Przeczytaj
Aby dowiedzieć się więcej na temat Johna Stuarta Milla, zapoznaj się z poniższymi materiałami:
John Stuart Mill. Część pierwsza: pierwsze spotkanieJohn Stuart Mill. Część pierwsza: pierwsze spotkanie
John Stuart Mill. Część druga: poglądyJohn Stuart Mill. Część druga: poglądy
Wolność. Prekursorzy liberalizmuWolność. Prekursorzy liberalizmu
August Comte. Część pierwsza: poglądyAugust Comte. Część pierwsza: poglądy
Francuski pozytywizm oświeceniowyFrancuski pozytywizm oświeceniowy
Źródła
Poglądy Johna Stuarta Milla, jak już wspomniano, kształtowała długa tradycja empiryzmu brytyjskiego, odrzucająca spekulacje, opierająca wiedzę na doświadczeniu. Toteż wśród jego poprzedników można wymienić tak różnych filozofów, jak HobbesHobbes, BaconBacon, LockeLocke, HumeHume, BerkeleyBerkeley. Niezwykle istotne znaczenie dla ukształtowania się poglądów Milla mieli także jego bezpośredni nauczyciele, również empiryści – Jeremy BenthamJeremy Bentham, współtwórca angielskiego utylitaryzmuutylitaryzmu, John Herschel, do którego poglądów nawiązał w zakresie metodologii i teorii nauk przyrodniczych, oraz ojciec – John Mill, który mu wpoił poglądy psychologii asocjacjonistycznej, a przede wszystkim ukształtowanie formacji intelektualnej.
Spośród filozofów spoza Wysp Brytyjskich największe znaczenie dla Johna Stuarta Milla miały koncepcje Augusta Comte’a, którego uważał za najwybitniejszego filozofa współczesnego, ale tylko do czasu przełomu, jaki dokonał się w poglądach francuskiego myśliciela. Wczesna, antymetafizyczna faza filozofii Comte’a znalazła w nim żarliwego wyznawcę. Mill przyjmował z uznaniem najważniejsze tezy filozofii pozytywnej, w pewien sposób dokonał połączenia angielskiej tradycji empirystycznejempirystycznej z francuskim pozytywizmempozytywizmem. Natomiast druga faza filozofii Comte’a, „religia ludzkości”, wywołała w nim gwałtowny sprzeciw. W książce Auguste Comte and Positivism udowadniał, że oznacza ona zaprzeczenie tego, co decydowało o specyfice myśli pozytywistycznej.
Wpływ i recepcja
Znaczenie Milla dla czasów ówczesnych najpełniej wyraził Hippolyte Taine:
Filozofia pozytywna w Anglii. Studyum nad Stuartem MillemOwóż śród głębokiej ciszy, spomiędzy nudnych marionetek, występuje mistrz i przemawia. Od czasów Hegla nie widzieliśmy żadnego podobnego.
Filozofia Milla, sprzymierzona z poglądami Comte’a, zapanowała w Europie na długie lata. Angielski myśliciel zawdzięczał to z jednej strony epoce, z jej dominującym stanowiskiem antymetafizycznym, ale również trzeźwości swoich poglądów, czytelności i pięknu języka, oraz umiejętności argumentacji. Jego znaczenie było ogromne, szczególnie wśród najszerszych kręgów inteligencji zafascynowanej tą doktryną. Mniejszy natomiast wpływ wywarły poglądy Milla na innych filozofów. Spośród najważniejszych, przyjmując perspektywę epoki, wymienić należy historyka Henry'ego Buckle’a i psychologa Alexandra Baina. Te nazwiska w pismach pozytywistów wymieniane były jednym tchem.
Mill w Polsce
Prace Milla były niezwykle popularne w okresie pozytywizmu i chętnie tłumaczone na język polski. Niemal wszystkie ważne książki angielskiego filozofa zostały spolszczone w tej epoce, dlatego współcześnie czytamy Milla „pozytywistycznego”, bo niewiele tłumaczeń pochodzi z lat późniejszych. Zasady ekonomii politycznej wydane zostały już w roku 1859 w tłumaczeniu Edwarda Taylora. Esej O wolności czekał tylko pięć lat na publikację w języku polskim: przełożył go w 1864 r. Juliusz Starkel (współczesne tłumaczenie Amelii Kurlandzkiej ukazało się w roku 1959). Dwa lata później, w roku 1866, ukazał się traktat O rządzie reprezentatywnym w tłumaczeniu Gustawa Czernickiego (wznowiony w roku 1995). Poddaństwo kobiet przetłumaczyła w roku 1870 M. Chyżyńska. Na początku lat 70. XIX w. ukazał się Utylitaryzm, stając się jednym z ideowych fundamentów programu „młodych”, pokolenia postyczniowego. Przetłumaczył ten tekst Feliks Mierzejewski (na kolejne tłumaczenie przyszło poczekać niemal 100 lat, w 1959 r. ukazało się tłumaczenie Marii Ossowskiej). Największy jednak podziw budzi fakt, że pozytywistyczny nowelista Adolf Dygasiński dokonał streszczenia Millowskiego Systemu logiki (próby tłumaczenia podjął także Bolesław Prus). Pełna wersja tej najważniejszej, z filozoficznej perspektywy, pracy Milla ukazała się w języku polskim w roku 1962 (120 lat po publikacji angielskiej) w tłumaczeniu Czesława Znamierowskiego.
Jak wpłynęły na ciebie poglądy Milla? Stwórz mem, w którym wyrazisz swoją opinię.
Słownik
(łac. inductio) metoda wyprowadzania wniosków ogólnych z przesłanek będących pojedynczymi przypadkami tych wniosków
(łac. utilis – użyteczny) doktryna etyczna, która za jedyny element ludzkiego dobra uznaje przyjemność lub zaspokojenie dobra; w utylitaryzmie indywidualistycznym najwyższą wartość stanowi użytecznośćużyteczność osobista, a więc dostarczanie najwyższych przyjemności jednostce; utylitaryzm społeczny postuluje staranie o cudzą przyjemność, oderwanie się od korzyści osobistych; do takich poczynań powinien zdążać człowiek moralny
(fr. positivisme; łac. positivus – oparty, uzasadniony) jeden z głównych nurtów w filozofii XIX i XX w., wywodzący się z refleksji filozoficznej nad poznaniem naukowym oraz nad strukturą metodologiczną oraz osiągnięciami teoretycznymi i praktycznych nauk szczegółowych (zwłaszcza ścisłych)
(gr. empeiría – doświadczenie) kierunek filozoficzny w teorii poznania, który wywodzi wszelkie poznanie z doświadczenia zewnętrznego lub wewnętrznego
odnosi się do sposobów poznania rzeczywistości w zgodzie z prawdą i uzasadniania rezultatów tegoż poznania; uznaje, że poznanie prawdziwe jest zawsze oparte na poprzedzającym je doświadczeniu i tylko w nim może znajdować uzasadnienie
(łac. liberalis – wolnościowy, liber – wolny) ogólna nazwa doktryn opartych na racjonalistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa; głosi, że warunkiem szczęścia człowieka jest wolność, która stanowi również warunek postępu i pokoju społecznego
sprowadza rolę państwa do ochrony uprawnień należnych jednostce, a więc wolności przekonań i słowa, powszechnego prawa wyborczego, pełnych swobód politycznych
głosi wolną nieskrępowaną działalność jednostki w ramach wolnej konkurencji z całkowitym poszanowaniem własności prywatnej