E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje maszyn i urządzeń w procesach metalurgicznych

MTL.03. Eksploatacja maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego - Operator maszyn i urządzeń przemysłu metalurgicznego 812122, Technik przemysłu metalurgicznego 311708

bg‑cyan

Instrukcja użytkowania

4

Spis treści

1

Informacje ogólne

E‑materiał składa się z siedmiu paneli: wprowadzenia, materiałów multimedialnych, interaktywnych materiałów sprawdzających, słownika pojęć dla e‑materiału, przewodnika dla nauczyciela, przewodnika dla uczącego się oraz netografii i bibliografii. Można je przeglądać po kolei.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Każda strona e‑materiału posiada na górze baner z informacją o nazwie zasobu oraz zawodach, dla których jest on przeznaczony. Nad banerem umiejscowiony jest przycisk „Poprzednia strona” wraz z tytułem poprzedniego zasobu tego e‑materiału. Na dole strony znajduje się przycisk „Następna strona” z tytułem kolejnego zasobu. Te przyciski umożliwiają przeglądanie całego e‑materiału.

Wprowadzenie

WprowadzenieDTUo8sX40Wprowadzenie przedstawia ogólną informację, dla jakiej kwalifikacji i dla jakiego zawodu przeznaczony jest e‑materiał. Posiada również spis treści, dzięki któremu można przejść do konkretnego zasobu poprzez kliknięcie na ikonę.

Materiały multimedialne

W ich skład wchodzą wizualizacja modelu w grafice 3D, film edukacyjny oraz atlasy interaktywne.

Film edukacyjny

Film edukacyjnyDvTYSwnI0Film edukacyjny prezentuje osługę i budowę maszyn i urządzeń wykorzystywanych przy procesach metalurgicznych.

Ekran filmu wygląda jak na zdjeciu poniżej:

RKJZBkQeNNUFA
Przykładowy wygląd ekranu filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Aby odtworzyć film, należy kliknąć na ikonkę trójkąta, znajdującą się w dolnym lewym rogu:

RPFv7YvzgjhyV
Ikona włączenia odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona zmieni się w poniższy znak. Żeby zatrzymać film, należy go kliknąć.

Ro2QFwAFOsIjX
Ikona zatrzymania odtwarzania filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przeciągając widoczny poniżej niebieski pasek do określonego poziomu, można ustawić głośność na wymagany poziom. By całkowicie wyłączyć dźwięk, trzeba kliknąć na symbol głośnika.

RWuNtrOBuOVeS
Pasek zmiany głośności dźwięku w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Poniższy przycisk pozwala na włączenie alternatywnej ścieżki dźwiękowej.

Ra1UMEzOybYs4
Ikona włączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gdy ścieżka jest aktywna, ikonka zmieni się na tę przedstawioną poniżej. Kliknięcie na nią spowoduje wyłączenie alternatywnej ścieżki.

R1468Ppr1LiFl
Ikona wyłączenia alternatywnej ścieżki
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona napisów to mały prostokąt z kropkami i kreskami. Po kliknięciu na niego pojawia się panel, dający możliwość włączenia lub wyłączenia napisów.

R9hsmoeo68dsc
Panel włączania i wyłączania napisów w filmie
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ikona „auto” pozwala na dostosowanie jakości wyświetlanego materiału.

RJ5Gos8W9IoFv
Panel zmiany jakości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Klikając na ikonę „1x”, można wybrać prędkość odtwarzania filmu. Poniżej widnieją dostępne opcje:

R1IxQ9xV2xU9o
Panel zmiany prędkości filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Ostatnia ikona pozwala na wejście w tryb pełnoekranowy oraz późniejsze z niego wyjście.

R1KnIZVT4Vjck
Ikona włączenia trybu pełnoekranowego filmu
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Wizualizacja 3D

Wizualizacja modelu w grafice 3DDRouTALQEWizualizacja modelu w grafice 3D składa się z modeli 3D, które za pomocą myszki można dowolnie obracać i przeglądać, a za pomocą scrolla przybliżać.

R1Odu6PdYbcXJ
Przykładowy wygląd modelu 3D
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

W lewym górnym rogu znajduje się ikona przekreślonej kamery. Kliknięcie na nią resetuje ułożenie modelu – wraca on do pozycji wyjściowej.

R1HvuNZepQ3iA
Ikona przekreślonej kamery
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy opis znajdujący się w wizualizacji 3D posiada tożsame z nim nagranie dźwiękowe. Po kliknięciu w trójkąt w czarnym kółku, nagranie uruchomi się. Aby go zatrzymać, należy kliknąć na dwie równoległe kreski w czarnym kółku. Pasek uzupełnia się wraz z trwającym nagraniem. Poprzez jego przesuwanie, można decydować o miejscu rozpoczęcia odtwarzania. Z prawej strony znajduje się pasek regulacji głośności.

RHaAI7ODqSA5t
Panel z nagraniem dźwiękowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Atlasy interaktywne

Prezentują opisy i budowy maszyn i urządzeń do prowadzenia procesów metalurgicznych oraz narzędzia pomocnicze do prowadzenia procesów metalurgicznych.

Na początku każdego atlasu  znajduje się krótka instrukcja użytkowania. Poszczególne pojęcia zawarte są w postaci rozwijalnej listy.

R1d4Hej33jfh1
Harmonia atlasu interaktywnego
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na wybrane pojęcie, zostanie zaprezentowana treść na jego temat. Będą to schematy i ilustracje których opis ukaże się po kliknięciu na numer w białym kółku przy danej grafice.

R51hPWYQneFPy
Przykładowy wygląd atlasu
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Każdy z opisów posiada tożsame z nim nagranie dźwiękowe. Po kliknięciu w trójkąt w czarnym kółku, nagranie uruchomi się. Aby go zatrzymać, należy kliknąć na dwie równoległe kreski w czarnym kółku. Pasek uzupełnia się wraz z trwającym nagraniem. Poprzez jego przesuwanie, można decydować o miejscu rozpoczęcia odtwarzania. Z prawej strony znajduje się pasek regulacji głośności.

Rtv6cM5fBLMKg
Panel z nagraniem dźwiękowym
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Gra edukacyjna

Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej znajduje się bezpośrednio nad multimedium. Po kliknięciu na prostokąt z napisem „Instrukcja użytkowania gry edukacyjnej”, następuje rozwinięcie panelu z pełnym opisem instrukcji użytkowania.

RayvNBwheVri7
Ekran startowy gry edukacyjnej
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzająceDJfCbIUs4Interaktywne materiały sprawdzające są pogrupowane tematycznie. Znajdują się one w określonych zakładkach, na które należy kliknąć.

R1Y9ezNiPXRoO
Zakładki z materiałami interaktywnymi
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po kliknięciu na dany temat zakładka rozwinie się i wyświetli się zadanie.

R1buxzY62Ms7E
Przykładowy wygląd zadania
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Po rozwiązaniu zadania, można kliknąć przycisk „Sprawdź”. Nad poleceniem wyświetli się informacja zwrotna, czy zadanie zostało poprawnie wykonane. Po lewej stronie przycisku „Sprawdź” znajduje się symbol gumki. Klikając na niego czyści się zaznaczone odpowiedzi, a zadanie wraca do formy wyjściowej. Poniżej przycisku „Sprawdź” widnieje napis „Pokaż odpowiedź”. Umożliwia on poznanie prawidłowego rozwiązania zadania. W przypadku błędnej odpowiedzi wyświetlona zostanie informacja wskazująca na materiał multimedialny, w którym można uzupełnić brakującą wiedzę.

Zarówno na nagłówku jak i po rozwinięciu, po prawej stronie polecenia, widoczny jest kolorowy sześciokąt. Jego kolor informuje o poziomie trudności zadania: zielony, to zadanie łatwe, żółty to zadanie o średnim poziomie trudności, a czerwony to zadanie trudne.

R1YmrlwBrQTxu
Oznaczenia poziomu trudności zadań
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
R1HazGnv3nyfA
Poziom trudności w zakładkach z materiałami interaktywnymi
Źródło: GroMar sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik pojęć dla e‑materiału

Słownik pojęćDwUDuRellSłownik pojęć umożliwia zapoznanie się ze słowami kluczowymi i ich definicjami dotyczącymi e‑materiału, daje też możliwość wyszukiwania pojęć bądź fraz za pomocą wyszukiwarki pojęć.

Rdyk9z2jS1bZa
Przykładowy panel filtrowania pojęć
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Do każdego pojęcia w słowniku dołączone są linki przekierowujące do materiałów multimedialnych, w jakich to pojęcie zostało użyte.

Rp78iCu4s11wt
Widok pojęcia w słowniku i odnośnika przekierowującego do odpowiedniego materiału multimedialnego
Źródło: GroMar Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Przewodnik dla nauczyciela

Przewodnik dla nauczycielaDY88ejtm3Przewodnik dla nauczyciela zawiera szczegółowe informacje o celach i efektach kształcenia, które zapewnić ma e‑materiał. Posiada informację o strukturze e‑materiału i powiązaniach pomiędzy jego elementami, a także wskazówki, jak wykorzystać go w pracy dydaktycznej. Można tam też znaleźć spis wymagań technicznych niezbędnych do pracy z e‑materiałem. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Przewodnik dla uczącego się

Przewodnik dla uczącego sięD1Bq7Lh35Przewodnik dla uczącego się przedstawia strukturę e‑materiału oraz zawiera instrukcję, jak korzystać z materiałów w procesie samokształcenia. Można tam też znaleźć spis minimalnych wymagań technicznych umożliwiających korzystanie z e‑materiału. Przewodnik posiada spis treści pozwalający na przejście do wybranego podpunktu poprzez odsyłacze. Istnieje również możliwość przejścia z przewodnika do wszystkich składowych e‑materiału poprzez kafelki multimediów.

Netografia i bibliografia

Netografia i bibliografiaDdtmHMhSvNetografia i bibliografia zawiera spis linków i/lub pozycji bibliograficznych, na podstawie których tworzone były materiały zawarte w e‑materiale.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiałów

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D.

Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści