E-materiały do kształcenia zawodowego

Sporządzanie kosztorysów robót budowlanych

BUD.14. Organizacja i kontrola robót budowlanych oraz sporządzanie kosztorysów - Technik budownictwa 311204

bg‑green

Instrukcja użytkowania

s

Spis treści

WprowadzenieWprowadzenie

Materiały multimedialne:Materiały multimedialne:

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałuProblemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

E‑materiał złożony jest z siedmiu elementów: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Przy użyciu przycisku „Następna strona” znajdującego się na dole, zostaniemy przekierowani do kolejnego materiału. Kliknięcie przycisku „Poprzednia strona” usytuowanego na górze pozwala z kolei na powrót do poprzedniego materiału.

Wprowadzenie

1

Zawiera informację, dla jakiego zawodu i kwalifikacji przeznaczony jest e‑materiał. Znajduje się tam również spis treści pozwalający na przejście do wybranego materiału po kliknięciu na jego ikonę.

Materiały multimedialne

2

W ich skład wchodzą: mapa myśli, gra edukacyjna oraz dokumentacja interaktywna.

Mapa myśli

3

Mapa myśliDXpdNpAVQMapa myśli zawiera narzędzia umożliwiające jej samodzielne tworzenie poprzez budowanie wielopoziomowych relacji i wzajemnych zależności między pojęciami.

RoM64t6E2auYt
Przykładowy wygląd mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Mapa myśli na górze strony zawiera instrukcję obsługi.

RBsDSX3i4GIdX
Przykładowy wygląd instrukcji obsługi mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Poniżej mapy myśli znajduje się baza wiedzy, którą uczeń może wykorzystać do prawidłowego wypełnienia schematu mapy.

R10UwDDCH63FK
Przykładowy wygląd bazy wiedzy
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przykładowo wypełniona mapa myśli jest do wglądu dla ucznia pod niebieskim przyciskiem poniżej mapy.

RTeVbK78Iq6FZ
Przycisk umożliwiający sprawdzenie poprawności mapy myśli
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Gra edukacyjna

4

Gra edukacyjnaDEiqpP92EGra edukacyjna wspiera rozwijanie wiedzy i umiejętności w opracowaniu kosztorysów.

Aby uruchomić grę, należy włączyć tryb pełnoekranowy.

R7Agfmueu2a2h
Przykładowy widok z instrukcją uruchomienia trybu pełnoekranowego
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Na górze strony znajduje się panel z dwoma przyciskami. Pierwszy, „Pomoc”, pozwala na wyświetlenie pomocniczych pytań i odpowiedzi. Drugi, „Zamknij grę”, wyłącza tryb pełnoekranowy.

R1HylZI3ZJSec
Przykładowy wygląd przycisków "Pomoc" oraz "Zamknij grę"
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas pierwszego podejścia na dole ekranu startowego - pod opisem sytuacji - znajdziemy przycisk „Rozpocznij nową grę”.

R1HFZBjely44U
Przykładowy wygląd opisu i przycisku rozpoczęcia gry przy pierwszym podejściu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Podczas kolejnych prób na ekranie startowym mamy dwie możliwości: „Kontynuuj grę” lub „Rozpocznij nową grę”.

Rn1c9GkzeHMyT
Przykładowy wygląd ekranu startowego w kolejnym podejściu
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozpoczęciu gry górny panel rozszerzy się o trzy kolejne elementy: procentowy postęp w grze, liczba zdobytych punktów oraz odznak.

RyHJf3ZpZcQGs
Przykładowy wygląd panelu postępów
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Aby rozpocząć grę, należy kliknąć przycisk „Rozpocznij”, znajdujący się pod opisem misji.

R1SoebNVvYmik
Przykładowy wygląd panelu z opisem misji
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

W grze występują trzy poziomy trudności. Zadania należy wykonywać po kolei, od najłatwiejszego do najtrudniejszego. Kolejny poziom odblokowuje się dopiero wówczas, gdy poprawnie wykonamy poziom poprzedzający.

RLaVtpdud8OiB
Przykładowy wygląd panelu wyboru poziomu trudności
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Przez grę przechodzimy, wykonując polecenia wyświetlone na ekranie. Po wybraniu odpowiedzi klikamy przycisk „Zatwierdź odpowiedź”. Jeśli odpowiedź będzie poprawna, wyświetlona zostanie pozytywna informacja zwrotna, w przeciwnym wypadku informacja zwrotna będzie negatywna.

Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z gry znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Dokumentacja interaktywna

5

Dokumentacja interaktywnaD1CBpdr75Dokumentacja interaktywna przedstawia dokumentację związaną z opracowaniem kosztorysu budowlanego.

Z menu po lewej stronie można wybrać interesujący użytkownika dokument. Dokument wypełnia się po kliknięciu w puste pola oznaczone cyframi. Do wpisywania odpowiedzi należy użyć klawiatury. Odpowiedzi uzupełniamy na podstawie instrukcji zamieszczonej obok dokumentu lub w załączniku.

RZ8bitHpYIYTw
Przykładowy wygląd dokumentu z instrukcją i polami do wypełnienia
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Pod dokumentacją znajduje się zbiór przydatnych dla ucznia załączników. Załącznik pobieramy, klikając przycisk „Pobierz załącznik”.

R14JAh7hu6CYn
Przykładowy wygląd załącznika z instrukcją
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Szczegółowa instrukcja na temat korzystania z dokumentacji interaktywnej znajduje się bezpośrednio przy materiale.

Interaktywne materiały sprawdzające

6

Interaktywne materiały sprawdzająceD8CCMe5zInteraktywne materiały sprawdzające składają się z  szeregu zadań pozwalających uczniom na sprawdzenie stanu swojej wiedzy. Każde ćwiczenie zawiera polecenie wraz z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy udzielić odpowiedzi. Po prawej stronie każdego polecenia znajduje się ikonka informująca o poziomie trudności zadania: zielona – łatwe, żółta – średnie, czerwona – trudne.

RCgavfKIyzQ4B
Ikony z oznaczeniem poziomu trudności zadania
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Każde zadanie znajduje się w osobnej zakładce. Kliknięcie zakładki z wybranym tematem umożliwia jego wyświetlenie.

RUXN7WmJ8TZkW
Przykładowy wygląd zakładek zawierających interaktywne materiały sprawdzające
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Po rozwiązaniu zadania należy użyć przycisku „Sprawdź”.

R1Xj81LlXRbxb
Ikona sprawdzenia poprawności odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Wyświetli się informacja zwrotna dotycząca poprawności odpowiedzi, a także, w przypadku odpowiedzi niepoprawnej, ze wskazaniem multimedium, które pomoże w uzupełnieniu wiedzy. Poniżej tego przycisku znajduje się kolejny – „Pokaż odpowiedź”, umożliwiający wyświetlenie poprawnego rozwiązania danego zadania.

Po lewej stronie widnieje ikona gumki; po jej kliknięciu możemy wrócić do formy wyjściowej zadania – bez zaznaczonych odpowiedzi.

R1D20ehClA9rm
Ikona usunięcia wprowadzonych odpowiedzi
Źródło: Akademia Finansów i Biznesu Vistula, licencja: CC BY 3.0.

Słownik pojęć dla e‑mateirału

7

Słownik pojęćD1HVkb0XCSłownik pojęć pozwala na zapoznanie się z kluczowymi pojęciami dotyczącymi e‑materiału oraz ich definicjami. Prostokątne pole zamieszczone na górze strony umożliwia wyszukiwanie pojęć. Pod każdą definicją znajdują się odnośniki do materiałów multimedialnych, w których użyte zostało dane pojęcie.

Przewodnik dla nauczyciela

8

Przewodnik dla nauczycielaDx3nZ60IyPrzewodnik dla nauczyciela zawiera dokładne informacje o celach i efektach kształcenia, które ma zapewnić dany e‑materiał, a także o jego strukturze oraz powiązaniach między elementami. Znajdują się tam również wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w pracy dydaktycznej, a także spis wymagań technicznych.

Na górze strony widnieje spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Przewodnik dla uczącego się

9

Przewodnik dla uczącego sięDR8WwVu13Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki, w jaki sposób e‑materiał może zostać wykorzystany w procesie samokształcenia. Przedstawia również jego strukturę oraz spis wymagań technicznych.

Na górze strony znajduje się spis treści pozwalający na swobodne poruszanie się między wybranymi fragmentami przewodnika. Struktura e‑materiału jest wzbogacona o aktywne linki pozwalające na bezpośrednie przejście do danego materiału.

Netografia i bibliografia

10

Netografia i bibliografiaDiVxg8senNetografia i bibliografia zawiera spis linków i pozycji bibliograficznych, na podstawie których powstał e‑materiał.

Wymagania techniczne

11

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

12

W przypadku problemów z wyświetlaniem materiałów należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Problemy z łączem internetowym mogą spowodować wolne ładowanie się stron, szczególnie w przypadkach, gdy zawierają one rozbudowane multimedia. Najczęstszymi powodami spowalniającymi Internet jest otwarcie zbyt wielu zakładek w przeglądarce internetowej oraz przeciążenie systemu (mnogość aplikacji, które działają jednocześnie). Jeżeli użytkownik korzysta z Internetu mobilnego, słaba jakość połączenia może być spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych w ofercie.