Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
1
Pokaż ćwiczenia:
R1dTf6ZFr9JtN1
Ćwiczenie 1
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.
21
Ćwiczenie 2

Na podstawie informacji z bloku tekstowego wybierz ilustrację, która Twoim zdaniem najlepiej ukazuje związek twórczości Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego z poezją epoki baroku.

R1DB8UpAiOptK
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R1YXM4NYtrZWB
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 3

Zapoznaj się z wypowiedzią krytycznoliteracką dotyczącą liryki Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego. Następnie wskaż najważniejsze cechy sylwy. Uzupełnij mapę myśli.

Marian Kisiel Barok, fuga, śmierć

Tkaczyszyn‑Dycki konstruuje swoje tomiki z fragmentów, jakichś zdarzeń ważnych i błahych, o których niby mówi, lecz które w rzeczywistości szyfruje. Fragmenty te (obrazy, strzępy, opowiadania) mają w gruncie rzeczy epicki charakter, są symultanicznie narracyjne i gdyby nie owe zabiegi liryczne, polegające na cięciach, inwersjach, refreniczności, wersach, które autor mota ze sobą, składni, którą co rusz to burzy i na nowo skleja – fragmenty te można by zamknąć w krótkim zdaniu. I wtedy mogłyby się okazać, że poszczególny tomik Dyckiego to swoista sylwa, silva rerum, rodzaj dworkowej księgi, w której zapisywało się ważniejsze zdarzenia z życia mieszkańców dworku, swoista Muza domowa, w której każdy wiesz pisany był na jakąś okoliczność z życia. Taki jest więc barok autora Peregrynarza, taki jego sarmatyzm. Prywatny, intymny, egzystencjalny.

ki Źródło: Marian Kisiel, Barok, fuga, śmierć, [w:] tegoż, Świadectwa, znaki, Katowice 1998, s. 109–110.
R1cefLLVhWW90
Wymyśl pytanie na kartkówkę związane z tematem materiału.

Teksty do ćwiczeń 4 i 5

Mikołaj Sęp Szarzyński Sonet III. Do Naświętszej Panny

Panno bezrówna, stanu człowieczego
Wtóra ozdobo, nie psowała w której
Pokora serca ni godność pokory,
Przedziwna matko stworzyciela swego!

Ty, głowę starwszy smoka okrutnego,
Którego jadem świat był wszystek chory,
Wziętaś jest w niebo nad wysokie chory;
Chwalebna, szczęścia używasz szczyrego.

Tyś jest dusz naszych jak księżyc prawdziwy,
W którym wiecznego baczymy promienie
Miłosierdzia, gdy na nas grzech straszliwy
Przywodzi smutnej nocy ciężkie cienie!

Ale [Ty] zarzą już nam nastań raną,
Pokaż Twego słońca światłość żądaną. 

sep Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet III. Do Naświętszej Panny, [w:] tegoż, Rytmy polskie, wybór J. Koryl, Warszawa–Rzeszów 2004.
Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki X. (moja matka kościół osobny)

1.

moja matka kościół osobny
moja matka kościół osobny w którym się narodziłem
na podobieństwo Jego niepodobny
i nałożyłem twarz na podobieństwo Jego niebaczny

moja matka kościół zbyteczny
moja matka kościół ludzkości zbyteczny
tylko dla Niego znaczny
wielki jest kościół Dyckiej w której małe życie zbudował Długowieczny

2.

moja matka kościół innowierczy
niech będzie pochwalony Jezus Chrystus który cierpi
innowierców a nie zsyła na nich śmierci
innowiercą jest kto matczyne opuścił serce

moja matka kościół bluźnierczy
bluźniercą nie jest kto imienia Pana nie znajduje
lecz który się chełpi że posiadł
imię nowe i że się zowie nowonarodzony

niech będzie pochwalony Jezus Chrystus który cierpi
bluźnierców a nie zsyła na nich śmierci

dyc Źródło: Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, X. (moja matka kościół osobny), [w:] tegoż, Poezja jako miejsce na ziemi 1988–2003, Wrocław 2006, s. 15.
RH74zLnt2lgi02
Ćwiczenie 4
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 5

Zinterpretuj wiersz  Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego Sonet III. Do Naświętszej Panny. W tym celu:

a) sformułuj problem podejmowany w utworze;

b) określ, kim jest podmiot liryczny, rozpoznaj sytuację liryczną;

c) wyjaśnij, jaką funkcję w wierszu pełnią środki artystyczne;

d) zamknij interpretację wnioskami, sformułuj tezę interpretacyjną.

RcBvr5D8Gt6je
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
21
Ćwiczenie 6

Zinterpretuj wiersz  Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego X. (moja matka kościół osobny). W tym celu:

a) sformułuj problem podejmowany w utworze;

b) określ, kim jest podmiot liryczny, rozpoznaj sytuację liryczną;

c) wyjaśnij, jaką funkcję w wierszu pełnią środki artystyczne;

d) zamknij interpretację wnioskami, sformułuj tezę interpretacyjną.

R1G48Tnrg956K
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 7

Zapoznaj się z rozpowszechnionym w dobie baroku gatunkiem malarstwa okolicznościowego – portretem trumiennym. Wskaż, co ma wspólnego liryka Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego z tego typu obrazami.

RVntAfu08rnJ7
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
R659mC45RDLiY
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
31
Ćwiczenie 8

W odniesieniu do zacytowanych w lekcji utworów Eugeniusza Tkaczyszyna‑Dyckiego zinterpretuj twierdzenie, że sarmatyzm poety jest „prywatny, intymny, egzystencjalny”. Posłuż się cytatami.

RphG7MTeFh2MF
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.