Reguluję mechanizm fortepianu i pianina, klawiaturę oraz urządzenie pedałowe
AUD.04 Strojenie i korekta fortepianów i pianin oraz AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin - Technik Budowy i Strojenia Fortepianów i Pianin 311945
INSTRUKCJA UŻYTKOWANIA
Spis treści
Informacje ogólneInformacje ogólne
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
WprowadzenieWprowadzenie
Materiały multimedialneMateriały multimedialne
Obudowa dydaktycznaObudowa dydaktyczna
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Informacje ogólne
E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona”, który przekierowuje do następnego materiału. W każdej chwili można wrócić do poprzedniego materiału, poprzez kliknięcie przycisku „Poprzednia strona”.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wprowadzenie
We wprowadzeniuwprowadzeniu na górze strony znajdują się podstawowe informacje o kwalifikacji zawodowej oraz konsultancie merytorycznym e materiału. Poniżej zamieszczony jest spis treści, dzięki któremu można przenieść się na stronę konkretnego zasobu. W tym celu należy kliknąć na ikonę danego zasobu.
- Wprowadzenie
Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianinaFilm instruktażowy (tutorial)
Regulacja poszczególnych elementów fortepianu i pianinaSekwencje filmowe
Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianieAnimacja w 3D
Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianinaMapa myśli
Korektor mechanizmów fortepianów i pianinGra wcielanie się w rolę
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Materiały multimedialne
W ich skład wchodzą plansza film instruktażowy, sekwencje filmowe, animacja 3D, mapa myśli i gra wcielanie się w rolę.
Pod każdym multimedium znajduje się ćwiczenie lub ćwiczenia powiązane z tematem przedstawionym w danym multimedium. Dodatkowo pod każdym multimedium zostały umieszczone materiały powiązane.
Film instruktażowy
Ekran odtwarzania filmu instruktażowego – Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianinafilmu instruktażowego – Instruktaż regulacji mechanizmu fortepianu i pianina wygląda następująco:

Aby odtworzyć film, należy kliknąć ikonę trójkąta w kole.

Ikona zmieni się na dwie kreski. Kliknięcie na nie spowoduje zatrzymanie filmu.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

Kolejny symbol pozwala na włączenie napisów. Istnieje możliwość wyboru napisów w języku angielskim.

Symbol „auto” umożliwia zmianę jakości wyświetlanego materiału.

Po kliknięciu na symbol „1x” można zmienić prędkość odtwarzania materiału.

Ostatni symbol umożliwia włączenie i wyłączenie widoku pełnoekranowego.

Sekwencje filmowe
Przykładowy ekran odtwarzania sekwencji filmowych – Regulacja poszczególnych elementów fortepianu i pianinasekwencji filmowych – Regulacja poszczególnych elementów fortepianu i pianina wygląda następująco:

Instrukcja odtwarzania poszczególnych sekwencji jest taka sama, jak w przypadku filmu instruktażowego.
Animacja w 3D
Ekran odtwarzania animacji w 3D – Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianieanimacji w 3D – Proces pracy dźwigni tłumikowej w fortepianie wygląda następująco:

Instrukcja odtwarzania animacji w 3D jest taka sama, jak w przypadku filmu instruktażowego.
Mapa myśli
Mapa myśli – Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianinaMapa myśli – Zagadnienia związane z regulacją mechanizmu fortepianu i pianina składa się z wielu okienek z tekstem. Okienka te można dowolnie przenosić za pomocą myszki.

Nad ekranem multimedium znajduje się instrukcja korzystania z mapy myśli z opisami jej funkcjonalności.
Każde z poszczególnych okienek można edytować.
Ikona dymka z plusem pozwala na dodanie nowego węzła do wybranego okienka.
Trzy kwadraty z liniami umożliwiają zmianę wyglądu linii łączących okienka.
Ikona litery A ze strzałką w górę lub w dół pozwala na zwiększenie i zmniejszenie okienka.
Ikona dwóch strzałek wskazujących w przeciwne kierunki zmienia typ okienka, czyli jego kolor.
Ikonka kosza usuwa węzły.

Poniżej mapy myśli znajduje się panel z opcjami. Pierwsza ikona od lewej pozwala na utworzenie nowego węzła. Druga umożliwia grupowanie elementów. Lupa przywraca domyślny widok mapy myśli. Wskazująca w dół strzałka pozwala pobrać mapę myśli na własne urządzenie wraz z możliwością wydruku. Gumka czyści wszystkie wprowadzone samodzielnie zmiany. Ostatnia ikona umożliwia wyświetlenie mapy na pełnym ekranie oraz późniejsze wyjście z tego widoku.

Przy tworzeniu mapy myśli należy korzystać z opisanych zagadnień, które znajdują się pod mapą myśli, uporządkowane tematycznie wraz ze ścieżką audio, w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
Podzielone są na 4 części:
Wyjaśnienie pojęć: Fortepian – dokonuję pomiaru i regulacji;
Mapa myśli: Fortepian – dokonuję pomiaru i regulacji;
Wyjaśnienie pojęć: Pianino – dokonuję pomiaru i regulacji;
Mapa myśli: Pianino – dokonuję pomiaru i regulacji.

Gra wcielanie się w rolę
Gra wcielanie się w rolę - Korektor mechanizmów fortepianów i pianinGra wcielanie się w rolę - Korektor mechanizmów fortepianów i pianin polega na wcieleniu się w rolę korektora fortepianów i pianin oraz rozwiązywaniu problemów i uczeniu się na podstawie analizowania sytuacji związanych z pracami regulacyjnymi tych instrumentów.

Szczegółowa instrukcja korzystania z gry wcielanie się w rolę znajduje się pod materiałem multimedialnym.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
5. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.
Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.
Odpowiedź zaznacza się poprzez kliknięcie na wybraną opcję, przeciągnięcie odpowiedzi lub wpisanie. Polecenie zawsze określa, co należy wykonać.
Po wybraniu lub uzupełnieniu odpowiedzi należy kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja o tym, czy zadanie zostało poprawnie wykonane.
Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Czyści ona odpowiedzi.
Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania.
W przypadku błędnej odpowiedzi użytkownik otrzyma wskazanie materiału multimedialnego, na podstawie którego może uzupełnić swoją wiedzę. Wskazanie materiału do poszczególnych ćwiczeń znajduje się we „Wskazówkach i kluczach odpowiedzi”.
Po prawej stronie polecenia widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony kolor to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, czerwony to zadanie trudne.

Istnieje możliwość wyboru ćwiczeń o oczekiwanym poziomie lub poziomach trudności. Funkcja „Pokaż ćwiczenia” pozwala decydować użytkownikowi, czy chce rozwiązywać zadania łatwe, średnie ,trudne czy też ich kombinacje. Domyślnie wyświetlane są ćwiczenia ze wszystkich poziomów. Aby zrezygnować z wybranego stopnia trudności, należy kliknąć jego ikonę tak, aby stała się szara (nieaktywna). Ponowne kliknięcie spowoduje, że ikona będzie znów kolorowa i pojawią się zadania z danego poziomu. W ten sposób użytkownik decyduje o tym, na którym poziomie trudności chce rozwiązywać zadania.
Słownik pojęć dla e zasobu
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału. Ponad pojęciami znajduje się wyszukiwarka haseł. Należy wpisać w prostokątne pole określoną literę, a pojęcia zostaną przefiltrowane. Umożliwia to użytkownikowi znalezienie interesującego go zagadnienia. W słowniku znajdują się również aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału, pozwalającego lepiej zrozumieć dane pojęcie.
Przewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz czterech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia cele i efekty kształcenia. Szczegółowo wymienia kwalifikacje, dla których e‑materiał został przeznaczony. Druga omawia strukturę e‑materiału. Wymienia poszczególne zasoby oraz podaje, czego dotyczą. Trzecia część to wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej. Przedstawia przykładowe scenariusze pracy uczniów na zajęciach, poza zajęciami oraz indywidualnej pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Na końcu wymienione są wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.
Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera aktywny spis treści przedstawiający wykaz trzech części, po naciśnięciu na nie pokazuje się wybrana składowa przewodnika. Pierwsza przedstawia strukturę e‑materiału i omawia po kolei każdy zasób występujący w e‑materiale. Druga część zawiera informacje, w jaki sposób uczeń może korzystać z poszczególnych zasobów e‑materiału. Trzecia część to wymagania techniczne niezbędne do korzystania z e‑materiału. W przewodniku znajdują się aktywne linki kierujące do danego multimedium e‑materiału.
Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia jest to spis adresów internetowych oraz pozycji literatury, z których korzystano podczas przygotowywania e‑materiału. Adresy internetowe pozwalają, po zaznaczeniu i skopiowaniu, przejść na daną stronę, a także zawierają datę z ostatnim dostępem do linku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści