Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Johna Stuarta Milla, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Źródła

Poglądy Johna Stuarta Milla, jak już wspomniano, kształtowała długa tradycja empiryzmu brytyjskiego, odrzucająca spekulacje, opierająca wiedzę na doświadczeniu. Toteż wśród jego poprzedników można wymienić tak różnych filozofów, jak HobbesThomas HobbesHobbes, BaconFrancis BaconBacon, LockeJohn LockeLocke, HumeDavid HumeHume, BerkeleyGeorge BerkeleyBerkeley. Niezwykle istotne znaczenie dla ukształtowania się poglądów Milla mieli także jego bezpośredni nauczyciele, również empiryści – Jeremy BenthamJeremy BenthamJeremy Bentham, współtwórca angielskiego utylitaryzmuutylitaryzmutylitaryzmu, John Herschel, do którego poglądów nawiązał w zakresie metodologii i teorii nauk przyrodniczych, oraz ojciec – John Mill, który mu wpoił poglądy psychologii asocjacjonistycznej, a przede wszystkim ukształtowanie formacji intelektualnej.

RwhlIeqsLVC4o1
Mapa myśli. Lista elementów:
  • Nazwa kategorii: John Stuart Mill
    • Elementy należące do kategorii John Stuart Mill
    • Nazwa kategorii: empiryzm w epistemologii{value=40}
    • Nazwa kategorii: utylitaryzm w etyce{value=40}
    • Nazwa kategorii: indukcja[br]jako metoda wyprowadzania[br]twierdzeń ogólnych{value=40}
    • Nazwa kategorii: indukcjonizm w metodologii{value=40}
    • Nazwa kategorii: liberalny indywidualizm{value=40}
    • Nazwa kategorii: wolność jednostki[br]jako warunek[br]rozwoju i twórczości{value=40}
    • Koniec elementów należących do kategorii John Stuart Mill
Myśli filozoficzne Johna Stuarta Milla.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Spośród filozofów spoza Wysp Brytyjskich największe znaczenie dla Johna Stuarta Milla miały koncepcje Augusta Comte’a, którego uważał za najwybitniejszego filozofa współczesnego, ale tylko do czasu przełomu, jaki dokonał się w poglądach francuskiego myśliciela. Wczesna, antymetafizyczna faza filozofii Comte’a znalazła w nim żarliwego wyznawcę. Mill przyjmował z uznaniem najważniejsze tezy filozofii pozytywnej, w pewien sposób dokonał połączenia angielskiej tradycji empirystycznejempiryzmempirystycznej z francuskim pozytywizmempozytywizmpozytywizmem. Natomiast druga faza filozofii Comte’a, „religia ludzkości”, wywołała w nim gwałtowny sprzeciw. W książce Auguste Comte and Positivism udowadniał, że oznacza ona zaprzeczenie tego, co decydowało o specyfice myśli pozytywistycznej.

Wpływ i recepcja

Znaczenie Milla dla czasów ówczesnych najpełniej wyraził Hippolyte Taine:

Hippolyte Taine Filozofia pozytywna w Anglii. Studyum nad Stuartem Millem

Owóż śród głębokiej ciszy, spomiędzy nudnych marionetek, występuje mistrz i przemawia. Od czasów Hegla nie widzieliśmy żadnego podobnego.

fil4 Źródło: Hippolyte Taine, Filozofia pozytywna w Anglii. Studyum nad Stuartem Millem, Warszawa 1883.

Filozofia Milla, sprzymierzona z poglądami Comte’a, zapanowała w Europie na długie lata. Angielski myśliciel zawdzięczał to z jednej strony epoce, z jej dominującym stanowiskiem antymetafizycznym, ale również trzeźwości swoich poglądów, czytelności i pięknu języka, oraz umiejętności argumentacji. Jego znaczenie było ogromne, szczególnie wśród najszerszych kręgów inteligencji zafascynowanej tą doktryną. Mniejszy natomiast wpływ wywarły poglądy Milla na innych filozofów. Spośród najważniejszych, przyjmując perspektywę epoki, wymienić należy historyka Henry'ego Buckle’a i psychologa Alexandra Baina. Te nazwiska w pismach pozytywistów wymieniane były jednym tchem.

Mill w Polsce

Prace Milla były niezwykle popularne w okresie pozytywizmu i chętnie tłumaczone na język polski. Niemal wszystkie ważne książki angielskiego filozofa zostały spolszczone w tej epoce, dlatego współcześnie czytamy Milla „pozytywistycznego”, bo niewiele tłumaczeń pochodzi z lat późniejszych. Zasady ekonomii politycznej wydane zostały już w roku 1859 w tłumaczeniu Edwarda Taylora. Esej O wolności czekał tylko pięć lat na publikację w języku polskim: przełożył go w 1864 r. Juliusz Starkel (współczesne tłumaczenie Amelii Kurlandzkiej ukazało się w roku 1959). Dwa lata później, w roku 1866, ukazał się traktat O rządzie reprezentatywnym w tłumaczeniu Gustawa Czernickiego (wznowiony w roku 1995). Poddaństwo kobiet przetłumaczyła w roku 1870 M. Chyżyńska. Na początku lat 70. XIX w. ukazał się Utylitaryzm, stając się jednym z ideowych fundamentów programu „młodych”, pokolenia postyczniowego. Przetłumaczył ten tekst Feliks Mierzejewski (na kolejne tłumaczenie przyszło poczekać niemal 100 lat, w 1959 r. ukazało się tłumaczenie Marii Ossowskiej). Największy jednak podziw budzi fakt, że pozytywistyczny nowelista Adolf Dygasiński dokonał streszczenia Millowskiego Systemu logiki (próby tłumaczenia podjął także Bolesław Prus). Pełna wersja tej najważniejszej, z filozoficznej perspektywy, pracy Milla ukazała się w języku polskim w roku 1962 (120 lat po publikacji angielskiej) w tłumaczeniu Czesława Znamierowskiego.

Polecenie 1

Jak wpłynęły na ciebie poglądy Milla? Stwórz mem, w którym wyrazisz swoją opinię.

RH8jr9Gy7F5f11
Wybierz jedno nowe słowo poznane podczas dzisiejszej lekcji i ułóż z nim zdanie.
Fotografia Mulberry Street w Nowym Jorku
Źródło: Detroit Photograph Company, Englishsquare.pl Sp. z o.o., Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
RaTudAxdYMMKO
(Uzupełnij).

Słownik

indukcja
indukcja

(łac. inductio) metoda wyprowadzania wniosków ogólnych z przesłanek będących pojedynczymi przypadkami tych wniosków

utylitaryzm
utylitaryzm

(łac. utilis – użyteczny) doktryna etyczna, która za jedyny element ludzkiego dobra uznaje przyjemność lub zaspokojenie dobra; w utylitaryzmie indywidualistycznym najwyższą wartość stanowi użytecznośćużytecznośćużyteczność osobista, a więc dostarczanie najwyższych przyjemności jednostce; utylitaryzm społeczny postuluje staranie o cudzą przyjemność, oderwanie się od korzyści osobistych; do takich poczynań powinien zdążać człowiek moralny

pozytywizm
pozytywizm

(fr. positivisme; łac. positivus oparty, uzasadniony) jeden z głównych nurtów w filozofii XIX i XX w., wywodzący się z refleksji filozoficznej nad poznaniem naukowym oraz nad strukturą metodologiczną oraz osiągnięciami teoretycznymi i praktycznych nauk szczegółowych (zwłaszcza ścisłych)

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) kierunek filozoficzny w teorii poznania, który wywodzi wszelkie poznanie z doświadczenia zewnętrznego lub wewnętrznego

empiryzm metodologiczny
empiryzm metodologiczny

odnosi się do sposobów poznania rzeczywistości w zgodzie z prawdą i uzasadniania rezultatów tegoż poznania; uznaje, że poznanie prawdziwe jest zawsze oparte na poprzedzającym je doświadczeniu i tylko w nim może znajdować uzasadnienie

liberalizm
liberalizm

(łac. liberalis – wolnościowy, liber – wolny) ogólna nazwa doktryn opartych na racjonalistycznej koncepcji człowieka i społeczeństwa; głosi, że warunkiem szczęścia człowieka jest wolność, która stanowi również warunek postępu i pokoju społecznego

liberalizm polityczny
liberalizm polityczny

sprowadza rolę państwa do ochrony uprawnień należnych jednostce, a więc wolności przekonań i słowa, powszechnego prawa wyborczego, pełnych swobód politycznych

liberalizm ekonomiczny
liberalizm ekonomiczny

głosi wolną nieskrępowaną działalność jednostki w ramach wolnej konkurencji z całkowitym poszanowaniem własności prywatnej

użyteczność
Thomas Hobbes
Francis Bacon
John Locke
David Hume
George Berkeley
Jeremy Bentham