Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtdvoXKe73PAM
Nagranie dźwiękowe Nowy podział sądów.

Nowy podział sądów

Kant, szukając odpowiedzi na pytanie, jakie muszą zostać spełnione warunki, aby poznanie miało naukową wartość, zaczyna od badania struktury sądów, gdyż to sądy właśnie składają się na wypowiadane w ramach nauki twierdzenia. Efektem tego badania jest nowy podział sądów. Pamiętamy, że Hume podzielił sądy na dwa rodzaje: sądy o faktach i sądy o relacjach między ideami. Kant przyjął ten podział za podstawę swojej klasyfikacji, ale zmienił nazewnictwo. Sądy o faktach określił mianem sądów syntetycznychsąd syntetycznysądów syntetycznych a posteriorisąd a posterioria posteriori, zaś sądy o relacjach między ideami nazwał sądami analitycznymisąd analitycznysądami analitycznymi a priorisąd a prioria priori.

R1Kw70jgSmwOX1
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Zanim omówimy przykłady takich sądów, wyjaśnijmy znaczenie tych nowych nazw:

Sąd syntetyczny a posteriori

Oznacza więc zdanie dodające coś nowego do naszej wiedzy na podstawie doświadczenia. Takim sądem będzie na przykład zdanie „słońce ogrzewa kamień”, gdzie fakt wzrostu temperatury kamienia pod wpływem promieni słonecznych nie jest logicznie zawarty w pojęciu słońca. Prawdziwość tego zdania, jak i wszelkich zdań syntetycznych a posteriori zależy od zgodności między ich treścią a doświadczeniem (są nieprawdziwe, kiedy treść sądu nie odpowiada doświadczeniu).

Sąd syntetyczny a priori

Sądy metafizyki we właściwym sensie, które dostarczają wiedzy powszechnej i pewnej wywiedzione z doświadczenia. Ich zadaniem jest poszerzanie naszej wiedzę. W ich orzeczniku zawarte jest coś więcej niż to, co jest (ukrycie) obecne w ich podmiocie. Kant uważał, że takie sądy faktycznie istnieją i występują w podstawach matematyki występują w przyrodoznawstwie. dlatego, że człowiek dysponuje formami naoczności przestrzeni i czasu.

Sądy analityczne a priori

To wszystkie zdania czysto rozumowe, nieodwołujące się do doświadczenia i nieposzerzające naszej wiedzy o świecie. Jako przykłady takich sądów Kant podaje zdania: „wszystkie ciała są rozciągłe” i „wszystkie siwki są białe”. W obu przypadkach orzeczenie („są rozciągłe” i „są białe”) podkreśla tylko to, co jest już zawarte w podmiocie zdania − w samej definicji ciała tkwi pojęcie jego rozciągłości, a w samej definicji słowa siwek – to, że jest to koń białej maści. Prawdziwość zdań analitycznych a priori zależy od ich niesprzeczności logicznej (np. zdanie „trójkąt ma cztery kąty” jest nieprawdziwe, gdyż zachodzi tu sprzeczność). Żeby je zweryfikować nie musimy odwoływać się do doświadczenia, wystarczy rozumować zgodnie z regułami logiki.

Ujmując językiem Kanta poglądy Hume’a w kwestii sądów, powiemy, że Hume uważał, iż każde zdanie syntetyczne musi być a posteriori, tzn. zdanie dodające coś nowego do naszej wiedzy musi być sformułowane na podstawie doświadczenia − nie ma innej możliwości. A priori mogą być tylko zdania analityczne, które jako czysto logiczne do doświadczenia odwoływać się nie muszą. Przy założeniu, że rozumowanie naukowe opiera się na wnioskowaniu – relacji przyczynowo‑skutkowej, a tej nie można stwierdzić w doświadczeniu – poglądy Hume’a prowadziły do sceptycznych wniosków w kwestii poznania: ludzka wiedza ogranicza się do matematyki (traktującej o pewnych relacjach między ideami), a w naukach empirycznych do sądów stwierdzających proste fakty typu „widzę zieleń”.

Język filozofii

RSqmb0aY7XsI0
Geisser. M., Spór naukowców. Scena z życia XVII wieku.
Źródło: Artmuseumtomsk, tylko do użytku edukacyjnego.

Twórczość Kanta sprawia dużą trudność adeptom filozofii. Jednak to nie sama koncepcja jest tak zawiła, lecz język, w którym została wyrażona. Formułując swój system, Kant dokonuje charakterystycznej zmiany nazewnictwa. Krok ten był podyktowany wymogiem precyzji − lepiej posłużyć się nowymi, dobrze zdefiniowanymi pojęciami niż ryzykować użyciem już funkcjonujących, ale wieloznacznych terminów. Lektura pism Kanta to więc do pewnego stopnia nauka nowego języka. Zrozumienie znaczenia głównych pojęć gwarantuje zrozumienie Kantowskiej filozofii. Od czasów myśliciela z Królewca filozofia, obrastając w nowe pojęcia, staje się coraz trudniejsza dla laików. W większości przypadków trudność pozostaje jednak na poziomie języka.

Słownik

sąd a priori
sąd a priori

(łac. ‘to, co wcześniejsze [względem doświadczenia]’) każde zdanie wypowiedziane bez udziału doświadczenia

sąd a posteriori
sąd a posteriori

(łac. ‘to, co późniejsze [względem doświadczenia]’) każde zdanie wypowiedziane na podstawie doświadczenia.

sąd analityczny
sąd analityczny

zdanie, w którym treść orzeczenia zawarta jest logicznie w treści podmiotu gramatycznego. Innymi słowy: każde zdanie, które tylko opisuje, uwypukla treść podmiotu; Kant nazywa takie zdania „sądami wyjaśniającymi”, gdyż sądy te nie rozszerzają naszego poznania, lecz je rozjaśniają

sąd syntetyczny
sąd syntetyczny

zdanie zawierające w orzeczeniu treść, której nie ma w podmiocie, innymi słowy: każde zdanie dodające coś nowego do naszej wiedzy o podmiocie zdania, Kant nazywa takie zdania „sądami rozszerzającymi”, gdyż poszerzają one zakres naszej wiedzy

subiektywizm
subiektywizm

(łac. subiectivus – podmiotowy, subiectum – podmiot) odwołujący się do natury ogólnego podmiotu pogląd głoszący subiektywność czasu i przestrzeni (jako form zmysłowości) oraz substancji i przyczynowości

transcendentalizm
transcendentalizm

(łac. transcendere – wychodzenie poza granice, transcendens –przekraczający) badanie mające prowadzić do przedstawień, które przekraczają granice podmiotu i równocześnie stosują się do przedmiotów; przenośnie: pytanie o granice wszelkiego możliwego doświadczenia