Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Polecenie 1

Zapoznaj się z mapą myśli, a następnie uzupełnij ją cytatami z wierszy Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego zamieszczonych poniżej. Dobierz odpowiednie cytaty do wskazanych w mapie cech stylu liryki barokowej.

Ry6voQZgBIX2y1
Mapa myśli. Lista elementów: Nazwa kategorii: NAJWAŻNIEJSZE CECHY STYLU BAROKOWEGO LIRYKI EUGENIUSZA TKACZYSZYNA‑DYCKIEGOElementy należące do kategorii NAJWAŻNIEJSZE CECHY STYLU BAROKOWEGO LIRYKI EUGENIUSZA TKACZYSZYNA‑DYCKIEGO: KONTRAST, KONCEPT, PARADOKS, ANAFORY I EPIFORY, MAKARONIZMY, INWERSJE, WYKRZYKNIENIA.
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki VIII. Do kukułki

nie tylko ptaszki i muszki
i nie tylko dzieciuki piastuki
i psiuki pozstań wierna
polszczyźnie moja gżegżółeczko

7 Źródło: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, VIII. Do kukułki, [w:] Krzysztof Hoffmann, Dubitatio. O poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego, Szczecin-Bezrzecze 2012, s. 127.
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki LXX. (najpiękniejszych chłopców spotykam)

zachowują się agresywnie
lecz jakie piękno obchodzi się
bez agresji nawet ja który jestem
tu od wczoraj biję głową o lustro

8 Źródło: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, LXX. (najpiękniejszych chłopców spotykam), [w:] tegoż, Poezja jako miejsce na ziemi 1988-2003, Wrocław 2006, s. 77.
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki XL. (z młodszym od siebie nie idź nad czystą wodę)

z młodszym od siebie nie idź nad czystą wodę
albowiem woda ociera się o ciało i szemrze
woda natomiast ocierając się o ciało i kamyki
pod stopami jest twoim sprzymierzeńcem

z młodszym od siebie nie idź nad czystą wodę
i nie zbliżaj ust do powierzchni grzechu
choćby w odbiciu wody która ocierając się o ciało
i kamyki pod stopami jest twoim sprzymierzeńcem

9 Źródło: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, XL. (z młodszym od siebie nie idź nad czystą wodę), [w:] tegoż, Piosenka o zależnościach i uzależnieniach, Wrocław 2008, s. 44.
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki XLIII. Zaczepka

niepotrzebnie wziąłem to do siebie
kiedy usłyszałem na ulicy „ty butu
zboczony” choć przed chwilą wyszedłem
z hotelu i nie zdążyłem się obłocić

nie była to wszak zaczepka homofoba
i dresiarza lecz rozmowa telefoniczna
do której się włączyłem: „ty butu
zboczony każdy poeta jest zbokiem

pisząc wiersze z Bogiem i mimo Boga”

10 Źródło: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, XLIII. Zaczepka, [w:] tegoż, Piosenka o zależnościach i uzależnieniach, Wrocław 2008, s. 47.
Polecenie 2

Zapoznaj się z przytoczonymi poniżej wierszami barokowego poety Daniela Naborowskiego oraz Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego. Następnie wskaż cechy, które łączą oba utwory. Jakie dostrzegasz podobieństwa i różnice między zacytowanymi lirykami? Zredaguj na ten temat wypowiedź pisemną.

Daniel Naborowski Nagrobek Katarzynie Radziwiłłównie

Janusza Radziwiłła tu leży kochanie
Pierworodne, lecz teraz smutek i wzdychanie:
Katarzyna, z dziadem swym w jeden grób włożona,
Która z księżną na Słucku Zofiją spłodzona.
Szesnaście tu na świecie godzin jej bytności,
O nędzny wieku ludzki, o krótkie radości!

11 Źródło: Daniel Naborowski, Nagrobek Katarzynie Radziwiłłównie, [w:] Antologia poezji od Średniowiecza do Romantyzmu, wybór Urszula Michalska, Warszawa 1993, s. 193.
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki L. Inskrypcja

na lubelski cmentarzu
jest tak 26 listopada
1985 roku zmarł młodzieniec
młodzieniec ten miał imię

ze snu kto
ma imię ze snu
temu się nie dłuży
rozmowa z Panem

12 Źródło: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, L. Inskrypcja, [w:] tegoż, Poezja jako miejsce na ziemi 1988-2003, Wrocław 2006, s. 55.