Konflikty zbrojne na świecie.
Autor/autorka
Paweł Wiktor
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła podstawowa - klasa VIII
2. Przedmiot
wiedza o społeczeństwie
3. Temat zajęć
Konflikty zbrojne na świecie.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
7. Cel ogólny zajęć
Uczeń wie czym są konflikty zbrojne, jakie niosą zagrożenia i jakie obecnie konflikty toczą się na świecie.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń potrafi wyjaśnić pojęcia: konflikt międzynarodowy, terroryzm.
Uczeń potrafi scharakteryzować największe i najważniejsze konflikty zbrojne po 1945r.
Uczeń zna przyczyny i skutki wybranych konfliktów międzynarodowych.
9. Metody i formy pracy
Praca z podręcznikiem i platformą edukacyjną e‑podręczniki, wykorzystanie technologii informatycznych m.in. programu learningapps.org, praca indywidualna i grupowa.
10. Środki dydaktyczne
Podręcznik „Dziś i jutro” wyd. Nowa Era, laptop, tablica multimedialna, telefony komórkowe.
11. Wymagania w zakresie technologii
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie - część wstępna.
Czas trwania: 10 minut.
Opis aktywności:
Czynności wstępne i organizacyjne (np. sprawdzenie obecności).
Na początku nauczyciel przedstawia uczniom temat lekcji - czym się dzisiaj będziemy zajmować.
W pierwszej części lekcji uczniowie mają za zadanie wejść na platformę edukacyjną Epodręczniki.pl (https://zpe.gov.pl/) i odnaleźć podstronę dotyczącą naszego tematu lekcji (https://zpe.gov.pl/a/konflikty-zbrojne-we-wspolczesnym-swiecie/DBmFUby7p). Po wejściu na odpowiednią stronę uczniowie czytają podrozdział : Pojęcie konfliktu zbrojnego, sporu i wojny. Dzięki temu dowiadują się czym jest konflikt międzynarodowy i terroryzm.
Wspónie zastanawiają sie nad przyczynami konfliktów. Swoje propozycje zapisują na tablicy: https://jamboard.google.com/d/1llmKn6ctJU3tk_B3M4GiaY1ZXHml0uSjWzZsZRteI7k/viewer?f=0
Nauczyciel dopowiada brakujące kwestie jeżeli jest taka potrzeba i czuwa nad pracą uczniów.
Aktywność 2
Temat: Konflikty.
Czas trwania: 15 minut.
Opis aktywności:
Na podstawie tekstu z podręcznika i platformy e‑podręczniki uczniowie tworzą samodzielnie krótką notatkę do zeszytu. Charakteryzują konflikt na Ukrainie, protesty w krajach arabskich, wojnę w Sudanie (https://zpe.gov.pl/a/wprowadzenie/DncZjCDoJ), konflikt w Czeczenii (https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/D1FrL6Grg). Wspólnie dyskutują na temat tych wojen.
Nauczyciel wymienia również inne konflikty zbrojne, które wybuchły na świcie w ostatnich kulkudziesięciu latach.
https://learningapps.org/view11230880
Aktywność 3
Temat: Skutki konfliktów.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy.
Na podstawie wiedzy własnej i tekstu : https://zpe.gov.pl/a/przeczytaj/D18tmOYvH uczniowie tworzą krótką notatkę do zeszytu w której zapisują skutki wojen i konfliktów. Uczniowie dzielą skutki na trzy kategorie: skutki polityczne, społeczno‑demograficzne, gospodarcze.
Wykonują również zadanie https://learningapps.org/11230880 - nauczyciel podchodzi i sprawdza poprawność wykonania zadania.
Aktywność 4
Temat: Podsumowanie.
Czas trwania: 10 min.
Opis aktywności:
Luźna dyskusja na temat krajów do których warto podróżować i są bezpieczne, a które kraje powinnniśmy omijać ze względu na niestabliną sytuację wewnętrzną, klęski żywiołowe, wojny.
Nauczyciel pokazuje uczniom strony internetowe, które pomogą w planowaniu podróży: 1.
https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych
2. https://www.gov.pl/web/dyplomacja/koronawirus-podroze-za-granice 3. https://www.gov.pl/web/dyplomacja/polskie-przedstawicielstwa-na-swiecie.
13. Sposób ewaluacji zajęć
W ramach sprawdzenia wiedzy nauczyciel wysyła uczniom link do quizu stworzonego na platformie quizziz (https://quizizz.com/admin/quiz/60b5c1254525a6001d981db3/konflikty-zbrojne-podsumowanie).
Uczniowie odpowiadają na pytania.
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna