Kolejność wykonywania działań
Arytmetyka to część matematyki, która dotyczy działań na liczbach. Obliczaliście już wartości prostych wyrażeń arytmetycznych, w których występowało dodawanie, odejmowanie, mnożenie lub dzielenie. W bardziej złożonych wyrażeniach występują dwa działania, trzy działania lub jeszcze więcej działań.
Zajmiemy się na razie wyrażeniami, które mają dwa działania. Spójrz na poniższe wyrażenia.
Działania wykonujemy w następującej kolejności:
najpierw wykonujemy działania w nawiasach,
następnie mnożenie lub dzielenie,
na końcu dodawanie lub odejmowanie.
Obliczmy wartość wyrażenia, zgodnie z kolejnością wykonywania działań.
Rqj1gcDc4DiSP1
Ze względu na kolejność wykonywania działań
mnożenie i dzielenie są działaniami równorzędnymi.
dodawanie i odejmowanie są działaniami równorzędnymi.
Wykonywanie działań w określonej kolejności ma duże znaczenie.
Obliczmy wartość wyrażenia , zgodnie z kolejnością wykonywania działań.
Jeżeli w wyrażeniu występuje nawias, to zgodnie z kolejnością wykonywania działań, w pierwszej kolejności wykonujemy działania w nawiasie. Ale jak postępować, gdy w wyrażeniu są nawiasy albo w nawiasie są działania? Rozważmy takie sytuacje w wyrażeniach, w których występują działania.
W tym wyrażeniu najpierw wykonujemy działanie w tym nawiasie, który nie zawiera w sobie innego nawiasu. Następnie zajmujemy się działaniem w kolejnym nawiasie.
Zwróć uwagę, że zapisując w wyrażeniu więcej niż jeden nawias, tyle samo nawiasów otwieramy, pisząc znak ( i zamykamy, pisząc znak ).
Tutaj możemy równocześnie wykonać działania w obu nawiasach.
W nawiasie mamy dwa działania: odejmowanie i dzielenie. Zgodnie z kolejnością ich wykonywania, najpierw wykonujemy dzielenie.
Oblicz wartość wyrażenia.
Klaudia miała plakaty swoich ulubionych zespołów. Od każdej z dwóch przyjaciółek dostała po nowych plakatów. Ile plakatów ma teraz Klaudia?
Rozwiążmy to zadanie dwoma sposobami.
sposób
Zapisujemy dwa wyrażenia.
Odpowiedź: Klaudia ma teraz plakaty.
sposób
Zapisujemy jedno wyrażenie.
Odpowiedź: Klaudia ma teraz plakaty.
Do kolejnych zadań będziemy stosować sposób , czyli postaramy się układać od razu jedno wyrażenie, które pozwoli odpowiedzieć na postawione pytanie.
Piotrek miał . Kupił batony po każdy. Wskaż wyrażenie, które pozwoli ci obliczyć, ile złotych mu zostało.
Trzech synów złożyło się na prezent urodzinowy dla mamy. Dwóch z nich dało po , a trzeci Za całą kwotę kupili mamie cztery jednakowe kwiaty. Wskaż wyrażenie, które pozwoli ci obliczyć, ile złotych kosztował jeden kwiat.
Na klasową imprezę tata Staszka kupił sztuk owoców dwóch rodzajów. Mandarynek kupił o więcej niż bananów. Ile bananów kupił na tę imprezę tata Staszka?