Obliczanie procentu danej liczby wiąże się z obliczaniem ułamka tej liczby. Należy pamiętać, do jakiej wielkości odnosi się podany procent, ponieważ taka sama liczba procentów różnych wielkości będzie oznaczała różną wartość.
Przykład 1
Na wycieczkę pojechały dwie grupy uczniów z pewnej szkoły podstawowej. Liczebność grup była następująca : w pierwszej grupie było osób, w grupie drugiej osób. Opiekunowie wycieczki zorganizowali dla swych podopiecznych grę, w której ma wziąć udział uczniów z grupy pierwszej i uczniów z grupy drugiej. Ilu łącznie uczniów weźmie udział w tej grze?
Rw3FIugKpuTsl1
Przykład 2
Przypomnijmy sposób, w jaki sposób obliczamy ułamek danej liczby.
R1312mUt8b81x1
Przykład 3
RdNuGgmpz0tZN1
iUTLEtIadh_d5e661
Przykład 4
RgYNzXVcTNBxZ1
Zapamiętaj!
Aby obliczyć danej liczby , należy dany procent zamienić na ułamek i pomnożyć go przez tę liczbę. liczby to
Przykład 5
R9PNiOmxRZazJ1
Na klombie posadzono sadzonek kwiatów. Były to czerwone i żółte róże, tulipany i gerbery. Ustalmy, ile kwiatów każdego rodzaju zostało posadzonych na klombie, jeżeli wszystkich kwiatów stanowią żółte róże, czerwone róże, tulipany, gerbery.
Rorh37Yg5K3zG1
Z zestawienia wynika, że na klombie posadzono: róże żółte, róż czerwonych, gerber, tulipanów, czyli razem kwiatów.
Przykład 6
Przedstawmy teraz inny sposób rozwiązania tego zadania.
R1PUxliMKDUST1
Jeżeli kwiatów stanowi liczby wszystkich kwiatów posadzonych na klombie, to: kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie, kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie, kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie, kwiaty – to liczby kwiatów posadzonych na klombie, kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie, kwiatów – to liczby kwiatów posadzonych na klombie. Zatem na klombie rosną róże żółte ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), róż czerwonych ( liczby kwiatów posadzonych na klombie), gerber i tulipanów (po liczby kwiatów posadzonych na klombie).
iUTLEtIadh_d5e777
A
Ćwiczenie 1
Rgc9hjNrfMphp1
Zadanie interaktywne
Zadanie interaktywne
Połącz w pary.
5% liczby 100, 1% liczby 200, 1% liczby 1000, 25% liczby 48, 50% liczby 26, 20% liczby 75
5
15
13
2
12
10
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
A
Ćwiczenie 2
Oblicz.
kwoty
kwoty
kwoty
masy
masy
pojemności
godziny
doby
długości drogi
minut
godzin
metrów
A
Ćwiczenie 3
Oblicz.
liczby
masy
długości drogi
kwoty
liczby
odcinka długości
classicmobile
Ćwiczenie 4
Artur przeszedł drogę do szkoły w czasie minut. tego czasu wykorzystał, idąc przez park miejski. Ile minut szedł przez park?
RLx11c2t8NwxB
static
Ćwiczenie 4
Artur przeszedł drogę do szkoły w czasie minut. tego czasu wykorzystał, idąc przez park miejski. Ile minut szedł przez park?
RyqdhERt36met
classicmobile
Ćwiczenie 5
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
R1YgSwmBdkENJ
static
Ćwiczenie 5
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
R1NXoxH9w8lIk
A
Ćwiczenie 6
R1UHm1BljPDDb1
A
Ćwiczenie 7
RiyFxL0GMtwOv1
classicmobile
Ćwiczenie 8
Poniższa figura składa się z identycznych kwadratów.
Rbj3P2e49Vlfb1
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.
R1cp7LxVncb1y
static
Ćwiczenie 8
Poniższa figura składa się z identycznych kwadratów.
RlZkDSRoEcV7x1
Rozstrzygnij, czy podane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.