiz rynkowych do założenia przedsiębiorstwa handlowego i podejmuj decyzje dotyczące działań”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1SknszwxNm5A/1672138330/1I4l6axTSNhqFjrzACCS7qZXeauvCq7V.png)
Zarówno w przypadku kontynuacji, jak i rozpoczęcia nowej gry należy wybrać misję. W grze dostępnych jest pięć misji:
scenariusz 1. Sklep stacjonarny – kwiaciarnia,
scenariusz 2. Sklep stacjonarny z zabawkami,
scenariusz 3. Sklep stacjonarny – sklep z personalizowanymi gadżetami,
scenariusz 4. Sklep internetowy z zabawkami,
scenariusz 5. Sklep internetowy z personalizowanymi gadżetami.
W każdej z nich zadaniem jest przeprowadzenie potrzebnych analiz rynkowych, dopełnienie formalności i podjęcie odpowiednich decyzji w związku z otwarciem sklepu.
Aby przejść do wybranej misji, należy kliknąć przycisk „rozpocznij”.
![Grafika przedstawia fragment okna wyboru misji. W górnej części nagłówek: wybierz misję. Pod nagłówkiem informacja: Zamierzasz otworzyć własne przedsiębiorstwo handlowe. Wybierz formę sprzedaży (stacjonarną lub internetową) oraz rodzaj sprzedawanych produktów. Poniżej belka z napisem wybierz misję oraz schematycznym rysunkiem przedstawiającym dziewczynę i chłopaka. Poniżej, w kolumnach trzy misje do wyboru. Każda misja zobrazowana jest grafiką dekoracyjną, opisem oraz przyciskiem “rozpocznij”.W pierwszej kolumnie scenariusz pierwszy. Sklep stacjonarny - kwiaciarnia. Otwórz kwiaciarnię. Wybierz lokalizację sklepu, a także główną grupę swoich potencjalnych klientów. Przeprowadź potrzebne analizy rynkowe, dopełnij niezbędnych formalności i podejmuj decyzje z zakresu potrzeb klientów, konkurencji, trendów i promocji.W drugiej kolumnie scenariusz drugi. Sklep stacjonarny z zabawkami. Otwórz sklep stacjonarny z zabawkami. Wybierz lokalizację sklepu, a także główną grupę swoich potencjalnych klientów. Przeprowadź potrzebne analizy rynkowe, wypełnij potrzebne formalności i podejmuj decyzje z zakresu potrzeb klientów, konkurencji, trendów i promocji. W kolumnie trzeciej scenariusz trzeci. Sklep stacjonarny - sklep z personalizowanymi gadżetami. Otwórz sklep stacjonarny z personalizowanymi gadżetami, np. z t‑shirtami, torbami, kubkami i innymi gadżetami z wybranymi przez klienta nadrukami. Wybierz lokalizację sklepu, a także główną grupę swoich potencjalnych klientów. Przeprowadź potrzebne analizy rynkowe, wypełnij potrzebne formalności i podejmuj decyzje z zakresu potrzeb klientów, konkurencji, trendów i promocji.W każdej kolumnie pod opisem znajduje się prostokątna ramka z napisem “rozpocznij”.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RTIavzbJiglyD/1672138331/q7V6RG0kePMZJI6BRLjPWTlqm3Ouu3Iq.png)
W górnej części ekranu gry znajdują się informacje o zdobytych punktach i odznakach. Po prawidłowym przejściu każdej misji zdobywa się odznakę. Łącznie można uzyskać pięć odznak:
Kwitnący biznes,
Przyjazny sklep,
Przedsiębiorstwo z pomysłem,
Efektywny e‑commerce,
Nowoczesny e‑handel.
![Grafika przedstawia okno odznak. W górnej części tytuł gry: Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego. Pod tytułem przycisk: wróć do poprzedniej strony. Poniżej nagłówek: Twoje odznaki wraz z informacją: zdobyto jedną na pięć odznak. Poniżej pięć okrągłych grafik. Pierwsza grafika to odznaka Kwitnący biznes wraz z informacją - zdobyta. Pozostałe odznaki są niedostępne, a na grafikach znajdują się kłódki. Odznaki są opisane jako: Przyjazny sklep, Przedsiębiorstwo z pomysłem, Efektywny e‑commerce, Nowoczesny e‑handel.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Ri8e5PYOagSrF/1672138331/21shUhgED357mJijrZEeMQwdPv0xJ8V6.png)
W prawej części górnego menu znajdują się także wcześniej opisane ikony „pomoc” oraz „zamknij grę”.
![Grafika przedstawia menu górne gry. Od lewej jest informacja o zdobytych punktach: dziesięć. Obok informacja o odznakach: zero na pięć. Przy informacji ikona oka, która służy do otwarcia okna odznak. Pośrodku tytuł gry: Wcielanie się w rolę przedsiębiorcy handlowego. Po prawej stronie dwie ikony. Pierwsza ma formę znaku zapytania wpisanego w koło i opisana jest jako pomoc. Druga to symbol okręgu z pionową kreską w górnej części. Opisana jest jako zamknij grę.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1eOIk8tJva73/1672138332/2fIVWDl7CrqsmJnzqY0yzve7CJd9VWPK.png)
Pod paskiem z informacjami o grze w części okien pojawia się przycisk pozwalający wrócić do poprzedniej strony. Został on przedstawiony na poniższej grafice.
![Grafika przedstawia przycisk wróć do poprzedniej strony. Po lewej stronie napisu znajduje się strzałka zwrócona w lewo.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1asxLYEON2bx/1672138332/1NbNwvqbADWWhQX9lgN9lyV85Zxg5z7l.png)
Po wyborze misji na ekranie wyświetlają się zadania do rozwiązania. Pytania w grze są wielokrotnego lub jednokrotnego wyboru. Polecenie zawsze precyzuje, jakie czynności należy wykonać.
Aby zaznaczyć wybraną odpowiedź, należy kliknąć ją lewym przyciskiem myszy.
![Grafika przedstawia przykładowe zadanie w grze. W górnej części polecenie: Następnie dokonaj analizy pięciu sił rynkowych. Najpierw określ siłę przetargową swojego dostawcy. Wskaż czynnik o dużej sile przetargowej. Wybierz dokładnie jedną odpowiedź.Pod poleceniem pięć prostokątnych ramek z odpowiedziami do wyboru. Pierwsza ramka nieoznaczona: odpowiedź A - ostrość walki konkurencyjnej w sektorze po stronie dostawców. Druga ramka oznaczona: odpowiedź B - koszty zmiany dostawców. Trzecia ramka nieoznaczona: odpowiedź C - znaczenie produktu dostawcy dla nabywcy. Czwarta ramka nieoznaczona: odpowiedź D - możliwości dostawców sprzedaży bezpośrednio na rynku końcowym. Piąta ramka nieoznaczona: odpowiedź E - stopień koncentracji dostawców.Poniżej prostokątna ramka z napisem: zatwierdź odpowiedź.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RK50KfXkxkzV9/1672138333/21pSh5uXPEu35hQfzNeGflq2o4Kkoxr9.png)
Następnie należy, w zależności od zadania, kliknąć przycisk „zatwierdź odpowiedź” lub „sprawdź”.
![Grafika przedstawia przycisk “sprawdź”. Przycisk ma formę czarnego prostokąta z napisem sprawdź.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RmoWF7M2NUgdn/1672138333/1mKkMSlk4roonDqKfBE549w18aaBgAK8.png)
Wyświetli się wtedy informacja zwrotna. W przypadku negatywnej informacji zwrotnej na ekranie pojawią się dodatkowe informacje, mogące pomóc w prawidłowym wykonaniu zadania.
Aby przejść do kolejnego pytania, należy kliknąć przycisk „kontynuuj”.
![Grafika przedstawia przykładową informację zwrotną w grze. Po lewej stronie rysunek przedstawiający głowę smutnego mężczyzny. Obok grafiki informacja: To nie jest poprawne rozwiązanie. Sprawdź w „Pomocy” przeprowadzoną analizę SWOT. Poniżej prostokątna ramka z napisem kontynuuj.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R9WLChXM6Io44/1672138333/169fKd1OcY73LIJ7CeZBsVaBqbSDFDHl.png)
W niektórych zadaniach gry poza opisem i zadaniem znajdują się krótkie materiały filmowe. Aby uruchomić wideo należy kliknąć ikonę odtwarzania, znajdującą się na środku ekranu.
![Grafika przedstawia okno odtwarzacza wideo. Ekran ma szary kolor. Pośrodku znajduje się ikona odtwarzania filmu. Ikona ma formę trójkąta wpisanego w koło.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/Rw9twwT8bh2FR/1672138334/2DJaiG5fnOecS3iZfhjfjAviiqCYFara.png)
Aby zatrzymać film, należy kliknąć ikonę pauzy, która po poruszeniu myszką pojawia się pośrodku ekranu odtwarzania.
![Grafika przedstawia ikonę pauzy. Ma ona formę kwadratu, w którym znajduje się koło z dwiema pionowymi liniami wewnątrz.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R792sbUXZA7mG/1672138334/NtRnrEnXMHDD8OjXa3mmY1gjkPoABG5.png)
Po rozwiązaniu wszystkich zadań w wybranej misji na ekranie pojawia się podsumowanie, które zawiera informacje o zaliczeniu lub niezaliczeniu oraz o procentowym wyniku misji.
![Grafika przedstawia przykładowe okno podsumowania misji. W górnej części informacja: Gratulacje! Udało Ci się uzyskać świetny wynik. Wiesz już, z jakimi problemami będziesz się mierzyć, prowadząc przedsiębiorstwo handlowe. Może czas na zaplanowanie założenia własnej działalności?Poniżej belka, któr zawiera informacje o zaliczeniu lub niezaliczeniu oraz o procentowym wyniku misji: status - zaliczona, wynik misji dziewięćdziesiąt dwa procent. Obok wyników rysunek głowy uśmiechniętej kobiety.Pod belką dwie prostokątne ramki. Pierwsza to - zapisz wynik. Obok informacja: Zapisanie wyniku utrwali rezultat i umożliwi wykonanie kolejnych zadań. Druga to - powtórz misję. Obok informacja: Powtórzenie poziomu resetuje wynik uzyskany w ramach aktualnej misji i pozwala na poprawę wyniku.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RQQNYzX7Yfllm/1672138335/KdJUrVgwhkdJkyCdDLjcNRxNVEbfXXLM.png)
Pod informacją znajdują się dwa przyciski:
zapisz wynik - pozwala na zapisanie wyniku i umożliwia przejście do kolejnej misji;
powtórz misję - resetuje uzyskany w ramach aktualnej misji wynik i pozwala przejść ją ponownie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
![Grafika przedstawia wygląd zakładek z ćwiczeniami. Zakładki są prostokątne. Każda posiada tytuł, który wskazuje, czego dotyczą zamieszczone w zakładce ćwiczenia.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RjsQ4AbkNowqy/1672138353/1V5XQcKeBrXgRCr3ftlPhV9RmrqmTDFs.png)
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
![Grafika przedstawia otwartą zakładkę z ćwiczeniem. W górnej części ćwiczenia znajduje się jego polecenie. Po prawej stronie polecenia znajduje się kolorowy symbol, odzwierciedlający trudność zadania. Pod poleceniem widać zadanie do wykonania. W dolnym prawym rogu zakładki umiejscowiony jest przycisk „sprawdź”. Pod nim widoczny jest przycisk „pokaż odpowiedź”. Po prawej stronie przycisku sprawdź znajduje się ikona gumki do mazania.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RejzcB0KKLxQj/1672138354/ARFDymj9QnbudmqP3lrvc04gHj8dxGBR.png)
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. W przypadku błędnej odpowiedzi na ekranie pojawi się informacja zwrotna ze wskazaniem materiału multimedialnego, na podstawie którego można uzupełnić swoją wiedzę.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.
![Trzy ikony obrazujące poziom trudności ćwiczenia. Pierwsza od lewej to zielony kontur sześciokąta, którego jedna szósta jest wypełniona zielonym kolorem. Pośrodku jest żółty sześciokąt. Jego połowa jest wypełniona żółtym kolorem. Po prawej stronie znajduje się czerwony sześciokąt, w całości wypełniony czerwonym kolorem.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R8buTk83nU6Nh/1665003314/2VlFHt0lm8oT2lQB1PyJHtOzWEFuEHcg.png)
Słownik pojęć dla e‑materiału
SłownikSłownik posiada strukturę listy. Znajdują się w nim występujące w e‑materiale pojęcia wraz z ich definicjami. Pod każdym pojęciem znajduje się link do odpowiedniego multimedium, w którym występuje dane pojęcie.
W górnej części słownika znajduje się pole do filtracji pojęć. Aby odnaleźć jakieś pojęcie, należy je wpisać w polu filtracji. Po wpisaniu widoczne będzie tylko to pojęcie wraz z definicją. Aby wrócić do listy wszystkich pojęć, należy kliknąć krzyżyk w prawej części pola filtracji.
![Grafika przedstawia fragment słownika. W górnej części prostokątna ramka: “Wskazówki do korzystania ze słownika pojęć”. Poniżej prostokątne pole z napisem “Filtruj pojęcie” i ikoną krzyżyka do usuwania wpisanej treści”. Pod polem filtracji pojęcie wraz z definicją: “asortyment - (z francuskiego assortiment - zestaw, dobór) zestawienie typów i gatunków produktów wytwarzanych przez różne zakłady przemysłowe albo pogrupowany zestaw produktów, które są proponowane do sprzedaży przez różnego rodzaju sklepy, zakłady lub pośredników handlowych”. Pod definicją odnośnik do multimedium: “Dokumentacja interaktywna - Mikroprzedsiębiorstwo".](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R1RKfDSz0D2Ga/1672138354/29nUKikJC5r48h9Dl1QTRqlqEAOBWIsn.png)
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela jest podzielony na cztery części. Na początku przewodnika znajduje się interaktywny spis treści, który pozwala przejść bezpośrednio do wybranej części. Na końcu każdej części jest łącze pozwalające powrócić do spisu treści.
Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Nazwa każdego zasobu to hiperłącze, które pozwala przejść do danej składowej e‑materiału. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz dla indywidualnej pracy z uczniem. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się składa się z trzech części. Na początku przewodnika znajduje się interaktywny spis treści, który pozwala przejść bezpośrednio do wybranej części. Na końcu każdej części jest łącze pozwalające powrócić do spisu treści.
Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału. Omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Nazwa każdego zasobu to hiperłącze, które pozwala przejść do danej składowej e‑materiału. Druga część zawiera informacje, jak uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literaturowych, z których korzystano podczas pisania e‑materiału. Adresy internetowe zawierają hiperłącza, dzięki którym można przejść na daną stronę, oraz datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów
W przypadku problemów z wyświetlaniem się materiałów w e‑zasobie należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Czasami zbyt wolne łącze internetowe może spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy znajdują się na nich multimedia takie, jak film, wizualizacje 3D lub animacje 3D. W takiej sytuacji zalecane jest sprawdzenie, co może spowalniać internet. Najczęściej jest to otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej lub przeciążenie systemu (zbyt wiele otwartych aplikacji).
Jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści