E-materiały do kształcenia zawodowego

Reguluję mechanizm fortepianu i pianina, klawiaturę oraz urządzenie pedałowe

AUD.04 Strojenie i korekta fortepianów i pianin oraz AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin - Technik Budowy i Strojenia Fortepianów i Pianin 311945

INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA

Spis treści

Spis treści

  1. Informacje ogólneInformacje ogólne

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. WprowadzenieWprowadzenie

  4. Materiały multimedialneMateriały multimedialne

  5. Obudowa dydaktycznaObudowa dydaktyczna

  6. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wprowadzenie

We wprowadzeniuDbMUHrP0qwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą plansza film instruktażowy, sekwencje filmowe, animacja 3D, mapa myśli i gra wcielanie się w rolę.

Pod każdym multimedium znajduje się ćwiczenie lub ćwiczenia powiązane z tematem przedstawionym w danym multimedium. Dodatkowo pod każdym multimedium zostały umieszczone materiały powiązane.

Film instruktażowy

Ekran odtwarzania filmu instruktażowego – Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianinaD1FmoWlDXfilmu instruktażowego – Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianina wygląda następująco:

R1bHxFfjCb9rd
Widok ekranu odtwarzania filmu instruktażowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

R1ZYq8wZ3r7aw
Ikona odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

RVCpiUl5n0ttF
Ikona zatrzymywania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

RbBbaGVRgFWIz
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R1H4USKBOhie7
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów. Istnieje możliwość wyboru napisów w języku angielskim.

RcRzrBwJRJiUy
Widok opcji włączenia/wyłączenia napisów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

RnFD8aYmhLXGG
Widok opcji zmiany jakości filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzania materiału.

RRJvBf5Bnf4Id
Widok opcji zmiany prędkości odtwarzania filmu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

R1ZrP8IH5yew8
Widok ikony trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Sekwencje filmowe

Przykładowy ekran odtwarzania sekwencji filmowych – Regulacja poszczególnych elementów fortepianu i pianinaDLhg9KiXvsekwencji filmowych – Regulacja poszczególnych elementów fortepianu i pianina wygląda następująco:

RrFuFcZjgylkc
Widok ekranu odtwarzania sekwencji filmowych
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Instrukcja odtwarzania poszczególnych sekwencji jest taka sama, jak w przypadku filmu instruktażowego.

Animacja w 3D

Ekran odtwarzania animacji w 3D – Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianieDTgSMlVz8animacji w 3D – Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianie wygląda następująco:

R1UJ5azrcbNEX
Widko ekranu odtwarzania animacji w 3D
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Instrukcja odtwarzania animacji w 3D jest taka sama, jak w przypadku filmu instruktażowego.

Mapa myśli

Mapa myśli – Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianinaDobUNRK7xMapa myśli – Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianina składa się z wielu okienek z tekstem. Okienka te można dowolnie przenosić za pomocą myszki.

R1IjrEb9baaAG
Początkowy widok mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Nad ekranem multimedium znajduje się instrukcja korzystania z mapy myśli z opisami jej funkcjonalności.

Każde z poszczególnych okienek można edytować.

  • Ikona dymka z plusem pozwala na dodanie nowego węzła do wybranego okienka.

  • Trzy kwadraty z liniami umożliwiają zmianę wyglądu linii łączących okienka.

  • Ikona litery A ze strzałką w górę lub w dół pozwala na zwiększenie i zmniejszenie okienka.

  • Ikona dwóch strzałek wskazujących w przeciwne kierunki zmienia typ okienka, czyli jego kolor.

  • Ikonka kosza usuwa węzły.

R6I5VfLAN04Jn
Widok ikon funkcjonalności mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej mapy myśli znajduje się panel z opcjami. Pierwsza ikona od lewej pozwala na utworzenie nowego węzła. Druga umożliwia grupowanie elementów. Lupa przywraca domyślny widok mapy myśli. Wskazująca w dół strzałka pozwala pobrać mapę myśli na własne urządzenie wraz z możliwością wydruku. Gumka czyści wszystkie wprowadzone samodzielnie zmiany. Ostatnia ikona umożliwia wyświetlenie mapy na pełnym ekranie oraz późniejsze wyjście z tego widoku.

RpxoH8KZPshed
Panel z opcjami mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przy tworzeniu mapy myśli należy korzystać z opisanych zagadnień, które znajdują się pod mapą myśli, uporządkowane tematycznie wraz ze ścieżką audio, w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Podzielone są na 4 części:

  • Wyjaśnienie pojęć: Fortepian – dokonuję pomiaru i regulacji;

  • Mapa myśli: Fortepian – dokonuję pomiaru i regulacji;

  • Wyjaśnienie pojęć: Pianino – dokonuję pomiaru i regulacji;

  • Mapa myśli: Pianino – dokonuję pomiaru i regulacji.

RXcWuF4YUuk75
Zakładka z wyjaśnieniem pojęć z mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra wcielanie się w rolę

Gra wcielanie się w rolę - Korektor mechanizmów fortepianów i pianinDcZo2dCb7Gra wcielanie się w rolę - Korektor mechanizmów fortepianów i pianin polega na wcieleniu się w rolę korektora fortepianów i pianin oraz rozwiązywaniu problemów i uczeniu się na podstawie analizowania sytuacji związanych z pracami regulacyjnymi tych instrumentów.

Rvkw0ei5Z9dtr
Widok ekranu powitalnego gry wcielanie się w rolę
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja korzystania z gry wcielanie się w rolę znajduje się pod materiałem multimedialnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

5. Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceD1BV1tFQsInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.

Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja o tym, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.

Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.

Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.

W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Wskazanie materiału do poszczególnych ćwiczeń znajduje się we „Wskazówkach i kluczach odpowiedzi”.

Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

R1Rzxd1H1lPQB
Ikony poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Istnieje możliwość wyboru ćwiczeń o oczekiwanym poziomie lub poziomach trudności. Funkcja „Pokaż ćwiczenia” pozwala decydować użytkownikowi, czy chce rozwiązywać zadania łatwe, średnie ,trudne czy też ich kombinacje. Domyślnie wyświetlane są ćwiczenia ze wszystkich poziomów. Aby zrezygnować z wybranego stopnia trudności, należy kliknąć jego ikonę tak, aby stała się szara (nieaktywna). Ponowne kliknięcie spowoduje, że ikona będzie znów kolorowa i pojawią się zadania z danego poziomu. W ten sposób użytkownik decyduje o tym, na którym poziomie trudności chce rozwiązywać zadania.

Słownik pojęć dla e zasobu

Słownik pojęć dla e‑materiałuDtij317dWSłownik pojęć dla e‑materiału umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka haseł. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. W słowniku znajdują się również aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału, pozwalającego lepiej zrozumieć dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDIGv3Qb78Przewodnik dla nauczyciela zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz czterech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD27eUn7FWPrzewodnik dla uczącego się zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz trzech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Druga część zawiera informacje, w jaki sposób uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów e‑materiału. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDI1y4h8NdNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literatury, z których korzystano podczas przygotowywania e‑materiału. Adresy internetowe pozwalają, po zaznaczeniu i skopiowaniu, przejść na daną stronę, a także zawierają datę z ostatnim dostępem do linku.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

6

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści