Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat stanu natury człowieka, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
Lewiatan Hobbes'aLewiatan Hobbes'a
Umowa społeczna według Johna Locke’aUmowa społeczna według Johna Locke’a
Koncepcja człowieka i państwa Jean‑Jacquesa RousseauKoncepcja człowieka i państwa Jean‑Jacquesa Rousseau
Stan natury
Każde państwo stanowi jakąś formę ograniczenia wolności jednostki przez nałożenie na nią praw i poddanie władzy. Żeby pogodzić ideę wolności z ideą państwa, filozofowie formułują koncepcję stanu natury, tj. hipotetycznego stanu, w którym ludzie znajdowali się pierwotnie, zanim jeszcze ukształtowało się państwo. Państwo w ich ujęciu pojawia się jako forma organizacji wspólnoty ludzkiej i zarazem naturalna konsekwencja stanu natury, a więc coś w zasadzie nieuchronnego. Najbardziej znane są trzy koncepcje stanu natury: Thomasa Hobbesa, Johna Locke’a i Jeana‑Jacques’a Rousseau.
![Obraz przedstawia portret starszego mężczyzny. Mężczyzna jest siwy, lekko łysiejący. Ma wysokie czoło i długi nos. Ma wąsy i krótką brodę hiszpankę.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R15aKo6GAJjtm/1632483124/1PmiJT4hV7OJUlBYUveqqrywjPdhxvOR.jpg)
Thomas Hobbes (1588–1679), angielski filozof i myśliciel polityczny, zaliczany do tradycji filozofii empirycznej i materialistycznej. Studiował na Uniwersytecie Oksfordzkim, odbył liczne podróże, głównie po Francji (gdzie poznał Kartezjusza) i Włoszech. Tłumaczył Tukidydesa i Homera. W 1640 r. opuścił Anglię z powodów politycznych i przez 11 lat żył we Francji, skąd jednak musiał uciekać ze względu na prześladowania za poglądy (w szczególności religijne). Schronienie znalazł na dworze Karola II Stuarta. Opracował obszerny i szczegółowy system filozoficzny (na wzór Elementów Euklidesa nazwał go Elementami filozofii) – najgłośniejszą jego częścią okazała się filozofia państwa przedstawiona w De cive (1642) i w LewiatanieLewiatanie (1651).
Rozumowanie Thomasa Hobbesa opiera się na dwóch założeniach. Po pierwsze filozof uznaje, że ludźmi kierują pierwotne popędypopędy. Człowiek jest, ni mniej ni więcej, tylko zwierzęciem obdarzonym rozumem – interesuje go przede wszystkim własny interes, w szczególności zaś chęć przeżycia. Posunie się do najgorszego, jeśli nie będzie powstrzymywać go strach przed prawem i jego konsekwencjami (w stanie natury, w którym nie ma państwa, nie ma też prawa ograniczającego złe skłonności ludzi).
![Zdjęcie przedstawia kolumnę żołnierzy maszerujących z bronią.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/R12MHstLTQl7O/1632483124/2ewY749v70v95CA4ZCaGaj6yMi80uiNs.jpg)
Stan natury, zdaniem Hobbesa, to zatem stan permanentnej wojny wszystkich ze wszystkimi. Jak ujmuje to w swoim głośnym dziele Lewiatan:
LewiatanJest więc oczywiste, że gdy ludzie żyją, nie mając nad sobą mocy, która by ich wszystkich trzymała w strachu, to znajdą się w stanie, który się zwie wojną; i to w stanie takiej wojny, jak gdyby każdy był w wojnie z każdym innym. Albowiem „wojna” polega nie tylko na walce czy też na rzeczywistym zmaganiu; czasem wojny jest odcinek czasu, w którym dostatecznie jest wyraźne zdecydowanie na walkę.
Źródło: Thomas Hobbes, Lewiatan, tłum. C. Znamierowski, Warszawa 2005.
Inną zgoła wizję stanu natury przedstawia John Locke. Podobnie jak Hobbes twierdzi wprawdzie, że człowiek pierwotnie był wolny, a główny motyw jego działania stanowiła przyjemność, to w odróżnieniu od Hobbesa jest zdania, że stan natury nie oznaczał ustawicznej wojny każdego z każdym. Zanim bowiem pojawiło się państwo i obowiązujące w nim przepisy prawne, człowiek znał prawo natury wszczepione ludziom przez Stwórcę i go przestrzegał. Stan natury – pisze Locke:
-
John Locke
Dwa traktaty o rządzie Jakkolwiek jest to stan wolności, nie jest to jednak stan, w którym można czynić, co się komu podoba. [...] W stanie natury ma rządzić obowiązujące każdego prawo natury. Rozum, który jest tym prawem, uczy cały rodzaj ludzki, jeśli tylko ten chce się go poradzić, że skoro wszyscy są równi i niezależni, nikt nie powinien wyrządzić drugiemu szkód na życiu, zdrowiu, wolności czy majątku. -
Licencja: CC0
![Ilustracja przedstawia strony tytułowe książki w języku francuskim. Strony są ozdobione dwiema ilustracjami. Na pierwszej ilustracji półnagi mężczyzna wskazuje grupie mężczyzn na morze. Na drugiej ilustracji znajduje się siedząca na ziemi kobieta, która trzyma kij z kapeluszem na końcu.](https://static.zpe.gov.pl/portal/f/res-minimized/RdkJ8C9i2qEOo/1632483125/fsBqhy1KPthRAGFxLrRoGuVWgtnA5hlv.jpg)
W stanie natury, zdaniem Locke’a, człowiek był nie tylko wolny, lecz miał także zdolność rozpoznawania dobra i zła oraz prawo do karania wykroczeń przeciw prawu natury, a więc karania zła. Jeszcze inną wizję kreśli Jean‑Jacques Rousseau, filozof francuski żyjący w dobie oświecenia, który jednak, również w swych poglądach politycznych, znacząco odstaje od głównych ideałów tej epoki. Rousseau twierdzi, że w stanie natury ludzie kierowali się litością i miłością bliźniego. Panowała między nimi naturalna zgoda i równość – wiedli więc życie według zasad, które stały się później ideałem komunistów (Rousseau zresztą uznaje się za jedno ze źródeł inspiracji teorii komunistycznej). Wszelkie moralne zło, jakie jest w człowieku, stanowi konsekwencję odejścia od idyllicznego stanu natury. Odejście to było jednak nieuchronne i przybrało postać państwa i cywilizacji. Ludzie musieli utworzyć społeczeństwo dla skuteczniejszego zaspokajania swych potrzeb.
Momentem przełomowym w jego rozwoju było pojawienie się własności prywatnej i różnic między ludźmi, prowadzących do krzywdzących nierówności. Narodziny społeczeństwa Rousseau opisuje słynnymi słowami:
Słownik
(gr. dḗmos — lud, krátos — władza), rządy ludu, ubogich, rząd większości
(hebr. leviathan — wieloryb) symboliczna nazwa potwora morskiego
uwarunkowany biologicznie, wewnętrzny mechanizm motywacyjny, dynamizujący i ukierunkowujący zachowanie, uruchamiany w następstwie niezaspokojenia podstawowych potrzeb (potrzeba) biol. organizmu (np. brak wody, określonych substancji) lub przez czynniki zagrażające organizmowi (np. uderzenie, obniżenie temperatury)