Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Narodziny sofistyki

W V w. p.n.e. Ateny przeżywały okres politycznej i kulturalnej świetności. Jako forma sprawowania rządów upowszechniła się demokracja. Był to ustrój, który promował jednostki wykazujące się zaletami intelektu. Odpowiednie wykształcenie otwierało drogę do kariery zawodowej i państwowej, w sposób szczególny zaczęto cenić umiejętność skutecznego przemawiania. Odpowiadając na tego rodzaju zapotrzebowanie, rozpoczęli działalność sofiści – nauczyciele, którzy odpłatnie nauczali retoryki, filozofii, polityki, etyki, czyli oferowali wykształcenie przygotowujące do życia publicznego.

R3ZTioo9gHmXh1
Posąg greckiej bogini Sofii przed Biblioteką Celsusa w Efezie.
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.

Greckie słowo sophistēs, zostało utworzone od rzeczownika sophia, oznaczającego „mądrość” lub „uczenie się”, dlatego jego ogólne znaczenie było odczytywane jako „ten, kto ćwiczy mądrość lub uczy się”. Sophia oznaczało też rodzaje wiedzy specjalistycznej, ogólną mądrość w życiu i wyższe rodzaje wglądu związane z jasnowidzami i poetami. W ciągu V wieku p.n.e. termin ten, zachowując swój pierwotny, niespecyficzny sens, zaczął być dodatkowo stosowany do nowego typu intelektualistów, zawodowych pedagogów, którzy podróżowali po świecie greckim, oferując nauczanie umiejętności publicznego przemawiania i sztuki udanego życia.

Przedstawiciele

Jednym z najbardziej znanych przedstawicieli tego kierunku był Protagoras z Abdery (ok. 485‑415 p.n.e.), autor rozprawy O prawdzie oraz dzieła, które zostało uznane za bluźniercze i publicznie spalone na rynku – O bogach. Skupiał się on przede wszystkim na zagadnieniach związanych z teorią poznaniaepistemologiateorią poznania.

Filozofem, który zasłynął ze zręcznego posługiwania się dialektykądialektykadialektyką, był Gorgiasz z Leontinoi (483‑375 p.n.e.).

Do grona sofistów zalicza się ponadto Prodikosa z Keos, Kritiasa i Trazymacha z Chalcedonu.

Sofiści jako pierwsi humaniści

Sofiści dokonali przewrotu w dziejach filozofii: w przeciwieństwie do myślicieli jońskich przedmiotem swoich badań uczynili nie przyrodę, lecz człowieka, byli zatem pierwszymi humanistami. Jednocześnie nie zajmowali się odpowiedzią na pytanie, kim jest człowiek, tylko jakie umiejętności zapewniają mu sukces w życiu prywatnym i publicznym. Szczególną uwagę przywiązywali do analizy języka, a także retorykiretorykaretoryki rozumianej jako przekonywające prezentowanie swoich racji, oraz erystykierystykaerystyki, czyli sztuki prowadzenia sporów i dyskusji. Nie prawda bowiem liczyła się dla sofistów, tylko skuteczność. Gorgiasz uważał, że każdą tezę, nawet najbardziej absurdalną, można udowodnić, jeśli się potrafi obmyślić zręczną argumentację. Wyznawali zatem relatywizmrelatywizmrelatywizm, czyli przekonanie, że nie ma prawd obiektywnych, a jedynie subiektywnesubiektywizmsubiektywne mniemania.

RCPTMvCn0byYU
Według sofistów, prawdą jest to, co się komu wydaje, że nią jest.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Ten pogląd przenosili też na inne dziedziny życia ludzkiego. Prawo obowiązujące między ludźmi, ich zdaniem, wynikało z konwencjikonwencjonalizmkonwencji, umowy społecznej, a nie z natury. Jedni z nich uważali, że prawo zostało ustanowione po to, by silniejsi, czyli rządzący, mogli sprawować kontrolę nad słabszymi, a drudzy przeciwnie – by słabsi mogli bronić się przed silniejszymi. Nie tylko prawo, ale także moralność i religia były dziełem zawiązanej między ludźmi umowy. Religia została wymyślona po to, by ludzie nawet w myślach powstrzymywali się od zła.

Relatywizm stał się też dla sofistów podstawą teorii poznania. Prawda o rzeczywistości jest względna. Nie istnieje poznanie obiektywne, a jedynie istnieją subiektywne spostrzeżenia, które pochodzą od zmysłów; był to zatem tzw. sensualizmsensualizmsensualizm.

Protagoras wypowiedział słynne zdanie: Człowiek jest miarą wszystkich rzeczy, istniejących, że istnieją, i nie istniejących, że nie istnieją (łac. homo mensura). Stąd też każdy sąd wypowiadany przez człowieka, nawet szalonego, jest prawdziwy, bo informuje o tym, co się widzi bądź odczuwa, co jednak nie znaczy, że każdy sąd jest zgodny z rzeczywistością; znowu przesądza o tym kryterium użyteczności.

Gorgiasz podjął się udowodnienia trzech tez:

  1. nic nie istnieje,

  2. gdyby nawet coś istniało, nie mogłoby być przez człowieka poznane,

  3. gdyby nawet mogło być poznane, nie mogłoby być przekazane i wytłumaczone drugiemu człowiekowi.

Polecenie 1

Wysłuchaj nagrania i odpowiedz, jaki był wpływ sofistów na innych myślicieli.

Zapoznaj się z treścią nagrania i odpowiedz, jaki był wpływ sofistów na innych myślicieli.

RsM3c90JMOyqi
(Uzupełnij).
RkCv2pLSniVYr
Nagranie dźwiękowe lekcji - dotyczy wpływu i recepcji.

Słownik

dialektyka
dialektyka

(łac. dialectica) metoda rozumowania i dyskusji polegająca na dochodzeniu do prawdy poprzez ujawnianie sprzeczności tkwiących w pojęciach i sądach

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza, umiejętność, zrozumienie) teoria poznania; dział filozofii, zajmujący się relacjami między poznawaniem, poznaniem a rzeczywistością

erystyka
erystyka

(gr. eristikos  kłótliwy) sztuka prowadzenia sporów, nauka skutecznego prowadzenia sporów i przekonywania przeciwnika do własnej tezy

konwencjonalizm
konwencjonalizm

(łac.conventionalis  oparty na umowie) pogląd w filozofii nauki głoszący, że obok doświadczenia i rozumowania w nauce istotną rolę odgrywa umowność terminologii, twierdzeń i teorii

relatywizm
relatywizm

(łac. relativus – względny; od: refero – odnosić się) pogląd filozoficzny, wedle którego prawdziwość wypowiedzi można oceniać wyłącznie w kontekście systemu, w którym są one wypowiadane

retoryka
retoryka

(łac. rhetorica) sztuka budowania artystycznej, perswazyjnej wypowiedzi ustnej lub pisemnej; nauka o przemawianiu; wiedza o komunikacji słownej, obrazowej i zachowawczej pomiędzy autorem wypowiedzi a jej odbiorcami

sensualizm
sensualizm

(łac. sensus – zmysł) pogląd filozoficzny oraz psychologiczny głoszący, że wszelka wiedza pochodzi od wrażeń zmysłowych (poznanie odbywa się poprzez przeprowadzanie logicznych doświadczeń) i jest tylko bardziej lub mniej złożonym kompleksem spostrzeżeń

subiektywizm
subiektywizm

(łac. subjectivus - podmiotowy) pogląd zakładający, że poznanie rzeczywistości odbywa się w oparciu o indywidualne wrażenia, spostrzeżenia i myśli podmiotu poznającego