Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑lime

Dusza i ciało w ujęciu starożytnym i średniowiecznym

Starożytni Grecy wyobrażali sobie duszę (gr. anima) jako tchnienie, siłę nadającą własność życia wszystkim ożywionym przedmiotom. Arystoteles w traktacie O duszy (II. 1.3) definiował ją jako formę ciał żywych. Filozofia chrześcijańska nadała duszy jednak znaczenie ważniejsze niż tylko uznanie ją za istotę tego, co żyje. Duszą nieśmiertelną, wedle tej religii, obdarzony jest w świecie przyrody tylko człowiek. Dusza ta przejawia się w ludzkiej świadomości (rozumności). Pisał Augustyn:

Św. Augustyn O wolnej woli

Nie wszystko, co żyje, ma świadomość tego, że żyje, podczas gdy wszystko, co jest świadome swojego życia, na pewno żyje. [...] Czy świadomość życia nie wydaje ci się lepszą niż samo życie? Czy też może rozumiesz, że świadomość jest swego rodzaju wyższym i prawdziwszym życiem, którego nikt nie może być świadomy, jeśli nie poznaje rozumem? Poznanie rozumowe czymże innym jest, jeśli nie życiem jaśniejszym i doskonalszym dzięki światłu rozumu?

aug Źródło: Św. Augustyn, O wolnej woli, [w:] tegoż, Dialogi filozoficzne, tłum. A. Trombala, Kraków 1999, s. 508n.
Rzqt375B9sZbD1
Giulio Romano, Alegoria nieśmiertelności, ok. 1540
Nieśmiertelność duszy ludzkiej była konceptem znanym już starożytnej mitologii greckiej. Renesansowy artysta przedstawił mitycznego Charona (u dołu obrazu – na łodzi) przeprawiającego się przez rzekę Acheron (lub Styks) z nieśmiertelną duszą, personifikowaną tu jako kobieta. Ta alegoryczna scena ma ukazywać przenoszenie się duszy do krainy wieczności po śmierci człowieka.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Św. Tomasz podzielił istoty żyjące na trzy kategorie (według rodzaju duszy). W Sumie teologicznej (patrz materiał: „Wiara i rozum – św. Tomasz i Jan Paweł II o relacjach między religią a racjonalnością”PhHcJSEjy„Wiara i rozum – św. Tomasz i Jan Paweł II o relacjach między religią a racjonalnością”) uznał on, że rośliny mają dusze wegetatywną, zwierzęta – zmysłową, a człowiek – rozumną. Za Arystotelesem przyznał, że rozumna dusza jest istotą człowieka, ale zarazem cielesność człowieka przesądza o realnym istnieniu ludzi. Człowiek zatem, według Akwinanty, to duchowo‑cielesna jedność. Przyjmował on zarazem pozaempiryczne, supranaturalistycznesupranaturalizmsupranaturalistyczne pochodzenie duszy.

bg‑lime

Dualizm nowożytny

Kartezjusz, mimo iż zgodnie ze średniowieczną myślą chrześcijańską duszę uznawał za fundament ludzkiej, rozumnej świadomości, oddzielił ją od ciała i całkowicie uniezależnił bytowo od niego. Owszem świadomość jest właściwością żywych ludzi, ale nie wpływa na ciało, a także ciało nie wpływa na nią. Dla Kartezjusza dusza to rzecz świadoma – myśląca (łac. res cogitans), ale nie materialna. Ludzkie ciało jest dla niego tylko jednym z przypadków rzeczy materialnych („rozciągłych”). Dusza i ciało są w tej filozofii jakościowo różne – stanowią inne rodzaje bytu i nie mogą współistnieć we wspólnej bytowej sferze. Według Kartezjusza w człowieku te dwa rodzaje istnienia są złączone (stykają się w szyszynce), ale nie przenikają się wzajemnie, są od siebie niezależne – dusza ludzka zamieszkuje jedynie ciało. Pogląd ten zyskał skrajną postać w filozofii okazjonalistów – kontynuatorów dualistycznej myśli Kartezjusza. Najbardziej znanym z nich był Nicolas Malebranche (1638–1715). Okazjonaliści głosili, że jakiekolwiek relacje pomiędzy duszą a ciałem są złudzeniem, że nie mają one ze sobą żadnego bezpośredniego związku i nie wpływają na siebie. Jedynie Bóg łączy dusze i ciała. Baruch Spinoza z kolei problem ten rozstrzygał jeszcze inaczej. Uważał, że dusza i ciało – choć są różnej natury i nie mogą na siebie oddziaływać – pozostają ze sobą w stałej zgodzie. Ta zgodność polega na wzajemnej odpowiedniości. Choć pochodzą z różnych porządków bytowych, dusza i ciało towarzyszą sobie i odpowiadają swoim własnościom, tak jak dwie proste równoległe. Idea ta (paralelizm psychofizyczny) była swoistą formą dualizmu, próbującego uzgodnić przekonanie o różnicy między duszą a ciałem z monistyczną koncepcją panteizmupanteizmpanteizmu – jednego świata duchowo‑materialnego. Porządkowi świata materialnego odpowiada porządek idei, poznawalny przez rozum.

bg‑lime

Współczesny monizm materialistyczny

Współcześnie przekonanie o istnieniu duszy nieśmiertelnej wyrażają tylko filozofowie wyznający światopogląd religijny. Występuje on zatem w różnych odmiany filozofii religijnej (np. chrześcijańskiej). Pogląd o tym, że dusza jest tylko złudzeniem, a procesy psychiczne, w tym umysłowe, są funkcją ciała, ponieważ nie istnieje nic poza materią, głosili już filozofowie starożytni (np. Epikur czy Demokryt). W XVII w. reprezentował go m.in. Thomas Hobbes (1588–1679). Ten materialistyczny monizm psychofizycznymonizm psychofizycznymonizm psychofizyczny był także popularny w oświeceniu, został przyjęty przez pozytywizm, a później w całości przez naukę – m.in. psychologię, neurobiologie, medycynę. Nauka uznaje bowiem wszelkie przejawy życia psychicznego za wytwory organicznego mózgu.

Materialistyczny monizmmonizm naturalistyczny (materialistyczny)Materialistyczny monizm jest efektem ontologicznego naturalizmunaturalizm ontologicznyontologicznego naturalizmu – poglądu o tym, że realnie istnieje jedynie rzeczywistość empiryczna. Jest to z kolei ontologiczna podstawa światopoglądu ateistycznegoateizmateistycznego (patrz materiał: „Postawy wobec Boga”PahE537hR„Postawy wobec Boga”), znanego dobrze od czasów starożytnych. Julian Baggini tak przedstawia ten ateistyczny monizm:

Julian Baggini Ateizm. Bardzo krótkie wprowadzenie

Jakkolwiek substancja świata ma charakter czysto fizyczny, to z niej właśnie wywodzi się umysł, piękno, emocje i wartości moralne – wszystko, co czyni życie ludzkie tak złożonym i bogatym.

ate Źródło: Julian Baggini, Ateizm. Bardzo krótkie wprowadzenie, tłum. P. J. Szwajcer. Cytat za: Richard Dawkins, Bóg urojony, tłum. P. J. Szwajcer, Warszawa 2007, s. 38.

Jeden z największych popularyzatorów ontologicznego naturalizmu i zarazem ateizmu, Richard Dawkins, wyjaśniał to następująco:

Richard Dawkins Bóg urojony
RstM8TItZkyFn11
Struktura ludzkiego mózgu. Różne części mózgu wykonują różne funkcje poznawcze i mentalne, ale całość życia psychicznego człowieka jest efektem funkcjonowania tylko mózgu i jego elementów.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Myśli i emocje wyłaniają się (nazywa się to emergencją) z niebywale złożonych powiązań między strukturami w ludzkim mózgu. W tym znaczeniu ateista – jako zwolennik filozofii naturalizmu – to ktoś, kto wierzy, że nie ma nic ponad światem o charakterze czysto fizycznym […] Ateista jest też przekonany, że nie istnieje dusza trwająca dłużej niż ciało […].

daw Źródło: Richard Dawkins, Bóg urojony, tłum. P. J. Szwajcer, Warszawa 2007, s. 38.

Słownik

ateizm
ateizm

(gr. a – bez + theos – bóg) przekonanie, że empirycznie nie istnieje (ani nie przejawia się w rzeczywistości empirycznej) żaden Bóg, żadne bóstwo ani żadne byty metafizyczne oraz że w rzeczywistości empirycznej nie występują żadne zjawiska nadprzyrodzone

dualizm psychofizyczny
dualizm psychofizyczny

(łac. dualis – podwójny) przekonanie, że dusza i ciało są osobnymi, różnej natury bytami i istnieją niezależnie od siebie

monizm psychofizyczny
monizm psychofizyczny

(gr. mónos – jedyny, sam) przekonanie, że dusza i ciało są ze sobą wzajemnie i nierozerwalnie związane

monizm naturalistyczny (materialistyczny)
monizm naturalistyczny (materialistyczny)

przekonanie, że świadomość i cała sfera psychiczna organizmów jest wynikiem funkcjonowania mózgu, a w szczególności, że nie istnieje żadna osobna od ludzkiego ciała nieśmiertelna dusza

naturalizm ontologiczny
naturalizm ontologiczny

(łac. natura – przyroda) pogląd, który uznaje, że istnieje tylko rzeczywistość przyrodnicza (empiryczna) – dostępna zmysłom rzeczywistość materialna

panteizm
panteizm

(gr. pan – wszystko i theos – bóg) pogląd uznający, że Bóg jest równoważny z naturą, że nie istnieje transcendentnie i jest tożsamy z całą rzeczywistością przyrodniczą i jej prawami

supranaturalizm
supranaturalizm

(gr. supra – nad i naturalis – przyrodzony, naturalny) zespół przekonań uznających, że poza rzeczywistością empiryczną (dostępną zmysłom rzeczywistością materialną) istnieje rzeczywistość ponadnaturalna (nadprzyrodzona)