Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat stanu natury człowieka, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Stan natury

Każde państwo stanowi jakąś formę ograniczenia wolności jednostki przez nałożenie na nią praw i poddanie władzy. Żeby pogodzić ideę wolności z ideą państwa, filozofowie formułują koncepcję stanu natury, tj. hipotetycznego stanu, w którym ludzie znajdowali się pierwotnie, zanim jeszcze ukształtowało się państwo. Państwo w ich ujęciu pojawia się jako forma organizacji wspólnoty ludzkiej i zarazem naturalna konsekwencja stanu natury, a więc coś w zasadzie nieuchronnego. Najbardziej znane są trzy koncepcje stanu natury: Thomasa Hobbesa, Johna Locke’aJeana‑Jacques’a Rousseau.

Ciekawostka
R15aKo6GAJjtm1
Thomas Hobbes
Źródło: John Michael Wright, Narodowa Galeria Portretów w Londynie, dostępny w internecie: https://commons.wikimedia.org/, domena publiczna.

Thomas Hobbes (1588–1679), angielski filozof i myśliciel polityczny, zaliczany do tradycji filozofii empirycznej i materialistycznej. Studiował na Uniwersytecie Oksfordzkim, odbył liczne podróże, głównie po Francji (gdzie poznał Kartezjusza) i Włoszech. Tłumaczył Tukidydesa i Homera. W 1640 r. opuścił Anglię z powodów politycznych i przez 11 lat żył we Francji, skąd jednak musiał uciekać ze względu na prześladowania za poglądy (w szczególności religijne). Schronienie znalazł na dworze Karola II Stuarta. Opracował obszerny i szczegółowy system filozoficzny (na wzór Elementów Euklidesa nazwał go Elementami filozofii) – najgłośniejszą jego częścią okazała się filozofia państwa przedstawiona w De cive (1642) i w LewiatanielewiatanLewiatanie (1651).

Rozumowanie Thomasa Hobbesa opiera się na dwóch założeniach. Po pierwsze filozof uznaje, że ludźmi kierują pierwotne popędypopędpopędy. Człowiek jest, ni mniej ni więcej, tylko zwierzęciem obdarzonym rozumem – interesuje go przede wszystkim własny interes, w szczególności zaś chęć przeżycia. Posunie się do najgorszego, jeśli nie będzie powstrzymywać go strach przed prawem i jego konsekwencjami (w stanie natury, w którym nie ma państwa, nie ma też prawa ograniczającego złe skłonności ludzi).

R12MHstLTQl7O1
Stąd słynne powiedzenie Hobbesa: homo homini lupus est („człowiek człowiekowi wilkiem”). Po drugie Hobbes zakłada, że ludzie są sobie z natury równi. Wprawdzie niektórzy są silniejsi, a inni słabsi, jednak słabsi zawsze mogą się zjednoczyć przeciw silniejszemu i tym samym się z nim zrównać. Nikt więc w stanie natury nie może być pewny, że uzyska taką przewagę nad innym, która da mu poczucie całkowitego bezpieczeństwa. Każdy jest stale zagrożony utratą mienia, zdrowia lub życia.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Stan natury, zdaniem Hobbesa, to zatem stan permanentnej wojny wszystkich ze wszystkimi. Jak ujmuje to w swoim głośnym dziele Lewiatan:

Thomas Hobbes Lewiatan

Jest więc oczywiste, że gdy ludzie żyją, nie mając nad sobą mocy, która by ich wszystkich trzymała w strachu, to znajdą się w stanie, który się zwie wojną; i to w stanie takiej wojny, jak gdyby każdy był w wojnie z każdym innym. Albowiem „wojna” polega nie tylko na walce czy też na rzeczywistym zmaganiu; czasem wojny jest odcinek czasu, w którym dostatecznie jest wyraźne zdecydowanie na walkę.

Wol Źródło: Thomas Hobbes, Lewiatan, tłum. C. Znamierowski, Warszawa 2005.

Inną zgoła wizję stanu natury przedstawia John Locke. Podobnie jak Hobbes twierdzi wprawdzie, że człowiek pierwotnie był wolny, a główny motyw jego działania stanowiła przyjemność, to w odróżnieniu od Hobbesa jest zdania, że stan natury nie oznaczał ustawicznej wojny każdego z każdym. Zanim bowiem pojawiło się państwo i obowiązujące w nim przepisy prawne, człowiek znał prawo natury wszczepione ludziom przez Stwórcę i go przestrzegał. Stan natury – pisze Locke:

Rw2xyDzbuweHm1
Prezentacja multimedialna.
RdkJ8C9i2qEOo1
Rozprawa o pochodzeniu i podstawach nierówności między ludźmi Jeana-Jacques'a Rousseau, wydanie z 1755 r.
Źródło: Jean-Jacques Rousseau, Wikimedia Commons, domena publiczna.

W stanie natury, zdaniem Locke’a, człowiek był nie tylko wolny, lecz miał także zdolność rozpoznawania dobra i zła oraz prawo do karania wykroczeń przeciw prawu natury, a więc karania zła. Jeszcze inną wizję kreśli Jean‑Jacques Rousseau, filozof francuski żyjący w dobie oświecenia, który jednak, również w swych poglądach politycznych, znacząco odstaje od głównych ideałów tej epoki. Rousseau twierdzi, że w stanie natury ludzie kierowali się litością i miłością bliźniego. Panowała między nimi naturalna zgoda i równość – wiedli więc życie według zasad, które stały się później ideałem komunistów (Rousseau zresztą uznaje się za jedno ze źródeł inspiracji teorii komunistycznej). Wszelkie moralne zło, jakie jest w człowieku, stanowi konsekwencję odejścia od idyllicznego stanu natury. Odejście to było jednak nieuchronne i przybrało postać państwa i cywilizacji. Ludzie musieli utworzyć społeczeństwo dla skuteczniejszego zaspokajania swych potrzeb. 
Momentem przełomowym w jego rozwoju było pojawienie się własności prywatnej i różnic między ludźmi, prowadzących do krzywdzących nierówności. Narodziny społeczeństwa Rousseau opisuje słynnymi słowami:

RrbHk39LN7l9d1
Prezentacja multimedialna.

Słownik

demokracja
demokracja

(gr. dḗmos — lud, krátos — władza), rządy ludu, ubogich, rząd większości

lewiatan
lewiatan

(hebr. leviathan — wieloryb) symboliczna nazwa potwora morskiego

popęd
popęd

uwarunkowany biologicznie, wewnętrzny mechanizm motywacyjny, dynamizujący i ukierunkowujący zachowanie, uruchamiany w następstwie niezaspokojenia podstawowych potrzeb (potrzeba) biol. organizmu (np. brak wody, określonych substancji) lub przez czynniki zagrażające organizmowi (np. uderzenie, obniżenie temperatury)