Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Trudny stoicyzm Czesława Miłosza

RPje2NodXmtsL1
Czesław Miłosz
Fotografia z książki: Aleksander Janta, Lustra i reflektory, 1982
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Postawa Czesława Miłosza wyróżnia się na tle pokolenia Kolumbów – pisarzy młodszych od autora Ocalenia o dziesięć lat. Poeta występuje przeciw nihilizmowinihilizmnihilizmowi i zwątpieniu, broni uniwersalnych wartości, wierzy w sens kształtowania doskonałości duchowej i godzi się z losem. Światopogląd Miłosza od czasów powojennych aż do śmierci poety w 2004 roku nie zmienił się radykalnie i oscylował wokół dwóch przenikających się postaw – buntownika i stoika. W jednym tomie wierszy Miłosza mogły zatem znaleźć się utwory odnoszące się do filozofii stoickiej i takie, w których podmiot liryczny jest targany skrajnymi emocjami.

Podmiot liryczny w poezji Miłosza mimo przeżyć wojennych jest człowiekiem silnej wiary. Wierzy w uniwersalne wartości, moc poezji, dobroć człowieka. Podobnie jak stoiccy mędrcy uznaje, że szczęście można osiągnąć jedynie poprzez wyzbycie się silnych, skrajnych emocji (np. euforii, rozpaczy). Mędrzec powinien dążyć do stanu nazywanego apatiąapatiaapatią. W języku greckim „apatia” była stanem braku pathe. Termin pathe nie oznaczał wszystkich uczuć, a jedynie te, które charakteryzują się szczególną gwałtownością i nierozumnością. Stoicy uważali, że człowiek powinien pracować nad harmonijnym przepływem emocji i uczuć. Drugim ważnym elementem filozofii stoików był racjonalizm, czyli skłonność do oceny rzeczywistości jedynie za pomocą rozumu (logoslogoslogos). Nie chodziło o chłodny, logiczny osąd, lecz o dostrzeżenie harmonii świata wyznaczanej przez stałe zasady. Stoicy dążyli do autarkiiautarkiaautarkii, czyli swoistej samowystarczalności. Przyjmowali, że do osiągnięcia szczęścia rozumianego jako całkowity spokój ducha nie są potrzebni inni ludzie. Nie oznacza to jednak, że postulowali samotność i izolację. Kształcenie się w cnocie rozumianej jako doskonałość duchowa (aretéaretéareté) odbywa się wśród ludzi i wymaga zaangażowania. Stoicki mędrzec miał też moralny obowiązek dbania o doskonałość duchową innych.

Ocalenie Czesława Miłosza to jeden z pierwszych tomów poezji wydanych w Polsce po II wojnie światowej. Można w nim dostrzec ewolucję myślenia poetyckiego autora. Zamieszczone tu wiersze cechuje różnorodność tematyczna i stylistyczna. Silnie pobrzmiewają w nich echa filozofii stoickiej, do której poeta odwołuje się w wierszach Pieśni Adriana Zielińskiego, Los czy Pożegnanie.

Podmiotem tomu Ocalenie jest twórca, który kreuje się jednocześnie na romantycznego profetę i stoickiego mędrca. Z pierwszym z nich łączą go gniew i bunt przeciwko niesprawiedliwości i cierpieniom innych. Stoicyzm zaś podpowiada mu ideę kształcenia się w cnocie, racjonalizm (rozumiany jako założenie, że w świecie panuje harmonia) oraz autarkię.

Pożegnanie to przykład utworu, w którym można zauważyć cechy typowe dla filozofii stoickiej. Na początku wiersza podmiot liryczny mówi o swoich doświadczeniach i silnych emocjach:

Czesław Miłosz Pożegnanie

Żebyś ty wiedział, jak to jest, gdy nocą 
Budzi się nagle ktoś i zapytuje
Słysząc bijące serce: Czego ty chcesz jeszcze, 
Nienasycone? Wiosna, słowik śpiewa.

1 Źródło: Czesław Miłosz, Pożegnanie, [w:] Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 225.

Osoba mówiąca w wierszu stanowczo i z mocą wykorzystuje bezokolicznik w funkcji trybu rozkazującego i stwierdza, że to, co podpowiada „bijące serce” należy „odrzucić”:

Czesław Miłosz Pożegnanie

Odrzucić. Odrzucić wszystko. To nie to.
Nie będę wskrzeszać ani wracać wstecz.

1 Źródło: Czesław Miłosz, Pożegnanie, [w:] Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 225.

Podkreśla to, używając nieokreślonego zaimka „wszystko”. Współgra to z koncepcją stoickiej apatii – unikania skrajnych emocji, umiaru.
Wiersz kończy się mocnym podsumowaniem:

Czesław Miłosz Pożegnanie

Synu mój, wierzaj mi, nie zostaje nic. [...]
Tylko trud, 
Nic więcej.

1 Źródło: Czesław Miłosz, Pożegnanie, [w:] Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 225.

Poeta wartościuje trud pozytywnie, dla niego jest to wysiłek, który bez sprzeciwu należy podjąć.

RZskMIPZDpMR1
Wiersz Czesława Miłosza na Pomniku Poległych Stoczniowców w Gdańsku (Polska)
Źródło: Brosen, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ze stoicyzmu Miłosz czerpie wiarę, że świat jest miejscem uporządkowanym i harmonijnym. Tom Ocalenie ukazał się tuż po II wojnie światowej, więc wiara w panujący w świecie porządek graniczyła z duchowym heroizmem. Wiersz Wiara jest przykładem utworu, w którym jest mowa o harmonii świata. Podmiot liryczny, patrząc na świat z perspektywy zbiorowości, mówi, że kamienie są po to, żeby nogi nam raniły. Cierpienie jest nieodłączną częścią istnienia, jest częścią porządku świata. Wobec tego można jedynie przyjąć postawę duchowego męstwa, określanego w języku greckim słowem arete – cnota.

3

Czy w 1945 roku, kiedy ukazał się tom Ocalenie, można było zachować poglądy starożytnych stoików? Nawet stoik nie ma prawa zgodzić się na cierpienie niewinnych i na „samotność ginących”. Miłosz stawia pytania o kształt, sens i cel poezji po spełnionej apokalipsie. Prezentuje światopogląd trudnego, nieoczywistego stoicyzmu. Mimo doświadczeń wojny i okupacji wierzy w wartości umiaru, harmonię świata, w sens cierpienia, ale nie zgadza się na zło.

Czesław Miłosz Podróż

Daleka była droga i przeciwne czasy,
Tak iść przez tego miasta rozdarte ulice,
W serce zbierając chmury albo błyskawice,
Jak nocą przez uschnięte i drapieżne lasy,
A zanim ktoś pomyślał nad spraw tych przyczyną,
Żal było, że i ludzie, i dzieła ich giną.

Więc najpierw złorzeczyłem niemądrze losowi,
Że małe moje życie wplątał w takie dziwa,
Potem rad byłem, że tak nagle odkrywa
To, co dotychczas leżało ukryte.
Że burza, choć zabija jednych, innych uczy,
Jak szukać miar właściwych i właściwych kluczy,
Jak życie ludzkie myślami otwierać
I co żyć znaczy, co znaczy umierać.

I wtedy zapytałem, czy są rzeczywiste
Te rozpostarte dokoła obrazy,
Czy też jest źródło jakieś bardziej czyste,
Które przesącza blask jak kryształ ciemny.
[...]

Stanęły pod Warszawą roziskrzone morza,
Ciepły ocean piaski mazowieckie perlił
I w chmur winogradowych otwartej draperii
Słońca powstającego prześwitywał pożar.

Szedłem w blasku łagodnym. Słychać, jak kołyszą
Wierzchołkami ogrody, jak w brzasku się mienią,
I wszystko było echem, wszystko było ciszą.
Nowy, czysty poranek wschodził ponad ziemią.

Szedłem w blasku łagodnym. Białe były place,
Różowe od płynnego promieni marmuru.
Tylko gołębie chodząc gruchały do wtóru
Wietrzykowi, gdy liściem o liść zakołacze.

[...]
Stary był rzeźbiarz. W tym wieku ironii,
Która ziemię i niebo zwątpieniem przetrawia
I to tylko nietkniętym i czystym zostawia,
Co trudowi rąk ludzkich przydaje zachwytu.
Kiedy dłuto kołysał z głową przechyloną,
Myślę, że mógł posłyszeć głosy ludzi dawnych,
Jak wołali: O mądry, silny, dzierżawny,
Pracuj - bo nazbyt wiele już było milczenia.
Zbyt wiele zim lodami na groby nam legło,
Zbyt wiele dębów nowych zielenią okrzepło,
A nam odjęło usta. Za wiele milczenia.
Więc kuł - i warstwy nowe otwierał jak wrota
Złotawe - zanim płomień form nie zamigota.

Dalej szumiało miasto. Już dymią mięsiwa,
Tysiące półmisków jedzie na obfite stoły,
Tryskają chłodnym sokiem rozcięte owoce,
Rumianymi chlebami spiętrzają się kosze,
[...]
Alkohole! Koniaki jak jesienne sady,
Pachnące z cierpkich jagód wyciągi jałowca,
[...]
Gody, gody goreją w galilejskiej Kanie!

[...]
Czyjeś usta szeptały wiersze. Znałem słowa.
O Boże, przecie ten wiersz ja sam napisałem.
Może małe są słowa i niewiele znaczą,
Ale ja stół pamiętam, deszcz i tamten dzień
I to zwycięstwo moje - wtedy - nad rozpaczą…

Tak dawno. Teraz niebem nowe wiatry wieją,
Młode wiosny kochankom lazurem jaśnieją,
Kwiaty buchają z ziemi, poezje się rodzą,
Pary w gaje wiślańskie na słowiki chodzą,
I święcą tutaj święta jakieś apollińskie.
[...]

Czyste, głębokie niebo. Obłoków trącanie
O wieże, do złamanych pocisków podobne.
[...]
Teraz idzie pora,
Kiedy na stołach leżą nowych świątyń plany
I świat chwieje się jeszcze, mądrością dźwigany
Pomiędzy tym czym będzie i tym czym był wczoraj.
Jej twarz, przez której bruzdy ból dawny prześwieca,
Że zdaje się płonącym na miedzi symbolem,
[...]
Żałobna matka, śmiercią synów doświadczona,
Władzę nad rozplenionym ogrodem sprawująca,
Patrzy w noc, gdzie błyskają ludzkich domostw ognie
I gwiazdy ponad głową: „Czym są ludzkie dzieje,
Nie wiem. Ale nam tutaj jedno tylko dano -
Pragnąć, czynić i minąć - a dalej jest noc”.

cytat 3 Źródło: Czesław Miłosz, Podróż, [w:] Wiersze wszystkie, red. A. Szulczyńska, Kraków 2011, s. 173–178.

Słownik

apatia
apatia

(gr. apátheia - niewrażliwość, bezczucie) w filozofii stoickiej: stan niedoświadczania skrajnych emocji; w psychologii niezdolność do odczuwania wzruszeń, brak zainteresowań, nieczułość, zobojętnienie, stan odrętwienia

areté
areté

(z gr.) cnota, mężność, dzielność, doskonałość duchowa

autarkia
autarkia

(gr. autarkeia - przestawanie na swoim) uniezależnienie swego szczęścia od świata zewnętrznego

logos
logos

(gr. lego - mówię) rozum, zasada świata

nihilizm
nihilizm

(łac. nihil - nic) termin filozoficzny oznaczający negację ogólnie przyjętych wartości

profeta
profeta

człowiek obdarzony zdolnością przewidywania przyszłości

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat stoicyzmu? Przeczytaj:

Jak żyć. Filozofia Horacegohttps://epodreczniki.pl/a/jak‑zyc‑filozofia‑horacego/DZSWurGJJJak żyć. Filozofia Horacego
Grecy i Rzymianie filozofująhttps://epodreczniki.pl/a/grecy‑i-rzymianie‑filozofuja/D1E3Nqms3Grecy i Rzymianie filozofują
Etyka a fizyka stoikówhttps://epodreczniki.pl/a/przeczytaj/DZJqFUUl4Etyka a fizyka stoików