Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Filozoficznym punktem wyjścia do rozważań dotyczących sytuacji granicznych jest dla Jaspersa doświadczenie antynomicznej1antynomicznej struktury świata”. Życie człowieka naznaczone jest niedającymi się usunąć sprzecznościami. Sprzeczności te wyrażają się w konflikcie wartości, gdy akceptacja jednych wartości pociąga za sobą niszczenie innych lub gdy jedne wartości nabierają względnego charakteru i służą jedynie realizacji pozostałych. W świecie zewnętrznym upragniony ludzki cel sprzężony jest z tym, czego pragnie się uniknąć; w świecie wewnętrznym współwystępuje to, co względem siebie obce i wrogie. O antynomiczności mówimy jednak nie tylko, gdy mamy na uwadze przeżywany przez jednostkę wewnętrzny konflikt wartości, lecz szerzej – gdy wartości jednostki wchodzą w konflikt z wartościami innych, tzn. gdy postępowanie zgodne z naszymi wartościami narusza, czy wręcz niszczy, świat innych. Dzieje się tak, ponieważ według Jaspersa człowiek nie godzi się na fragmentaryczność i niedoskonałość świata: cała jego egzystencja skierowana jest na pełnię – na absolut.

R1NHE4kGdsF6j
Absolut jednak nie jest człowiekowi nigdzie bezpośrednio dany, stanowi raczej zagadkę do rozwiązania. Próba syntezy tych sprzeczności prowadzi do rozbicia. W życiu należy uchwycić świat w jego biegunowości.
Źródło: domena publiczna.

Antynomiczność świata nie jest jednak czymś bezpośrednio danym człowiekowi. Objawia się ona dopiero w refleksji. Refleksja ta – odsłaniając dramat ludzkiego istnienia i tkwiące w nim sytuacje graniczne – staje się zaś drogą do pełnego urzeczywistnienia „Ja”. W wyniku wstrząsu dochodzi się do odkrycia, czym jest świat i ludzkie życie. Gdy rezygnuje się z ucieczki i rozwiązań połowicznych – umożliwia się urzeczywistnienie egzystencji.

Karl Jaspers Wprowadzenie do filozofii

Ze źródła, jakim są sytuacje graniczne, wypływa zasadniczy impuls, który w klęsce każe szukać drogi do bytu. Decydujący jest dla człowieka sposób, w jaki doświadcza on klęski: czy pozostaje przed nim ukryta i dopiero u kresu powala go siłą faktu, czy też człowiek potrafi postrzegać klęskę bez masek, uobecniać ją sobie jako stałą granicę swego istnienia; czy sam siebie uspokaja, chwytając się jakichś fantastycznych rozwiązań, czy też uczciwie przyjmuje klęskę milcząc w obliczu niewyjaśnialnego. Sposób, w jaki człowiek doświadcza klęski, rozstrzyga o tym, kim się staje. W sytuacjach granicznych albo ukazuje się nicość, albo też daje się odczuć to, co jest naprawdę, pomimo i ponad wszelkim znikającym byciem w świecie. Nawet rozpacz, przez sam fakt, że jest możliwa w świecie, staje się drogowskazem odsyłającym poza świat.

1 Źródło: Karl Jaspers, Wprowadzenie do filozofii, tłum. Anna Wołkowicz, Wrocław 2000, s. 15.

Sytuacja graniczna historycznej określoności wskazuje na to, że okoliczności ludzkiej egzystencji są już zawsze uprzednio dane – określony jest empiryczny byt człowieka oraz świat, w którym przyszło mu żyć. Jednostka nie wybiera przecież sytuacji, w jakiej ma egzystować, gdyż sytuacja ta jest już przez nią zastana. Miejsce i czas, otoczenie społeczno‑kulturowe, charakterologiczne uposażenia jednostki – w to wszystko jednostka zostaje „wrzucona”. Może to budzić sprzeciw jako zagrożenie dla ludzkiej wolności: potencjalnie nieograniczone możliwości człowieka okazują się zawężone. Jaspers mówi jednak, że z pozycji egzystencjalnej określoność ta nabiera zgoła odmiennego znaczenia. Jest ona „płaszczyzną” działania, „materiałem” dla egzystencji, „wezwaniem” do bycia. W ujęciu tym wolność człowieka nie jest więc podporządkowaniem sobie świata, lecz przyswojeniem sytuacji. Taki jest też cel ludzkiego życia: znieść podział na „Ja” i okoliczności, uczynić jednym egzystencję i określoności.

Czesława Piecuch Jaspersa człowiek w sytuacjach granicznych

„(…) w akcie przyswojenia swego pochodzenia człowiek siebie stwarza, mocą własnej wolnej decyzji staje się źródłem siebie, wyznacza »początek« swego życia, ale nie empirycznego, lecz egzystencjalnego”.

cytat2 Źródło: Czesława Piecuch, Jaspersa człowiek w sytuacjach granicznych, Warszawa-Kraków 2001, s. 149.

Gdy Karl Jaspers rozważa śmierć jako sytuację graniczną, myśli nie o zwykłym fakcie śmierci, który może być przedmiotem wiedzy obiektywnej, lecz o śmierci rozważanej z perspektywy egzystencjalnej: chodzi o to, by w obliczu śmierci prowadzić i sprawdzać ludzkie życie. To bowiem, co z perspektywy empirycznej oznacza kruchość, krótkotrwałość, słabość i zniszczenie, z perspektywy egzystencjalnej może stać się doświadczeniem najgłębszych pokładów „Ja”. Perspektywa empiryczna przynosi bowiem rozpacz: gdy człowiek absolutyzuje wartość istnienia i chce, by trwało ono wiecznie, staje się niewolnikiem swych niemożliwych do zrealizowania pragnień, uzależnia się od nich. Natomiast perspektywa egzystencjalna, w której śmierć staje się sytuacją graniczną, jest akceptacją tego, co nieuchronne: człowiek pokonuje w sobie pragnienie życia i godzi się na śmierć. Raz jeszcze akceptacja – jasperowskie amor fatiamor fatiamor fati – umożliwia pełnię egzystencjalnego trwania. Oczywiście, akceptacja taka nigdy nie jest ani pełna, ani ostateczna. Istota ludzka ma naturalną chęć ucieczki przed tym, co napawa ją lękiem.

RNG2HGFy3TG70
Według Jaspersa negowanie śmierci prowadzi do zniekształcenia całej egzystencji – z tego też względu należy odrzucić wszelkie wyobrażenia o jakiejś formie życia pozagrobowego, które stanowią pocieszenie przez samooszustwo. To bowiem, co powinno być przedmiotem ludzkiej troski, stanowi nie śmierć biologiczna i lęk przed końcem empirycznego trwania, lecz egzystencjalny niebyt – lęk przed tym, że egzystencja pozostanie tylko możliwością, że nie urzeczywistni się.
Źródło: domena publiczna.

Również cierpienie staje się sytuacją graniczną tylko wówczas, gdy ukazane jest ono w swej prawdzie. Na przeszkodzie tej prawdy stoi według Jaspersa próba religijnego usprawiedliwienia cierpienia, przybierająca formę teodyceiteodyceateodycei. Gdy bowiem cierpienie czyni się źródłem religijnych przeżyć i tym samym nadaje się mu wartość i sens, czyni się coś nienaturalnego i paradoksalnego. Egzystencjalne doświadczenie cierpienia, jako świadome akceptowanie tego, co negatywne, lecz nieuchronne, powinno zaś oscylować pomiędzy dwoma skrajnymi postawami. Postawa pierwsza („aktywne poddanie się cierpieniu”) jednoznacznie traktuje cierpienie jako siłę obcą i wrogą, która płynie z zewnątrz i zagraża egzystencji, a skoro tak, należy bezwzględnie i za wszelką cenę cierpienie zwalczać, aż po „zatratę samego siebie”. Postawa druga („bierne poddanie się cierpieniu”) jest odwrotnością pierwszej – tu korzysta się z życia, nie myśląc o sensie własnych wyborów i decyzji.  Jasnym staje się więc, że dla Jaspersa szczęściem jest nie życie pozbawione trosk (takie życie jest ułudą zagrażająca autentycznemu byciu), ale egzystencja, która akceptuje fakt nieuniknionego cierpienia. Jaspers pisze: Prawda szczęścia rodzi się z rozbiciaIndeks górny 22Indeks górny 2.

Kolejną sytuacją graniczną jest walka. Czesława Piecuch, znawczyni filozofii Jaspersa, pisze o walce w sposób następujący:

Czesława Piecuch Jaspersa człowiek w sytuacjach granicznych

Jaspers w przejmujący sposób ukazuje dramat życia ludzkiego, w którym nigdy nie ustaje walka z udziałem przemocy, choć człowiek nie zawsze jest tego świadomy. To, co zyskuje jeden, jest odebrane drugiemu, sukces jednych oznacza porażkę innych, sam fakt, że żyjemy jest wynikiem zwycięskiej walki naszych przodków.

2 Źródło: Czesława Piecuch, Jaspersa człowiek w sytuacjach granicznych, [w:] tejże, Człowiek metafizyczny , Warszawa-Kraków 2001, s. 158.

Co można zrobić w tej sytuacji? Także i tu nie ma obiektywnych rozwiązań, co pokazują dwie przeciwstawne możliwości: rezygnacja z walki i walka, która staje się wartością samoistną. Gdy bowiem rezygnujemy z walki, skazujemy siebie na zagładę; gdy walczymy tylko po to, by innych pokonać, walka traci swój sens. Z sytuacją graniczną mamy do czynienia wówczas, gdy życie uchwycimy w biegunowości:

Czesława Piecuch Jaspersa człowiek w sytuacjach granicznych

Tu jest nieprzydatny ogólny sąd negujący lub gloryfikujący walkę; jednostka, postawiona w sytuacji pomiędzy świadomością nieuchronności walki a pragnieniem harmonii i pokoju, sama musi podjąć decyzję; musi odrzucić fanatyczne podporządkowanie się prawu, jak również negowanie prawa i działanie samowolne.

3 Źródło: Czesława Piecuch, Jaspersa człowiek w sytuacjach granicznych, [w:] tejże, Człowiek metafizyczny , Warszawa-Kraków, s. 159.
RI6YTaU2elfB5
Jaspers proponuje, by zamiast „walki z użyciem przemocy” prowadzić „walkę w miłości”. Jak należy to rozumieć? Chodzi o to, by walczyć nie o empiryczne trwanie, lecz o egzystencję. U podstaw „walki w miłości” leży więź z innymi – „komunikacja” i „solidarność”, dzięki którym wspólnie walczy się o autentyczne bycie pozbawione tego, co sztuczne i konwencjonalne.
Źródło: domena publiczna.

Wina jako sytuacja graniczna jest logiczną konsekwencją wcześniejszych sytuacji: walki, cierpienia, śmierci, historycznej ograniczoności. Poczucie winy wpisane jest bowiem w ludzkie działanie. Jednostka nie jest przecież w stanie przewidzieć wszystkich konsekwencji swoich decyzji, tak samo jak nie jest w stanie mieć pełnego wglądu w swe własne intencje. Oto bowiem chce dobra, a rezultat działań jest zły; myśli, że kieruje się czystą intencją, a okazuje się, że u podłoża działań leży egoizm. W tej sytuacji pojawia się pragnienie powstrzymania się od działania tak, by uniknąć błędnego czy złego postępowania, a w konsekwencji osiągnąć stan „czystości duszy”. Ale i to nie prowadzi do pozytywnego rozwiązania, bo powstrzymanie się od działań jest także rodzajem działania – takim, które prowadzi nie tylko do empirycznego unicestwienia, lecz także do nieurzeczywistnienia się egzystencjalnych potencjalności. Wina jest nie do uniknięcia. Staje się zaś sytuacją graniczną wówczas, gdy zostaje przyjęta jako wina „totalna”: gdy egzystencja przyjmuje na siebie skutki działania świadomego i nieświadomego, skutki działań swoich i innych, a także skutki niedoskonałości całego świata. Sens sytuacji granicznej winy może być wyjaśniony przez pojęcie winy metafizycznej:

R1PKa1aWMRZVF1
Karl Jaspers (1883-1969)
Źródło: domena publiczna.
Karl Jaspers Problem winy, Człowiek i Światopogląd

Wina metafizyczna polega na uchybieniu bezwzględnej solidarności z człowiekiem jako takim. Nawet kiedy postulat moralny traci sens, ona narzuca się nam jeszcze przemożniej. Solidarność ta zostaje naruszona, jeśli jestem świadom aktów niesprawiedliwych i zbrodniczych”.

cytat6 Źródło: Karl Jaspers, Problem winy, Człowiek i Światopogląd, tłum. J. Garewicz, 1973, s. 161.

Słownik

amor fati
amor fati

(łac. umiłowanie losu) jedno z głównych pojęć nietzscheańskiej filozofii; umiłowanie losu polega na akceptacji własnego życia i tego, co nas spotyka; nie oznacza jednak bierności – człowiek afirmujący swój los bierze go w swoje ręce i stara się nim kierować według własnego zamysłu; zdaniem Nietzschego jest to oznaka samoakceptacji i chęci samorealizacji każdego zdrowego człowieka; przeciwieństwem amor fati jest wzgarda względem życia – religijna wiara w jakieś życie wieczne po śmierci, uciekanie na płaszczyznę religii czy ideologii

teodycea
teodycea

(gr. theós – bóg i díkē – słuszny, sprawiedliwy) teoria próbująca pogodzić przekonanie o mądrości i dobroci Boga z faktem istnienia zła na świecie

1
2