W tym materiale podsumujesz swoją wiedzę o podstawowych właściwościach materii w różnych stanach skupienia: ciekłym, stałym i gazowym. Przypomnisz sobie jaki jest związek tych właściwości z wewnętrzną, cząsteczkową budową ciał. Powtórzysz podstawowe wielkości fizyczne: gęstość, ciśnienie, ciśnienie hydrostatyczne i atmosferyczne oraz sposoby ich pomiaru. Przypomnisz sobie prawa fizyczne dotyczące zjawisk zachodzących w cieczach i gazach: prawo Pascala i prawo Archimedesa oraz jak doświadczalnie sprawdzić ich prawdziwość i wskazać ich praktyczne wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w poniższych materiałach:
Zdjęcie przedstawia scenę z ulicznym punktem obsługi rowerów. Na pierwszym planie kobieta pochylona nad tylnym kołem roweru stojącego do góry kołami, z jedną dłonią na kole a drugą na łańcuchu rowerowym. W tle odbywają się przeglądy dwóch innych rowerów. W tle widać skrzyżowanie ulic, samochody i przechodniów.
Prawa fizyki rządzą nawet tak prozaicznymi czynnościami, jak pompowanie dętki rowerowej
Źródło: dostępny w internecie: flickr.com, licencja: CC BY 2.0.
Atomy i cząsteczki
R1PFaddsisBRz
Rysunek przedstawia to, że materia składa się z wielu zespołów atomów o których możemy myśleć jako o małych kuleczkach. Na ciało stałe przedstawione symbolicznie jako prostopadłościan zrobiono zbliżenie, na którym widać kulki - atomy składające się na ciało. Narysowano zbliżenie na jeden z atomów. Widać chmurę elektronową wokół małego jądra. Narysowano zbliżenie na jądro atomowe, składające się z wielu szarych i czerwonych kulek - neutronów i protonów.
Materia zbudowana jest z wielu atomów, a atomy z jąder atomowych i elektronów
Źródło: GroMar Sp. z o. o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Materia składa się z cząsteczek zbudowanych z atomów.
Atomy są bardzo małe, ich rozmiary wyraża się w nanometrach, czyli miliardowych częściach metra. Atomy są niewidoczne pod zwykłymi mikroskopami.
Atomy i cząsteczki znajdują się w nieustannym, chaotycznym ruchu.
O cząsteczkowej budowie materii i o ruchu cząsteczek świadczą:
dyfuzja – samorzutne mieszanie się substancji, np. rozprzestrzenianie się zapachu w nieruchomym powietrzu;
kontrakcja objętości – objętość mieszaniny cieczy jest mniejsza od sumy objętości jej składników; ze zmieszania szklanki grochu i szklanki maku powstanie mieszanina o mniejszej objętości niż dwie szklanki;
ruchy Browna – nieustanne chaotyczne ruchy cząstek zawiesiny w cieczy lub gazie (np. cząstek tłuszczu w wodzie);
obrazy atomów z supernowoczesnych mikroskopów zwanych mikroskopami tunelowymi.
Trzy stany skupienia
R17KtmQLwK4kl
Ilustracja przedstawia schemat przemian fazowych. Na schemacie widnieją trzy koła, umieszczone w rogach trójkąta równobocznego. Boki trójkąta stanowią po dwie strzałki o przeciwnych zwrotach. W kołach widnieją napisy, a obok kół rysunki. W górnym kole napisano: „ciało gazowe”. Na rysunku obok są trzy niebieskie chmurki. Dwie jasne, jedna ciemna. W lewym dolnym kole napisano: „ciało stałe”. Na rysunku obok przedstawiono jasnoniebieską kostkę lodu. W prawym dolnym kole napisano: „ciało ciekłe”. Na rysunku obok znajduje się pięć kropelek cieczy w kolorze niebieskim. Od górnego koła „ciało gazowe” w kierunku lewego dolnego koła „ciało stałe” poprowadzono strzałkę. Strzałka została opisana jako „resublimacja”. Strzałka w drugą stronę (od „ciała stałego” do „ciała gazowego”) została opisana jako „sublimacja”. Od górnego koła „ciało gazowe” w kierunku prawego dolnego koła „ciało ciekłe” poprowadzono strzałkę. Strzałka opisana jako „skraplanie”. Strzałka w drugą stronę („od ciała ciekłego” do „ciała gazowego”) jest opisana jako „parowanie”. Od dolnego lewego koła „ciało stałe” do prawego dolnego koła „ciało ciekłe” poprowadzono strzałkę. Strzałka opisana jako „topnienie”. Od „ciała ciekłego” do „ciała stałego” prowadzi strzałka opisana „krzepnięcie”.
Przejścia fazowe substancji
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Materia występuje w trzech podstawowych stanach skupienia:
gazowym – atomy i cząsteczki znajdują się w dużych odległościach od siebie, poruszają się swobodnie i zderzają się ze sobą oraz ściankami naczynia;
ciekłym – atomy i cząsteczki leżą blisko siebie, przyciągają się i odpychają, ale mogą się swobodnie przemieszczać (podobnie jak pasażerowie z zatłoczonym tramwaju);
stałym – atomy i cząsteczki leżą blisko siebie i są ze sobą mocno związane, nie mogą się przemieszczać, ale mogą wykonywać ruchy drgające.
Gęstość materii
R16Tdq7WjxC73
Ilustracja przedstawia areometr zanurzony w cieczy. Tło białe. Ciecz jasnoniebieska. Po środku areometr. Szklana rurka bez otworów. Szkło przezroczyste, gładkie. Górna część wąska z widoczną skalą. Skala od góry: 0,7; 0,8; 0,9; 1,0; 1,1; 1,2; 1,3. Pod ostatnią liczbą napisano: g/ centymetry sześcienne. Poniżej skali rurka delikatnie się rozszerza. Zakończenie spiczaste. Na samym dnie rurki znajduje się balast. Balast zaznaczono dwiema barwami: czerwoną od góry, ciemnoszarą na dole. Skala zanurzonego areometru w cieczy wskazuje wynik 1,0.
Areometr służy do pomiaru gęstości cieczy
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Gęstość to iloraz masy i objętości: , gdzie: – masa ciała; – jego objętość.
Gęstość jest wielkością charakterystyczną dla danej substancji.
Gęstość zawiera informację, jaka jest masa jednego metra (centymetra, decymetra) sześciennego danej substancji. Jeśli gęstość drewna wynosi , to znaczy, że jeden metr sześcienny tego drewna ma masę .
Aby wyznaczyć gęstość ciała, musimy znać jego masę i objętość. Mierzenie objętości zależy od kształtu ciała. Gdy ma ono kształt regularny (sześcian, prostopadłościan, walec, kula), należy zmierzyć linijką wysokość, długość, szerokość lub średnicę i za pomocą wzorów matematycznych wyliczyć objętość danej bryły. Gdy ciała nie mają regularnego kształtu, ich objętość możemy wyznaczyć za pomocą menzurki z wodą (jeśli pozwalają na to wymiary badanej bryły). W celu wyznaczenia masy ciała posługujemy się wagą.
Właściwości ciał stałych
R1cXdW6yKN1zq
Zdjęcie stłuczonych przedmiotów z porcelany, celem jest pokazanie kruchości materiału.
W mieszaninie złożonej z ciał stałych zawsze możemy zobaczyć kształt danego elementu
Źródło: dostępny w internecie: www.pxhere.com, domena publiczna.
Ciała stałe zachowują swój kształt i swoją objętość.
Zmiana kształtu ciała stałego nie wpływa na jego objętość.
Ciała stałe dzielimy na:
sprężyste – przykłady: stal, kauczuk;
plastyczne – przykłady: plastelina, ołów;
kruche – przykłady: porcelana, lód.
Ten podział jest umowny i zależy od wielkości siły, która działa na ciało.
Budowa krystaliczna ciał stałych
R1NeCnZhMt1IR
Ilustracja przedstawia kryształ górski. Tło czarne. Kryształ bezbarwny, przezroczysty.
Minerały, na przykład kryształ górski, ametyst czy diament, mają budowę krystaliczną
Źródło: Didier Descouens, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 4.0.
Ze względu na sposób ułożenia atomów lub cząsteczek ciała stałe dzielimy na:
krystaliczne – atomy, jony lub cząsteczki są rozmieszczone regularnie, tworzą pewną strukturę geometryczną, nazywaną siecią krystaliczną (przykłady: sól kuchenna, kwarc, metale);
amorficzne – tworzące je atomy lub cząsteczki rozłożone są chaotycznie, czyli w sposób nieuporządkowany (przykłady: szkło, smoła, parafina).
Właściwości cieczy
RZEc1YGIywsrU
Zdjęcie przedstawia strumień wody wpadający do szklanej szklanki. W szklance jest woda.
Woda jest przykładem cieczy
Źródło: GiltonF, dostępny w internecie: pixabay.com, domena publiczna.
Ciecze mają określoną objętość, ale nie kształt. Przyjmują kształt naczynia, w którym są umieszczone.
Na styku z innym ośrodkiem (próżnią, powietrzem, cieczą lub ścianką naczynia) ciecze tworzą określony kształt powierzchni, nazywany powierzchnią swobodną cieczy.
W stanie nieważkości powierzchnia swobodna cieczy ma kształt kuli.
Ciecze są nieściśliwe.
Ciecze zmieniają swoją objętość pod wpływem temperatury – zjawisko to nosi nazwę rozszerzalności termicznej.
Napięcie powierzchniowe
R1bnW1UoYzzP1
Zdjęcie przedstawia dwie duże bańki mydlane oraz dłoń trzymającą dwa patyki połączone luźno zwisającym sznurkiem - urządzenie służące do produkcji baniek. Na zdjęciu widoczne dwie, duże bańki. Tło rozmyte.
Bańki mydlane, dzięki napięciu powierzchniowemu dążą do tego aby być idealnymi sferami
Źródło: Grand Parc, dostępny w internecie: www.freejpg.com.ar, licencja: CC BY 2.0.
Powierzchnia swobodna cieczy dąży do tego, aby mieć jak najmniejsze pole, a siły, które to powodują, nazywamy siłami napięcia powierzchniowego. Kiedy pole to wzrośnie (np. nastąpi ugięcie powierzchni), siły napięcia dążą do jego zmniejszenia.
Siłami spójności (kohezji) nazywamy oddziaływania występujące między cząsteczkami tej samej substancji.
Siły przylegania (adhezji) to oddziaływania występujące między cząsteczkami różnych substancji.
Relacje między siłami przylegania i spójności prowadzą do powstawania odpowiednich menisków:
gdy siły spójności są większe od sił przylegania, powstaje menisk wypukły;
gdy siły przylegania są większe od sił spójności, powstaje menisk wklęsły.
Właściwości gazów
Gazy nie mają swojego kształtu ani swojej objętości. Przybierają kształt i objętość naczynia, w którym się znajdują.
Cząsteczki gazu wypełniają całą objętość naczynia – bez względu na jego kształt.
Gazy są ściśliwe (w przeciwieństwie do ciał stałych i cieczy).
Ciśnienie
RLwYjcuB1pRrr
Zdjęcie przedstawia manometr wykonany z metalu. Tarcza biała. Dookoła skala czarna od 0 do 2500 co 500 oznaczona jako bar, skala czerwona od 0 do 35000 co 5000 oznaczona jako psi. Na tarczy wskazówka, która wskazuje 850 bar lub 12000 psi.
Manometr służy do pomiaru ciśnienia
Źródło: CEphoto, Uwe Aranas, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciśnienie to wielkość fizyczna – jest miarą siły nacisku (parcia) na jednostkę powierzchni; oznaczamy je małą literą .
Aby obliczyć wartość ciśnienia, należy siłę nacisku działającą prostopadle do powierzchni podzielić przez pole powierzchni , na którą ta siła działa. Ciśnienie siła nacisku (parcie) / pole powierzchni; .
Jednostką podstawową ciśnienia w układzie SI jest paskal ; .
Ciśnienie gazów i cieczy mierzymy za pomocą manometrów.
Ciśnienie hydrostatyczne
Re5jCk7KNcmAY
Ilustracja przedstawia zasadę działania wodociągów miejskich. Tło białe. Na dole brązowy grunt. Pomiędzy gruntem a tłem, zielona trawa. Po lewej, na wzniesieniu, wieża ciśnień. Kolor szary. Wieża na górze się rozszerza. Na górze, w środku zaznaczono „zbiornik wodny” z niebieską wodą. Woda wypełnia zbiornik do połowy. Po prawej narysowano szary budynek jednopiętrowy. Podpisany „Użytkownicy”. Budynek stoi niżej niż wieża ciśnień. Dach budynku na poziomie połowy wieży. Na obu piętrach, w środku narysowano urządzenia sanitarne: toaletę, umywalkę i wannę z prysznicem. Urządzanie sanitarne zostały z wieżą ciśnień symbolicznie połączone niebieskimi liniami, które oznaczają rury doprowadzające wodę. Rury całego budynku łączą się u jego podstawy, schodzą poniżej gruntu i tą drogą dochodzą do wieży ciśnień. Stamtąd bezpośrednio do zbiornika z wodą. W lewej części ilustracji, poniżej gruntu, znajduje się niebieski prostokąt. Podpisany „Stacja pomp”. Stacja w podobny sposób, jak budynek, połączona jest ze zbiornikiem wody wieży ciśnień. Na niebieskich liniach – rurach narysowano strzałki. Strzałki wskazują, w którą stronę dostarczana jest woda. Od stacji pomp do zbiornika wody. Od zbiornika wody do budynku, do „Użytkowników”.
Mechanizm działania wieży ciśnień
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Ciśnienie hydrostatyczne spowodowane jest ciężarem cieczy znajdującej się w spoczynku; zależy od wysokości słupa cieczy i od jej gęstości.
Ciśnienie hydrostatyczne obliczamy ze wzoru: gdzie: – ciśnienie cieczy; – gęstość cieczy; – przyspieszenie ziemskie; – wysokość słupa cieczy.
Ciśnienie atmosferyczne
R1VdMWLBhxk6k
Zdjęcie przedstawia barometr, który wyglądem przypomina zegarek. Górne półkole tarczy z zaznaczoną skalą. Skala od 900 (lewa strona) do 1100 (prawa strona). Dwie wskazówki. Jedna długa, czarna. Wskazuje wartość około 1040. Druga krótsza, wskazuje wartość ponad 1021. W dolnej części tarczy widoczny napis milibars. Na tarczy napisy: Obok wartości 970: rain. Obok wartości 1000: change. Obok wartości 1030: fair.
Barometry umożliwiają nam określenie wartości ciśnienia atmosferycznego, które ma duży wpływ na pogodę
Źródło: Langspeed, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ciśnienie atmosferyczne związane jest z ciężarem powietrza, znajdującego się powyżej poziomu, na którym je mierzymy. Im bliżej powierzchni Ziemi, tym wyższe jest ciśnienie atmosferyczne, i odwrotnie – na szczytach górskich ciśnienie atmosferyczne jest niższe niż w dolinach.
Do pomiarów ciśnienia atmosferycznego służą barometry.
Prawo Pascala
RYNEw9wyTJjsx
Ilustracja przedstawia zbiornik z cieczą. Tło białe. Zbiornik w kształcie kuli. Wypełnienie jasnobłękitne. Od góry otwór wlotowy do zbiornika. Wlot zbiornika „zamknięty” zieloną linią. Od zielonej linii, pionowo w dół zwrócona strzałka. Strzałka oznaczona symbolem siły F. Po zewnętrznej stronie zbiornika, od ścian, odchodzi siedem zielonych strzałek. Strzałki znajdują się w równych odstępach od siebie. Wszystkie mają taką samą długość.
Ilustracja zasady działania prawa Pascala
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
prawo Pascala
Reguła: prawo Pascala
Jeżeli na ciecz lub gaz będziemy wywierać parcie z zewnątrz, to wytworzy ono w cieczy lub gazie dodatkowe ciśnienie jednakowe w całej objętości tej cieczy lub tego gazu.
Mówimy, że ciśnienie zewnętrzne wywierane na płyn rozchodzi się we wszystkich kierunkach jednakowo.
Zastosowanie prawa Pascala
R3NhB2PWJ3arA
Ilustracja przedstawia schemat prasy hydraulicznej. Tło białe. Prasa żółta. Pod prasą znajduje się samochód osobowy. Z lewej strony prazy znajduje się tłok pełniący funkcję pompy. Z prawej strony, nad samochodem, tłok roboczy.
Prasa hydrauliczna wykorzystuje prawo Pascala
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Prawo Pascala znalazło szerokie zastosowanie w konstrukcji pras, podnośników, pomp hydraulicznych i układów hamulcowych.
Zasada działania prasy hydraulicznej wykorzystuje prawo Pascala. Zadaniem prasy jest zwielokrotnienie zewnętrznej siły nacisku i wykorzystanie jej do wykonania pracy. Prasa hydrauliczna jest najważniejszym elementem każdego siłownika.
Wartość siły uzyskanej za pomocą prasy jest tyle razy większa od zewnętrznej siły działającej na tłok, ile razy powierzchnia większego tłoka jest większa od powierzchni mniejszego tłoka; .
Prawo Archimedesa
R1M7CKoTUnsAq
Ilustracja przedstawia koronę królewską wykonaną ze złota, ozdobioną perłami i rubinami. Korona zanurzona w naczyniu z wodą. Naczynie prawie pełne. Korona znajduje się na dnie naczynia, jest w całości zanurzona. Od środka ciężkości korony, pionowo w górę narysowano wektor siły duże ef z indeksem dolnym wu. Grot wektora sięga połowy wypełnionego naczynia.
Siła wyporu wynikająca z prawa Archimedesa
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
prawo Archimedesa
Reguła: prawo Archimedesa
Na każde ciało zanurzone w cieczy (gazie) działa siła wyporu zwrócona ku górze i równa pod względem wartości ciężarowi wypartej cieczy (gazu).
Dowód
Wartość siły wyporu zależy od gęstości cieczy (gazu) oraz od objętości wypartego płynu lub gazu. Siłę wyporu oblicza się za pomocą wzoru:
Schematyczny rysunek statku na wodzie. Statek jest częściowo zanurzony. Od środka ciężkości statku odchodzą pionowo dwa wektory o takich samych długościach i kierunkach, lecz przeciwnych zwrotach. Wektor skierowany w dół odpowiada sile ciężkości, wektor skierowany w górę odpowiada sile wyporu.
Statki wykorzystują prawo Archimedesa do tego, aby utrzymać się na powierzchni
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
Warunki pływalności ciał
Ciało tonie w cieczy lub gazie
Ciało unosi się na dowolnej głębokości w cieczy bądź gazie
Ciało unosi się na powierzchni cieczy (częściowo zanurzone)
Siła ciężkości ma wartość większą od siły wyporu działającej na ciało.
Siła ciężkości ma taką samą wartość jak siła wyporu działająca na ciało.
Siła ciężkości równa jest sile wyporu.
Gęstość ciała jest większa od gęstości cieczy lub gazu.
Gęstość ciała jest równa gęstości cieczy albo gazu.
Gęstość ciała jest mniejsza od gęstości cieczy lub gazu.
Zadania
Ćwiczenie 1
RsZLz6cW9bXgP
Kostka masła ma wymiary , a jej masa wynosi . Oblicz gęstość masła, a następnie uzupełnij luki w odpowiedzi, wpisując poprawne wartości. Wynik podaj w oraz w . Odpowiedź: Masło ma gęstość równą Tu uzupełnijTu uzupełnij.
Kostka masła ma wymiary , a jej masa wynosi . Oblicz gęstość masła, a następnie uzupełnij luki w odpowiedzi, wpisując poprawne wartości. Wynik podaj w oraz w . Odpowiedź: Masło ma gęstość równą Tu uzupełnijTu uzupełnij.
RIezCi124m6KY
Ćwiczenie 2
W tabeli poniżej przedstawiono podobieństwa i różnice w cząsteczkowej budowie cieczy, gazów i ciał stałych. Uzupełnij komórki tabeli odpowiednimi cechami z wymienionych.
W tabeli poniżej przedstawiono podobieństwa i różnice w cząsteczkowej budowie cieczy, gazów i ciał stałych. Uzupełnij komórki tabeli odpowiednimi cechami z wymienionych.
Polecenie 1
Jak nazywa się zjawisko, dzięki któremu kropla atramentu wpuszczona do nieruchomej wody po pewnym czasie zabarwia ją w całości? Opisz, jak ono przebiega. Co należy zrobić, aby cała woda zabarwiła się szybciej?
R297PHj1ZPmNW
(Uzupełnij).
Zjawisko to dyfuzja. Aby przyspieszyć rozchodzenie się atramentu w wodzie, należy wprowadzić ją w ruch np. mieszając łyżeczką.
Polecenie 2
Balon pasażerski unosi się w powietrzu i tkwi nieruchomo na jednej wysokości. Jak zachowa się balon, gdy pasażerowie wyrzucą z kosza część balastu? Odpowiedź uzasadnij używając między innymi takich pojęć jak: siła ciążenia, siła wyporu powietrza, równowaga sił.
R1WZdCbyqKPnz
(Uzupełnij).
Gdy pasażerowie rozpoczną wyrzucanie balastu z kosza to siła ciążenia zmaleje, co sprawi że równawaga sił zostanie zachwiania na korzyść siły wyporu. Balon zacznie poruszać się ruchem jednostajnie przyspieszonym do góry.
Ćwiczenie 3
W poniższej tabeli umieszczono wartości gęstości wybranych ciał stałych, cieczy i gazów.
Wartości gęstości wybranych ciał stałych, cieczy i gazów
Stan skupienia
Materiał
Gęstość
Ciało stałe
drewno dębu
od do
mosiądz
od do
ołów
stal nierdzewna
złoto
lód
Ciecze
benzyna
eter
gliceryna
nafta
oliwa
rtęć
woda destylowana
Gazy
argon
chlor
hel
powietrze
tlen
wodór
R3dCoNRkxoSov
Łączenie par. Korzystając z powyższej tabeli, oceń prawdziwość stwierdzeń. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”.. Stalowa kulka utonie w rtęci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kropla gliceryny utonie w wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Balonik z tlenem uniesie się do góry w zbiorniku wypełnionym chlorem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kostka lodu pływa na powierzchni benzyny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kropla oliwy pływa po powierzchni nafty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Balonik z argonem unosi się w powietrzu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dębowa listewka może utonąć w eterze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W zbiorniku wypełnionym wodorem balonik z helem opadnie na dno.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Łączenie par. Korzystając z powyższej tabeli, oceń prawdziwość stwierdzeń. Przy każdym zdaniu w tabeli zaznacz „Prawda” albo „Fałsz”.. Stalowa kulka utonie w rtęci.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kropla gliceryny utonie w wodzie.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Balonik z tlenem uniesie się do góry w zbiorniku wypełnionym chlorem.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kostka lodu pływa na powierzchni benzyny.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Kropla oliwy pływa po powierzchni nafty.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Balonik z argonem unosi się w powietrzu.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. Dębowa listewka może utonąć w eterze.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz. W zbiorniku wypełnionym wodorem balonik z helem opadnie na dno.. Możliwe odpowiedzi: Prawda, Fałsz
Korzystając z powyższej tabeli, oceń prawdziwość następujących stwierdzeń:
Prawda
Fałsz
Stalowa kulka utonie w rtęci.
□
□
Kropla gliceryny utonie w wodzie.
□
□
Balonik z tlenem uniesie się do góry w zbiorniku wypełnionym chlorem.
□
□
Kostka lodu pływa na powierzchni benzyny.
□
□
Kropla oliwy pływa po powierzchni nafty.
□
□
Balonik z argonem unosi się w powietrzu.
□
□
Dębowa listewka może utonąć w eterze.
□
□
W zbiorniku wypełnionym wodorem balonik z helem opadnie na dno.
□
□
Ćwiczenie 4
R6gk6tmDKUD2g
W dokumentach opisujących prawa i obowiązki pracowników transportowych napisano: " masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych samodzielnie przez pracownika nie może przekraczać przy pracy stałej oraz przy pracy dorywczej". Czy jeden pracownik może jednorazowo przenieść pojemnik zawierający litry rtęci? Gęstość rtęci wynosi . Czy pracownik mógłby przenosić takie pojemniki, gdyby to była jego stała praca? Wykonaj odpowiednie obliczenia, a następnie wpisz wynik w lukę. Kliknij w nią, aby wyświetlić listę rozwijalną i wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pojemnik będzie ważył 1. może przenosić taki pojemnik, 2. nie może przenosić takiego pojemnika, 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. może przenosić taki pojemnik, 9. nie może przenosić takiego pojemnika, 10. , 11. , 12. kg, a więc pracownik pracujący na stałe 1. może przenosić taki pojemnik, 2. nie może przenosić takiego pojemnika, 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. może przenosić taki pojemnik, 9. nie może przenosić takiego pojemnika, 10. , 11. , 12. , natomiast pracownik dorywczy 1. może przenosić taki pojemnik, 2. nie może przenosić takiego pojemnika, 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. może przenosić taki pojemnik, 9. nie może przenosić takiego pojemnika, 10. , 11. , 12. .
W dokumentach opisujących prawa i obowiązki pracowników transportowych napisano: " masa przedmiotów podnoszonych i przenoszonych samodzielnie przez pracownika nie może przekraczać przy pracy stałej oraz przy pracy dorywczej". Czy jeden pracownik może jednorazowo przenieść pojemnik zawierający litry rtęci? Gęstość rtęci wynosi . Czy pracownik mógłby przenosić takie pojemniki, gdyby to była jego stała praca? Wykonaj odpowiednie obliczenia, a następnie wpisz wynik w lukę. Kliknij w nią, aby wyświetlić listę rozwijalną i wybierz poprawną odpowiedź. Odpowiedź: Pojemnik będzie ważył 1. może przenosić taki pojemnik, 2. nie może przenosić takiego pojemnika, 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. może przenosić taki pojemnik, 9. nie może przenosić takiego pojemnika, 10. , 11. , 12. kg, a więc pracownik pracujący na stałe 1. może przenosić taki pojemnik, 2. nie może przenosić takiego pojemnika, 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. może przenosić taki pojemnik, 9. nie może przenosić takiego pojemnika, 10. , 11. , 12. , natomiast pracownik dorywczy 1. może przenosić taki pojemnik, 2. nie może przenosić takiego pojemnika, 3. , 4. , 5. , 6. , 7. , 8. może przenosić taki pojemnik, 9. nie może przenosić takiego pojemnika, 10. , 11. , 12. .
Wskazówka
Pamiętaj o przeliczeniu litrów na metry sześcienne.
Ćwiczenie 5
W tablicach fizycznych można znaleźć informację, że cząsteczki powietrza w temperaturze pokojowej poruszają się z szybkością około . Po jakim czasie teoretycznie powinniśmy poczuć zapach perfum z opakowania otwartego w odległości metrów? Dlaczego w rzeczywistości czas ten jest znacznie dłuższy? Odpowiedź zapisz w polu poniżej.
R1Rw5vxbZL3C4
(Uzupełnij).
Pamiętaj, że wzór na prędkość w ruchu jednostajnym to:
Korzystając z wzoru na drogę:
Teoretycznie poczulibyśmy zapach po , jednakże cząsteczki spotykają na swojej drodze inne cząsteczki, co sprawia, iż nie poruszają się one w linii prostej.
Polecenie 3
Ciało, którego ciężar wynosi , zanurzono w cieczy. Ciężar wypartej cieczy wyniósł . Czy ciało to będzie w tej cieczy tonąć czy – pływać? Jeśli nie utonie, to będzie całkowicie zanurzone w cieczy czy tylko częściowo? Odpowiedź uzasadnij.
RFpvVSlWBn6YN
(Uzupełnij).
Siła wyporu ma większą wartość niż cieżaru, dlatego będzie ciało będzie częściowo zanurzone.
Ćwiczenie 6
R1PBrbgp9GDj7
Wieloryb pływa na głębokości metrów. Powierzchnia ciała wieloryba wynosi , a gęstość wody morskiej . Jaką wartość ma siła nacisku wody na skórę wieloryba? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4.
Test
RY4FVRa71Z4N5
Ćwiczenie 7
Jak zmieni się ciśnienie hydrostatyczne na dnie naczynia zawierającego litr wody, jeżeli przelejemy ją z szerokiej miski do wąskiego wysokiego wazonu? Zaznacz poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Ciśnienie wzrośnie, ponieważ zmaleje powierzchnia, na którą naciska ciężar cieczy., 2. Ciśnienie wzrośnie, ponieważ wzrośnie wysokość słupa cieczy., 3. Ciśnienie zmaleje, ponieważ zmaleje powierzchnia, na którą naciska ciężar cieczy., 4. Ciśnienie nie zmieni się, ponieważ nie zmienił się ciężar cieczy., 5. Ciśnienie zmaleje, ponieważ wzrośnie wysokość słupa cieczy.
Jak zmieni się ciśnienie hydrostatyczne na dnie naczynia zawierającego 1 litr wody, jeżeli przelejemy ją z szerokiej miski do wąskiego wysokiego wazonu?
Ciśnienie wzrośnie, ponieważ zmaleje powierzchnia, na którą naciska ciężar cieczy.
Ciśnienie wzrośnie, ponieważ wzrośnie wysokość słupa cieczy.
Ciśnienie zmaleje, ponieważ zmaleje powierzchnia, na którą naciska ciężar cieczy.
Ciśnienie nie zmieni się, ponieważ nie zmienił się ciężar cieczy.
Ciśnienie zmaleje, ponieważ wzrośnie wysokość słupa cieczy.
RB6yVOs376kyr
Ćwiczenie 8
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Nie można w sposób zauważalny zmniejszyć objętości metalu, mimo użycia bardzo dużej siły ściskającej, ponieważ: Możliwe odpowiedzi: 1. podczas ściskania zwiększają się siły odpychania między cząsteczkami metalu., 2. cząsteczki w metalu leżą tak blisko siebie, że nie można ich bardziej przybliżyć., 3. cząsteczki (atomy) metalu są twarde i nieściśliwe., 4. cząsteczki metalu są uporządkowane (każda ma ustalone położenie) i nie można tego zmienić.
Nie można w sposób zauważalny zmniejszyć objętości metalu, mimo użycia bardzo dużej siły ściskającej, ponieważ:
podczas ściskania zwiększają się siły odpychania między cząsteczkami metalu.
cząsteczki w metalu leżą tak blisko siebie, że nie można ich bardziej przybliżyć.
cząsteczki (atomy) metalu są twarde i nieściśliwe.
cząsteczki metalu są uporządkowane (każda ma ustalone położenie) i nie można tego zmienić.
RIsQITikmYzt1
Ćwiczenie 9
Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Jeśli ciało przeniesiemy z Ziemi na Księżyc, to zmianie ulegnie: Możliwe odpowiedzi: 1. tylko ciężar tego ciała., 2. masa, gęstość i ciężar ciała., 3. masa i ciężar tego ciała., 4. masa i gęstość ciała., 5. tylko masa ciała., 6. tylko gęstość tego ciała.
Jeśli ciało przeniesiemy z Ziemi na Księżyc, to zmianie ulegnie:
tylko ciężar tego ciała.
masa, gęstość i ciężar ciała.
masa i ciężar tego ciała.
masa i gęstość ciała.
tylko masa ciała.
tylko gęstość tego ciała.
R1ZNnjTbtbIZd
Ćwiczenie 10
Przygotuj kartkę i przybory do pisania przed przystąpieniem do rozwiązywania zadania.
Pręt miedziany ma masę . Gęstość miedzi wynosi . Jaka jest objętość tego pręta? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. litr, 4. Nie można obliczyć objętości pręta, bo nie znamy jego wymiarów., 5. , 6. , 7. , 8.
Przygotuj kartkę i przybory do pisania przed przystąpieniem do rozwiązywania zadania.
Pręt miedziany ma masę 8950 g. Gęstość miedzi wynosi 8950 . Jaka jest objętość tego pręta? Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
0,001
1
1 litr
Nie można obliczyć objętości pręta, bo nie znamy jego wymiarów.
1000
0,01
1
1
RfFlesrLyylbY
Ćwiczenie 11
Jakie właściwości ciał stałych wykorzystujemy, wykonując czynności? Przeciągnij czynność do odpowiedniej grupy. Kruchość: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej Plastyczność: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej Sprężystość: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej Elementy niepasujące do żadnej kategorii: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej
Jakie właściwości ciał stałych wykorzystujemy, wykonując czynności? Przeciągnij czynność do odpowiedniej grupy. Kruchość: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej Plastyczność: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej Sprężystość: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej Elementy niepasujące do żadnej kategorii: Możliwe odpowiedzi: 1. skakanie na trampolinie, 2. łamanie chrustu na ognisko, 3. wiązanie włosów gumką (frotką), 4. kucie żelaza, 5. kozłowanie piłki, 6. toczenie kauczukowej kulki po stole, 7. podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy), 8. rzeźbienie w gipsie, 9. gryzienie chipsów, 10. rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, 11. skoki o tyczce, 12. dekorowanie tortu masą maślaną, 13. formowania figurek z masy solnej
Jakie właściwości ciał stałych wykorzystujemy, wykonując czynności?
skoki o tyczce, toczenie kauczukowej kulki po stole, kozłowanie piłki, gryzienie chipsów, formowania figurek z masy solnej, kucie żelaza, rozdrabnianie kamieni na tłuczeń drogowy, wiązanie włosów gumką (frotką), rzeźbienie w gipsie, dekorowanie tortu masą maślaną, skakanie na trampolinie, łamanie chrustu na ognisko, podrzucanie do góry sprężynki od długopisu (dla zabawy)
Kruchość
Plastyczność
Sprężystość
Elementy niepasujące do żadnej kategorii
R1HVXZwnLMTvQ2
Ćwiczenie 12
Które z czynności musiał wykonać stolarz, i w jakiej kolejności, aby wyznaczyć gęstość deski? Przeciągnij odpowiednie kafelki lub wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Oceniając jakość deski, stolarz wykonał następujące czynności:
Wyznaczył masę deski (przy użyciu wagi).
1. Podzielił objętość deski przez jej masę., 2. Ocenił stopień wilgotności drewna, porównując gęstość deski z gęstościami drewna o różnej wilgotności., 3. Podzielił masę deski przez jej objętość., 4. Określił kolor deski (ewentualne zasinienia)., 5. Sprawdził, czy deska jest prosta., 6. Zmierzył długość, szerokość i grubość deski., 7. Obliczył objętość deski.
1. Podzielił objętość deski przez jej masę., 2. Ocenił stopień wilgotności drewna, porównując gęstość deski z gęstościami drewna o różnej wilgotności., 3. Podzielił masę deski przez jej objętość., 4. Określił kolor deski (ewentualne zasinienia)., 5. Sprawdził, czy deska jest prosta., 6. Zmierzył długość, szerokość i grubość deski., 7. Obliczył objętość deski.
1. Podzielił objętość deski przez jej masę., 2. Ocenił stopień wilgotności drewna, porównując gęstość deski z gęstościami drewna o różnej wilgotności., 3. Podzielił masę deski przez jej objętość., 4. Określił kolor deski (ewentualne zasinienia)., 5. Sprawdził, czy deska jest prosta., 6. Zmierzył długość, szerokość i grubość deski., 7. Obliczył objętość deski.
Które z czynności musiał wykonać stolarz, i w jakiej kolejności, aby wyznaczyć gęstość deski? Przeciągnij odpowiednie kafelki lub wybierz odpowiedź z listy rozwijalnej. Oceniając jakość deski, stolarz wykonał następujące czynności:
Wyznaczył masę deski (przy użyciu wagi).
1. Podzielił objętość deski przez jej masę., 2. Ocenił stopień wilgotności drewna, porównując gęstość deski z gęstościami drewna o różnej wilgotności., 3. Podzielił masę deski przez jej objętość., 4. Określił kolor deski (ewentualne zasinienia)., 5. Sprawdził, czy deska jest prosta., 6. Zmierzył długość, szerokość i grubość deski., 7. Obliczył objętość deski.
1. Podzielił objętość deski przez jej masę., 2. Ocenił stopień wilgotności drewna, porównując gęstość deski z gęstościami drewna o różnej wilgotności., 3. Podzielił masę deski przez jej objętość., 4. Określił kolor deski (ewentualne zasinienia)., 5. Sprawdził, czy deska jest prosta., 6. Zmierzył długość, szerokość i grubość deski., 7. Obliczył objętość deski.
1. Podzielił objętość deski przez jej masę., 2. Ocenił stopień wilgotności drewna, porównując gęstość deski z gęstościami drewna o różnej wilgotności., 3. Podzielił masę deski przez jej objętość., 4. Określił kolor deski (ewentualne zasinienia)., 5. Sprawdził, czy deska jest prosta., 6. Zmierzył długość, szerokość i grubość deski., 7. Obliczył objętość deski.
RUOqbOsfax9ZX
Ćwiczenie 13
Przygotuj kartkę i przybory do pisania przed przystąpieniem do rozwiazywania zadania. Pojemność baku (zbiornika na paliwo) samochodowego wynosi litrów. Gęstość benzyny wynosi . O ile wzrośnie masa samochodu, gdy kierowca zatankuje do pełna? Zakładamy, że przed tankowaniem zbiornik był pusty. Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. , 7.
Przygotuj kartkę i przybory do pisania przed przystąpieniem do rozwiazywania zadania. Pojemność baku (zbiornika na paliwo) samochodowego wynosi 40 litrów. Gęstość benzyny wynosi 700 . O ile wzrośnie masa samochodu, gdy kierowca zatankuje do pełna? Zakładamy, że przed tankowaniem zbiornik był pusty. Wskaż wszystkie prawidłowe odpowiedzi.
28 kg
28 000 g
28 000 kg
280 kg
2,8 kg
17,5 kg
175 kg
RN9UZcZgrvWJp
Ćwiczenie 14
Czy można zobaczyć parę wodną? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Nie, ponieważ para wodna jest gazem bezbarwnym., 2. Tak, widzimy ją w postaci chmur i mgły., 3. Tak, widzimy ją na zaparowanej szybie lub lustrze., 4. Tak, widzimy ją w postaci dymku wydobywającego się spod pokrywki garnka.
Czy można zobaczyć parę wodną?
Nie, ponieważ para wodna jest gazem bezbarwnym.
Tak, widzimy ją w postaci chmur i mgły.
Tak, widzimy ją na zaparowanej szybie lub lustrze.
Tak, widzimy ją w postaci dymku wydobywającego się spod pokrywki garnka.
RhnQnw6QfnKgF
Ćwiczenie 15
Do szklanego naczynia wlano ciecz, która utworzyła w nim menisk wypukły. Na podstawie tej obserwacji można powiedzieć, że: Możliwe odpowiedzi: 1. siły spójności między cząsteczkami cieczy są większe od sił przylegania ciecz-szkło., 2. cząsteczki cieczy nie oddziałują z cząsteczkami wody., 3. siły spójności między cząsteczkami cieczy są mniejsze od sił przylegania ciecz-szkło., 4. siły spójności między cząsteczkami cieczy są większe lub mniejsze od sił przylegania ciecz-szkło., 5. nic nie wiadomo o wielkości sił spójności i sił przylegania.
Do szklanego naczynia wlano ciecz, która utworzyła w nim menisk wypukły. Na podstawie tej obserwacji można powiedzieć, że:
siły spójności między cząsteczkami cieczy są większe od sił przylegania ciecz-szkło.
cząsteczki cieczy nie oddziałują z cząsteczkami wody.
siły spójności między cząsteczkami cieczy są mniejsze od sił przylegania ciecz-szkło.
siły spójności między cząsteczkami cieczy są większe lub mniejsze od sił przylegania ciecz-szkło.
nic nie wiadomo o wielkości sił spójności i sił przylegania.
R1Jhxe5Ht5hlt
Ćwiczenie 16
Mamy do dyspozycji zbiornik o pojemności litrów możliwie dokładnie opróżniony za pomocą specjalnej pompy. Zbiornik ten połączono z butlą o pojemności litrów zawierającą dwutlenek węgla. Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Po tym połączeniu dwutlenek węgla: Możliwe odpowiedzi: 1. przepłynie częściowo do zbiornika i zajmie w sumie objętość litrów., 2. przepłynie całkowicie do większego zbiornika i zajmie objętość litrów., 3. przepłynie całkowicie do większego zbiornika i zajmie w nim objętość litrów., 4. zależnie od ciśnienia przepłynie do zbiornika lub nie., 5. nie przepłynie do zbiornika, ponieważ cały mieści się w butli., 6. przepłynie do zbiornika, jeśli ten będzie znajdował się niżej niż butla.
Mamy do dyspozycji zbiornik o pojemności 20 litrów możliwie dokładnie opróżniony za pomocą specjalnej pompy. Zbiornik ten połączono z butlą o pojemności 10 litrów zawierającą dwutlenek węgla. Po tym połączeniu dwutlenek węgla
przepłynie częściowo do zbiornika i zajmie w sumie objętość 30 litrów.
przepłynie całkowicie do większego zbiornika i zajmie objętość 20 litrów.
przepłynie całkowicie do większego zbiornika i zajmie w nim objętość 10 litrów.
zależnie od ciśnienia przepłynie do zbiornika lub nie.
nie przepłynie do zbiornika, ponieważ cały mieści się w butli.
przepłynie do zbiornika, jeśli ten będzie znajdował się niżej niż butla.
RVvW49XR1QvtI
Ćwiczenie 17
Poniżej przedstawiono jednostki oraz wielkości fizyczne. Połącz jednostkę z odpowiednią wielkością fizyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie
Poniżej przedstawiono jednostki oraz wielkości fizyczne. Połącz jednostkę z odpowiednią wielkością fizyczną. Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie Możliwe odpowiedzi: 1. objętość, 2. masa, 3. gęstość, 4. ciśnienie, 5. parcie
Dobierz jednostkę do wielkości fizycznej.
gęstość, objętość, masa, ciśnienie, parcie
N
Pa
kg
RhjUHX2HSp69K
Ćwiczenie 18
Jak zmienia się zanurzenie jachtu i działająca na niego siła wyporu, gdy z silnie zasolonego oceanu przepływa on na mniej zasolone morze, a następnie na słodkowodne jezioro? Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Zanurzenie jachtu rośnie, a wartość siły wyporu pozostaje bez zmian., 2. Zanurzenie jachtu rośnie, a wartość siły wyporu maleje., 3. Zanurzenie jachtu rośnie i wartość siły wyporu rośnie., 4. Zanurzenie jachtu maleje i wartość siły wyporu maleje., 5. Zanurzenie jachtu maleje, a wartość siły wyporu rośnie., 6. Zanurzenie najpierw rośnie, potem maleje, a wartość siły wyporu nie zmienia się., 7. Zanurzenie jachtu maleje, a wartość siły wyporu pozostaje bez zmian.
Jak zmienia się zanurzenie jachtu i działająca na niego siła wyporu, gdy z silnie zasolonego oceanu przepływa on na mniej zasolone morze, a następnie na słodkowodne jezioro?
Zanurzenie jachtu rośnie, a wartość siły wyporu pozostaje bez zmian.
Zanurzenie jachtu rośnie, a wartość siły wyporu maleje.
Zanurzenie jachtu rośnie i wartość siły wyporu rośnie.
Zanurzenie jachtu maleje i wartość siły wyporu maleje.
Zanurzenie jachtu maleje, a wartość siły wyporu rośnie.
Zanurzenie najpierw rośnie, potem maleje, a wartość siły wyporu nie zmienia się.
Zanurzenie jachtu maleje, a wartość siły wyporu pozostaje bez zmian.
3
Ćwiczenie 19
Odczytaj informacje podane na rysunku i oblicz ciśnienie płynu w punktach A i B.
R1OXfuTspTVxk
Uproszczony schemat hydraulicznego układu hamulcowego – dwa przekroje o różnych polach powierzchni. Zaznaczona siła nacisku stopy na mniejszą powierzchnię (tłoczek), wynosząca pięć tysięcy niutonów. Powierzchnia tłoczka wynosi jeden centymetr kwadratowy. Powierzchnia tłoka naciskającego na obracające się koło wynosi sto centymetrów kwadratowych. Między tłokami znajduje się płyn hamulcowy. Obok tłoczka zaznaczono punkt A, obok tłoka punkt B.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
R83oKv7NX5cQJ
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. w punkcie A – w punkcie B – , 2. w punkcie A – w punkcie B – , 3. w punkcie A – w punkcie B – , 4. w punkcie A – w punkcie B – , 5. w punkcie A – w punkcie B – , 6. w punkcie A – w punkcie B – , 7. w punkcie A – w punkcie B – , 8. w punkcie A – w punkcie B –
Przygotuj kartkę i przybory do pisania przed przystąpieniem do rozwiazywania zadania.
Odczytaj informacje podane na rysunku i oblicz ciśnienie płynu w punktach A i B. Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi.
w punkcie A – 50 MPa w punkcie B – 50 MPa
w punkcie A – 50 000 kPa w punkcie B – 50 000 kPa
w punkcie A – 500 000 hPa w punkcie B – 500 000 hPa
w punkcie A – 50 Pa w punkcie B – 50 Pa
w punkcie A – 500 000 Pa w punkcie B – 5000 Pa
w punkcie A – 50 Pa w punkcie B – 0,5 Pa
w punkcie A – 50 hPa w punkcie B – 50 hPa
w punkcie A – 50 hPa w punkcie B – 0,5 hPa
2
Ćwiczenie 20
Na rysunku przedstawiono schematycznie układ atomów w ciałach o różnych stanach skupienia. Dokończ zdanie, wybierając poprawną odpowiedź. Rysunki oznaczone cyframi , , przedstawiają modele budowy:
RzOpPEw9RWLuC
Ilustracja przedstawia schemat układu atomów w ciałach o różnych stanach skupienia. Tło białe. Na ilustracji trzy kwadraty. Czarne kontury, białe wnętrza. Kwadraty ułożone w jednym rzędzie. Ponumerowane cyframi rzymskimi od I do III (od lewej). W każdym znajdują się małe, niebieskie kulki, ale w różnych ilościach. W pierwszym kulki wypełniają całe wnętrze kwadratu, leżą ciasno ułożone. W drugim jest jedynie kilka kulek, leżą rozrzucone na całej powierzchni kwadratu. W trzecim kulek jest kilkadziesiąt. Zajmują całą powierzchnię, jednak nie leżą tak ciasno, jak w kwadracie I.
Schemat układu atomów w ciałach o różnych stanach skupienia.
Źródło: Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, licencja: CC BY 3.0.
R2JSaVGEr71KW
Zaznacz poprawną odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. – ciała stałego – gazu – cieczy, 2. – ciała stałego – cieczy – gazu, 3. – cieczy – gazu – ciała stałego, 4. – gazu – ciała stałego – cieczy
Na rysunku przedstawiono schematycznie układ atomów w ciałach o różnych stanach skupienia. Rysunki oznaczone cyframi I, II, III przedstawiają modele budowy: